oljelekage "crankshaft seal"?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
911C4
NA-Poster
Posts: 33
Joined: 2009-10-16 13:25:02
Contact:

oljelekage "crankshaft seal"?

#1 Post by 911C4 »

Hej,

944S:en har börjat läcka en del olja och efter mycket om och men och inte minst uteslutningsmetoden verkar det komma från vevaxel tätningen på motorns bak-kant innan svänghjulet.

Dock går det inte att se eftersom allt inkl koppling sitter i vägen men det är tort runtomkring, men droppar ut från (eventuellt bakom) kopplingshuset.

Det lättaste skulle vara att vänta tills nästa kopplingsbyte, men det utfördes i höstas så dröjer till nästa. Lite oljedropp kan jag leva med, men det är ett par deciliter i månaden som rinner ut och inte minnst när det går lite fortare blåser de små dropparna bak på katalysatorn. Eller finns det något annat sätt (mao dra åt någon lättåtkommlig skruv utan att behöva svära allt för mycket)?

Så mina frågor:

1. Har jag rätt i min tro eller är det något annat som läcker mer sanolikt?
2. Vad kan det kosta att få åtgärdat?
3. Vem gör det billigast/bäst?
4. Vad kan det kosta?

Tacksam för den hjälp jag kan få!
/Fabian

996 Carrera 4 01'
944S 87'

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

Re: oljelekage "crankshaft seal"?

#2 Post by 944_Driver »

Det låter som att packboxen bakom svänghjulet läcker. Synd att du inte bytte den ihop med kopplingen för det är simpelt att göra då, nu är det lika mycket jobb som att byta koppling plus ytterligare 30 minuter eller nått. Så räkna priset som för ett kopplingsbyte minus delarna för kopplingen och plus kanske 200 spänn för packboxen. (=dyrt)

Jag har gjort bort mig på samma sak på en gammal peugeot 205, det var såååå kul att riva ner skiten för att man missat att byta en packbox när hela motorn mm var ur bilen en vecka innan.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
911C4
NA-Poster
Posts: 33
Joined: 2009-10-16 13:25:02
Contact:

Re: oljelekage "crankshaft seal"?

#3 Post by 911C4 »

Gör det något att det läcker lite där? Förutom att jag ständigt kommer få köra med fräch olja :lol: ?

Vem kan man lämna det till? Kopplingsbyte på PC-stockholm bli minst 10 utan att några delar byts + att jag kommer få stå i kostym igen och dra åt skruvar på växelådan de glömt dra när de monterar tillbaks skiten igen....
/Fabian

996 Carrera 4 01'
944S 87'

User avatar
Johnny
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2007-07-06 21:44:48
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: oljelekage "crankshaft seal"?

#4 Post by Johnny »

Ett par deciliter i månaden är ju tillräckligt för att ställa till problem framöver.
Det kan ju bli lite tråkigt om du får olja på svänghjulet och lamellen. Risk att det börjar "hugga" och till sist slirar. Lamellen går väl knappt att tvätta ren från olja.

"No Leak Engine Oil Treatment" kan man ju prova.

User avatar
911C4
NA-Poster
Posts: 33
Joined: 2009-10-16 13:25:02
Contact:

Re: oljelekage "crankshaft seal"?

#5 Post by 911C4 »

Hur funkar det, ingen risk att något annat kloggar igen?
/Fabian

996 Carrera 4 01'
944S 87'

User avatar
911C4
NA-Poster
Posts: 33
Joined: 2009-10-16 13:25:02
Contact:

Re: oljelekage "crankshaft seal"?

#6 Post by 911C4 »

Googlade:

http://www.goldeagle.com/brands/no_leak/products.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

"- Stops AND prevents engine oil leaks.
- Safe & Compatible with ALL engine oils.
- Recommended for rear main seal repair.
- Stops smoke and repairs rear main seals.
- GUARANTEED to work"


Låter lite för bra för att vara sant, men kanske värt att prova... Vart får jag tag i en sådan?
/Fabian

996 Carrera 4 01'
944S 87'

User avatar
Johnny
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2007-07-06 21:44:48
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: oljelekage "crankshaft seal"?

#7 Post by Johnny »

911C4 wrote: Låter lite för bra för att vara sant, men kanske värt att prova... Vart får jag tag i en sådan?
Bildels-Specialisten, Hansen-Racing.
Själv så tycker jag inte att man skall slå i en massa hokus-pokus vätskor i våra bilar. Men i ditt fall vete tusan. Eller så kanske man skulle ta sitt straff och göra jobbet igen :? :)
Nu är det inte verkningsslöst de här typerna av "oljor" men det beror ju på vad det är som läcker. Verkningssättet är att de mjukar upp axeltätningar o-ringar och även kan täta korkpackningar, dvs. inget medel som flyter ut och tätar.
Till min traktor har jag köpt någon produkt från Omega som finns på Lantmännen. Då har det varit tätning av hydralen och styrservo, kanske det heter Omega 917.
Slå bara inte i No Leak olja som är avsett för servo-tätning i motorn, det funkar inte. Sen så fungerar inte dessa produkter på mekanisk förslitningar.

User avatar
911C4
NA-Poster
Posts: 33
Joined: 2009-10-16 13:25:02
Contact:

Re: oljelekage "crankshaft seal"?

#8 Post by 911C4 »

OK!

Tack för tippsen, men ja - jag är lite tveksam till att hälla i olika saker som mjukar upp det ena och det andra. Trisst om jag måste byta varenda packning i motorn om två år för att jag häller i ett additiv idag...

Men som sagt vore det skönt att vänta lite tills jag endå ska göra något där jag ska ha ur växellåda, å andra sidan kan det dröja något år innan det blir av...

Vad säger besiktningen om lite lätt oljelekage? Det sprutar/rinner inte ut - endast droppar lite.

HAr prövat och torka och då dröjer det ett bra tag (ett par timmar i alla fall) innan det sammlas så pass att första droppen faller....
/Fabian

996 Carrera 4 01'
944S 87'

User avatar
Johnny
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2007-07-06 21:44:48
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: oljelekage "crankshaft seal"?

#9 Post by Johnny »

911C4 wrote:OK!

Tack för tippsen, men ja - jag är lite tveksam till att hälla i olika saker som mjukar upp det ena och det andra. Trisst om jag måste byta varenda packning i motorn om två år för att jag häller i ett additiv idag...

Men som sagt vore det skönt att vänta lite tills jag endå ska göra något där jag ska ha ur växellåda, å andra sidan kan det dröja något år innan det blir av...

Vad säger besiktningen om lite lätt oljelekage? Det sprutar/rinner inte ut - endast droppar lite.

HAr prövat och torka och då dröjer det ett bra tag (ett par timmar i alla fall) innan det sammlas så pass att första droppen faller....
Tja, droppar det så kan det bli en 2:a (av hänseende för miljö) Är det lite "svettningar" så kanske du bara får en erinran. Nu vet du ju om problemet så du kan ju strax innan högtryckstvätta och torka rent. Är det en fin och välskött bil förövrigt så tror jag inte att besiktningen blir problem.
Innan jag bytte kamrem på min -87 hade jag oljeläckage, såg inte så bra ut när besiktningsmannen hissade upp bilen. Men det ända han sa var,
- Där har du lite oljeläck, det måste du nog snart fixa till.
Det blev ingen anmärkning eller "Bra att veta"
Så jag tror du och Porschen klarar er :)

User avatar
kghas
S-Poster
Posts: 178
Joined: 2007-08-16 22:28:12
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Oslo
Contact:

Re: oljelekage "crankshaft seal"?

#10 Post by kghas »

Jeg hadde lekasje i simringen som sitter bak svinghjulet. Det var ikke mye, men på turbo'n så går det et cross over eksos rør. Fant ingen annen løsning enn å ta ut alt: Girkasse, clutch og svinghjul. Det var min feil, at jeg hadde brukt uorginal pakkning.

Skal du bruke oljetetting så er det omega 917 som gjelder. Har ikke brukt dette selv men søkte rundt på masse forum. Jeg turde ikke å helle det i motoren og gikk derfor for å gjøre det skikkelig.
Lykke til

User avatar
911C4
NA-Poster
Posts: 33
Joined: 2009-10-16 13:25:02
Contact:

Re: oljelekage "crankshaft seal"?

#11 Post by 911C4 »

Ja för eller senare ska det ändå göras.

Men eftersom kopplingen är bytt för mindre än ett år och 1000 mil sedan skulle det kännas bättre om jag väntade ett tag så kan jag göra mer saker på en gång...

Börjar överväga att pröva något sådant där additiv (men som sagt en tillfällig lösning tillsvidare)...
/Fabian

996 Carrera 4 01'
944S 87'

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]