För det första tack för att ni finns... Jag köpte mig en 944 för en månad sen och det har inta gjort annat än att strulat. Har kanske kört 6 mil med bilen..
Bilen måste ha ett eget liv i bland startar den i bland inte.. den går runt men vill hoppa igång men surar ner sig eller får ingen bensin alls....
vad ken det vara... jag bytte tänstift för en vecka sen och de är precis kol svarta nu.. någon som vet vad att göra..... blir idiot + utfattig
Om tändstiften blir kolsvarta så får den helt klart för mycket soppa.
Startar den bra när den är kall? I så fall kanske någon typ av kallstartsventil inte stänger som den skall... eller så kanske det finns någon blandningsinställning som står fel?
Jag är inte så hemma på 944ans motorer, men du får säkert mer exakta uppgifter från dem som kan...
Något jag hade på min turbo var att sensorn som sitter på trottel huset var dålig.. så när man väl startat bilen så hackade den och gick dåligt och när man gasade och den gick över 1200v arv vill edn bara dö...
Kollade kontakten och senare bytte jag den TPS´en
Kan inte säga att det är så på din bil men kolla.. dra ut kontakten och blås bort vatten om det finns samt spruta in lite kontakt sprej..
Gör en allmän genomgång av alla dina kontakter under huven...
/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]
Jo men i bland går den jätte bra men så ibland går den inte alls.... Min första porsche med..... Den står på bil verkstad nuy så de ska göra en felsökning på den... men man blir ju så less.....
Snubbel: såg just att du bor i Mjölby, runt Linköping verkar det finnas en drös av 944Sverige folk så om du ropar på hjälp här så kan du säkert få besök av någon vänlig själv som kan hjälpa till med felsökningen (om nu inte verkstaden grejar det för en billig peng...).
De ska börja idag men de vill ju oftas tjäna mkt pengar.... så jag får se hur länge de får ha den.. men annars ropar jag på hjälp igen men vilka grabbar ni är tackar så hemskt mkt för hjälpen hoppas jag ken hjälpa er någon gång.... /Nicklas.
( men har ni fler förslag så är de välkommna)
Börja med kontakten till luftmängdsmätaren, peta bort ev. skit och spruta på lite 5-56 eller dylikt, fortsätt sedan med andra givare du kan komma åt. Kolla att fördelare och fördelarlock är ok och mät upp tändkablarna med multimetern. Byt sedan DME-relä eller löd om det du har.
Funkar den fortfarande inte så återkom.
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
Byt sedan DME-relä eller löd om det du har.
dme reläet styr väl bränsle pumpen och då borde den inte få soppa, och den styr väl sprut och tändning också, jag har för mig att jag inte fick någon gnista när dme-relä var trasigt, bränslepumpen gick iallafall inte, det finns ett sätt att kolla om dme-relät är trasigt, en liten ihopkoppling av kablar med stift på, som man sätter dit istället för dme-relä då tvångskör man det som dme-relä styr kommer ej ihåg men det var 3 kablar tror ett av stiften hette 30
snubbel wrote:För det första tack för att ni finns... Jag köpte mig en 944 för en månad sen och det har inta gjort annat än att strulat. Har kanske kört 6 mil med bilen..
Bilen måste ha ett eget liv i bland startar den i bland inte.. den går runt men vill hoppa igång men surar ner sig eller får ingen bensin alls....
vad ken det vara... jag bytte tänstift för en vecka sen och de är precis kol svarta nu.. någon som vet vad att göra..... blir idiot + utfattig
Kolla allt runt tändningen!
Rotor/fördelare, kablar, spole!
Sen bränslet, att den får ibland verkar konstigt, se övriga kommentarer.
Se till att alla slangar/anslutningar är ok, så att
inte det läcker in luft här o där!
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]
snubbel wrote:vad är dme relät för något då. Samma som bränsle relä?
Stämmer bra, ger ström till soppapumpen och databoxen. Det är ett dubbelt relä inklämt i en förpackning med usel kvalité. Porscheägarens främsta fiende om man får tro vissa.
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
jag ska ringa till Österlund motorsport så får de gå igenom bilen ordentligt.... jag vill ju faktiskt börja köra den... har ju bara kunnat köra den typ sex mil. tack för alla tips..