Handbromsverkan & SBP

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Pär Hylander
Raceputte
Bilmodell: Saknar en Porsche

Handbromsverkan & SBP

#1 Post by Pär Hylander »

Vet inte om jag ställt frågan tidigare, men jag är ivf fortfarande undrande.

Har på samtliga 9x4 haft trassel med dålig handbromsverkan och SBP. Kanske gör jag ngt knasigt när jag mekar med det, men jag försöker verkligen justera efter konstens (verkstadshandbokens menar jag) regler, med det blir rätt dåligt ändå. Har varit noga med att avfetta med bromsrengöringsspray så det lär inte vara fett eller olja som gör det dåligt.

På cabben speciellt är det väldigt dålig verkan om man drar i den när bilen rullar framåt. Om man därimot drar spaken där bilen står stilla, eller ännu bättre rullar bakåt så biter den bra. I det senare fallet så verkar bromsen nästan spänna sig själv, men känner hur lätt det blir att dra i handbromsspaken.

Några knep? Ngt annat? Är handbromsbackarna möjliga att montera galet på ngt sätt, bakvänt eller så? Det förefaller rätt tycker, men jag är ju inte säker.
Pär Hylander

Indischrot
Turbo-Poster

#2 Post by Indischrot »

På min förra 944 var det precis tvärtom, den var seg i motlut, men i medlut nöp den stenhårt.
Angående bilprovningen så kräver dom att bilen skall kunna stå still i 15 graders lutning.
Oavset hur den tar, min tog bara på ena hjulet och det var ok så länge den klarar lutningen.
PCS#8968

Pär Hylander
Raceputte

#3 Post by Pär Hylander »

*bump*

Goda ideer välkomnas!

Har pratat med Peter U och det som kom upp vara att möjligen kunna mixtra med justeringen av knäleden som sitter mellan bromsbackarna och bromswiren för att denna ska hamna så att utväxlingen blir bättre. Dock förklarar ju inte detta varför verkarn blir bättre när det står stilla eller bilen rullar bakåt.

Ngn som för övrigt vet hur regelverket ser ut, kan jag hävda att SBP metod att testa med rullande hjul inte behöver uppfyllas, utan endast att det ska hålla bilen stilla i 16% lutning? Känns dock som att hävda det inte lägger grund för en bra relation till besiktningssnubben för resten av besiktningen....
Pär Hylander

Andreas
Carrera-Poster

#4 Post by Andreas »

Hej!

Jag har ett liknande problem. Min vajer är för lång på högersidan och skulle behövas sjusteras. Sjusteringen behövs göras i mitten av bilen där vajrarna går samman. Hur ser det ut där och vart sitter de? Inne i kupen som på en modernare bil eller undertill?
// Andreas
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=2875&postdays=0&postorder=asc&highlight=944r&start=0url]Porsche 944R[/url]

Pär Hylander
Raceputte

#5 Post by Pär Hylander »

Man kan justera vid spaken, samt inne i respektive bromstrumma.
Pär Hylander

Andreas
Carrera-Poster

#6 Post by Andreas »

Hmmm, framme vid spaken är den justerad i max och vajern är såpas lång att delarna skulle hamna typ utanför trumman.
// Andreas
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=2875&postdays=0&postorder=asc&highlight=944r&start=0url]Porsche 944R[/url]

Dan Hovang
Carrera-Poster

#7 Post by Dan Hovang »

Handbromsar är ett gissel! Jag åker också på det snart på Porschen :(
På räser-BMWn kapade vi bort hela skiten för att det var rostigt och tråkigt.
Det kändes skönt! :)

Anders Larsson
Addict

#8 Post by Anders Larsson »

En (halvflummig) teori om varför bromsen tar bättre bakåt är att ytan i trumman är för grovt svarvad dvs när du backar och drar åt handbromsen så suger backarna i "mothårs" i ytan så att säga beroende på vilket håll trumman är svarvad och ytan "lutar" lite :roll: :shock: :D

Liknande fenomen kan uppstå även på kopplingsgrunkor som man bearbetat..dvs bilen drar tex bara bakåt!
PORSCHE 968 CS 1995

PCS #7876

Pär Hylander
Raceputte

#9 Post by Pär Hylander »

Anders Larsson wrote:En (halvflummig) teori om varför bromsen tar bättre bakåt är att ytan i trumman är för grovt svarvad dvs när du backar och drar åt handbromsen så suger backarna i "mothårs" i ytan så att säga beroende på vilket håll trumman är svarvad och ytan "lutar" lite :roll: :shock: :D

Liknande fenomen kan uppstå även på kopplingsgrunkor som man bearbetat..dvs bilen drar tex bara bakåt!
Intressant tanke. Bakbromsarna är så att säga symmetriska bak (inte rotationsbestämda som t.ex frambromsarna på en sen turbo, så rimligen borde ena hjulet vara "medhårs" och andra "mothårs" då eftersom dom knappast tillverkar dom åt båda hållen.

Såvitt jag sett så är där ingen instruktion på skivorna vilken som är hö eller vä. Kan inte heller minnas att där är det på handbromsbackarna.
Pär Hylander

Tomas
Addict
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988

#10 Post by Tomas »

Har haft precis samma problem. Underkänd av SBP. Bytte till nya backar trots att de gamla inte var slitna, svarvade om trummorna i skivorna, smorde upp wirarna som kärvade lite. Tyckte inte jag fick speciellt bra verkan i alla fall, gick inte riktigt att låsa hjulen på grusväg. När SBP testade den så låste den hjulen och hoppade av rullarna så de var nöjda.
Jag upplever oxå att den låser rejält baklänges. Nog är väl själva spännmekanismen bak spegelvänd mellan höger och vänster, dvs att båda hjulen blir medhårs samtidigt om den påverkas av rotationsriktningen?

Tomas
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

Post Reply