Jag försöker få på ett par 330mm skivor fram på min 86:a.
Dom passar inte.
Hålet i skivan är för litet för att kunna montera skivan lika som original.
Man kan heller inte sätta den på utsidan så att fälgen håller skivan. Navet får inte plats i skivan.
Jag har även kollat med en 350mm skiva som jag har hemma och den passar inte den heller. Samma geometri som krockar.
Vad är det för skillnad på korta och långa bärarmar. Är det dom som ställer till det??
Ytterdiametern på nyare nav, alltså 87 och framåt, är mindre - på 86 och äldre monteras ju skivan från baksidan av navet. OM du ska använda dina nav så åker du på att svarva ner ytterdiametern på dem - jag har gjort det på min n/a och kör med 968 skivor som jag monterar utifrån. Kom dock ihåg att du kommer att öka spårvidden med ungefär 6mm per sida om du gör så.
Mät diametern på din skiva och ta ner navet till det måttet. Se till att det blir lite passning där, för det är den ytan som kommer att centrera skivan.
Det ser ut som om det är enklast att svarva, för jag antar att det inte är någon som har ett par framnav att sälja.
Nästa problem kommer bli mina fälgar...
Jag kör idag 16" Et 28.
Innerdiametern är inga problem. Däremot så bottnar oken i botten på fälgen, trotts att jag lägger dit en 6mm spacer.
Jag har ju bara 968 bromsar (med plusmeny typ, lite större ok bara) och de rymms med väldig marginal bakom min 16" BBS RS. Provade med telefonisar också, 16", och de gick fritt men det är tightare. Har också kört Design 90 med 32mm spacer och det funkar bra. Men det är en väldig skillnad på 968 och GT3 - går det ens med en 16" fälg? Kan tänka mig att 16" med nya ET:t och 32mm spacer funkar - men annars? Nja, det blir nog svårt. GT3 mk1 är ju 330x 34 och jätte stora fyrkolvare - jmf med mina beniga 300mm och nätta fyrkolvare!
Framnav som är custom brukar dyka upp ibland, men de tenderar att vara relativt dyra. Att svarva om dina så att de får samma ytterdiam som 87-> är en ganska enkel match. Passa på att byta lager och rengöra naven samtidigt!
OCH
Jag säger bara hur JAG har gjort på MIN bil och det är det enda jag tar ansvar för. Jag tävlar med min bil och jag anser inte att detta är ett problem. Men - JAG, MIN och MITT.... DU måste själv överväga om detta är nåt för dig. Finns trådar från USA där folk kört pajj nav - men som jag ser det så gör inte denna svarvning varken till eller från när det gäller de haverierna. JAG anser att detta är LUGNT för MIN del.
Angående vem som avgör om det funkar att svarva eller ej så är självklat valet och ansvaret mitt.
Jag läste nog inte hela inlägget om vilka bromsar du har. Det stämmer att dessa är biffigare än 968 bromsar.
Jag ska fösöka låna ett par 17" från en 968 bara för att se att det fungerar innan jag fortsätter.
Om det inte går att få till pga. fel kombination av länkarmar mm. så får jag ta en funderare på hur jag gör.
Det jag är rädd för är att däcken tar i skärmkanterna om jag skickar ut dom mer...
Det är svårt att testa utan att svarva naven.