Provade precis Durametric

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
PelleM
S2-Poster
Posts: 258
Joined: 2006-07-14 20:37:30
Bilmodell: GT3 Cup -04, 944 S2 -90
Location: Stockholm
Contact:

Provade precis Durametric

#1 Post by PelleM »

Efter att ha demonterat airbagen på passagerarsidan samt bytt ratt till en utan airbag så har varningslampan lyst i panelen.

Så i dag satt jag dit 2 Ohms motstånd på kontakterna
Fast innan kopplade jag in durametric diagnostik programmet
och läste av felkoderna.
Felkoderna sa att det var fel på tändkappsel 1,2 och 3.
Monterade motstånden och raderade felloggen.
Läste där efter av felkoderna igen.
Inga fel. :#cheers: .
Trevligt litet program det där.
Skönt att kunna läsa av varför varningslampor tänds, speciellt på cupen där det bara är en
stor röd lampa alt motorlampa som kan börja lysa utan att man vet varför.

Pelle M
I garaget.
996 GT3 Cup -04
944 S2 -90 Såld
968 -92 Race Såld
------------------------------

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

Re: Provade precis Durametric

#2 Post by 944_Driver »

Inte helt billigt att köpa gissar jag? Men snart intjänat jämfört med att lämna in några gånger kan jag tänka mig. Själv skaffa jag prylar till BMW och det var intjänat på mindre än en felkodsavläsning hos BMW.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

PelleM
S2-Poster
Posts: 258
Joined: 2006-07-14 20:37:30
Bilmodell: GT3 Cup -04, 944 S2 -90
Location: Stockholm
Contact:

Re: Provade precis Durametric

#3 Post by PelleM »

Nej gratis var det verkligen inte!

Men om man står på en tävling med cupen och en varningslapa tänds
så kan det bli ännu dyrare om man åker vidare.
Alt att packa ihop och åka hem fast det inte var något allvarligt.
Så i långa loppet kanske det betalar sig.

Pelle M
I garaget.
996 GT3 Cup -04
944 S2 -90 Såld
968 -92 Race Såld
------------------------------

User avatar
Johnny
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2007-07-06 21:44:48
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: Provade precis Durametric

#4 Post by Johnny »

PelleM wrote:Efter att ha demonterat airbagen på passagerarsidan samt bytt ratt till en utan airbag så har varningslampan lyst i panelen.

Så i dag satt jag dit 2 Ohms motstånd på kontakterna
Fast innan kopplade jag in durametric diagnostik programmet
och läste av felkoderna.
Felkoderna sa att det var fel på tändkappsel 1,2 och 3.
Monterade motstånden och raderade felloggen.
Läste där efter av felkoderna igen.
Inga fel. :#cheers: .
Trevligt litet program det där.
Skönt att kunna läsa av varför varningslampor tänds, speciellt på cupen där det bara är en
stor röd lampa alt motorlampa som kan börja lysa utan att man vet varför.

Pelle M
Vad kostar Durametric? Själv använder jag VAG-Com på mina VAG-bilar. Men skall tydligen fungera på Porsche också. Har Durametric "Scope-program" där du kan se olika värden medan du kör bilen? Det är ju en bra och nyttig funktion i VAG-Com.
Nu är det ju inte bara felkoder som dessa program kan visa. Man har ju en massa nyttiga funktioner. Köra med servo-pumpen när man luftar bromsar, ändra belysning, koda nycklar och startspärr, adaptation mm. Även om dessa "Kit" är dyra så kan de betala sig på ett par gånger :D

PelleM
S2-Poster
Posts: 258
Joined: 2006-07-14 20:37:30
Bilmodell: GT3 Cup -04, 944 S2 -90
Location: Stockholm
Contact:

Re: Provade precis Durametric

#5 Post by PelleM »

goto737 wrote:
PelleM wrote:Efter att ha demonterat airbagen på passagerarsidan samt bytt ratt till en utan airbag så har varningslampan lyst i panelen.

Så i dag satt jag dit 2 Ohms motstånd på kontakterna
Fast innan kopplade jag in durametric diagnostik programmet
och läste av felkoderna.
Felkoderna sa att det var fel på tändkappsel 1,2 och 3.
Monterade motstånden och raderade felloggen.
Läste där efter av felkoderna igen.
Inga fel. :#cheers: .
Trevligt litet program det där.
Skönt att kunna läsa av varför varningslampor tänds, speciellt på cupen där det bara är en
stor röd lampa alt motorlampa som kan börja lysa utan att man vet varför.

Pelle M
Vad kostar Durametric? Själv använder jag VAG-Com på mina VAG-bilar. Men skall tydligen fungera på Porsche också. Har Durametric "Scope-program" där du kan se olika värden medan du kör bilen? Det är ju en bra och nyttig funktion i VAG-Com.
Nu är det ju inte bara felkoder som dessa program kan visa. Man har ju en massa nyttiga funktioner. Köra med servo-pumpen när man luftar bromsar, ändra belysning, koda nycklar och startspärr, adaptation mm. Även om dessa "Kit" är dyra så kan de betala sig på ett par gånger :D
Priset på durametric är beroende på vilken model man vill ha.
Dom börjar väl på ca 300 euro och uppåt.
Programet har en funktion som motsvarar VAGs scoop, man bockar i vilka värden man vill se.
Tyvärr så kan inte detta programm göra något åt larmet eller koda nycklar.
Sen beror det på vilken model av Porsche man har hur mycket som går att komma åt.
944/968 har inte så mycket elektronik som dom nya bilarna har.

Men nytta av programet kommer jag alldeles säkert ha.

PelleM
I garaget.
996 GT3 Cup -04
944 S2 -90 Såld
968 -92 Race Såld
------------------------------

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]