Mitt i säsongen - törs jag ändra??

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Henka_E
Addict
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986

Mitt i säsongen - törs jag ändra??

#1 Post by Henka_E »

Har lite I-lands problem. Är ju mitt i roadsport säsongen nu. Vid sidan om rent underhållsarbete har jag knåpat ihop en ganska schysst växellåda till bilen, tätare mellan stegen och bättre totalutväxling.

Bilen är ju idag snabb - bevisligen - och den funkar så otroligt bra. Törs jag, med två tävlingar kvar, "chansa" och byta växellåda? Fördelen är ju att jag får en låda som är anpassad till racing istf en som är anpassad för fiskörning i stan. Nackdelen är att det är ett helt oprövat kort och en relativt (!) central del i bilen - utan den - finito!

Jag ska åka på Gåsen nästa vecka och testa nya lådan, bara för att känna på den - men även om det funkar bra där - törs jag verkligen riskera nåt?

Bilen är som sagt snabb i det skick den är idag men den har ju potential att bli ännu snabbare. Kanske ska satsa på nya lådan till nästa säsong? Eller? Vad är det som säger tat lådan jag har i funkar en tävling till??

Hur ska man tänka?

Pär Hylander
Raceputte
Bilmodell: Saknar en Porsche

Re: Mitt i säsongen - törs jag ändra??

#2 Post by Pär Hylander »

Klart du ska prova! - Hur ska man kunna bli snabbare om man inte provar ngt nytt?

Man kanske inte ska prova saker helt utan att ha tänkt innnan, men du har ju verkligen tänkt till med denna lådan verkar det som.

Har du räknat på utväxlingarna så att du är rimligt säker på att dom inte är helt åt skogen? (egentligen att högsta växlen inte tar slut innan halvvägs på snabbaste rakan? (räcker utväxlingen till drygt 200 km/h så funkar det ju)

Kör ni tvådagarstävlingar så tar du ju med orginallådan som reserv..!
Pär Hylander

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980

#3 Post by patand »

Pär Hylander wrote:(räcker utväxlingen till drygt 200 km/h så funkar det ju)
På vilken bana i Sverige kommer man upp i över 200km/h med en vanlig 944a?

På Mantorps långa raka kom vi precis upp till 200 på mätaren i den M3 e30 som vi tidigare körde långlopp med och då har den ändock ca 70 Hk mer än en vanlig 944a. Dessutom har den ändrad utväxling i lådan så man varvade precis till växlingsindikatorn tändes på 5:ans växel innan det var dags att bromsa.

Tror inte en vanlig 944a riskera passera 200 då? Jag kan givetvis ha fel, har ju inte kört på Anderstorp t.ex och där kanske man hinner sega sig upp i lite över 200 även med 163Hk?

Håller för övrigt med Pär, klart du ska prova nya lådan Henka! Speciellt som du hinner testa att den öht funkar innan nästa race, hade ju varit en annan sak att åka till racet med oprövad låda.

Skulle den rasa så ta med den gamla lådan och var beredd på byte. 2 timmar kan man byta låda på om man är snabb och har rätt grejer med sig. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Henka_E
Addict
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986

#4 Post by Henka_E »

Kruxet är att jag måste ta isär min fungerande låda för att ta ur diffen ur den - och ta bort lagren från den och sedan montera nya lager... Jag ska ta en funderare, jag skulle ju hinna köra en träning på Gelleråsen med den kanske. MEN - att riva min fungerande låda och ta med den "i delar" känns meningslöst - jag kommer aldrig hinna fixa den i tid. Just nu känns det som att jag satsar på Falkenberg med den lådan istället.

Mina konkurrenter är loggade till 170km/h i slutet på långa rakan Mantorp, så själva transmissions utlägget är jag inte oroad över.

Pär Hylander
Raceputte
Bilmodell: Saknar en Porsche

#5 Post by Pär Hylander »

Tycker ändå att du ska prova nya lådan (på en träning först.)

Jag gick på varvstopp (199 km/h GPS-fart) halvvägs på flygrakan på mossen. Kommer dock inte ihåg och det var i roadsport C eller B-utförande. När jag körde i C så kunde man bara köra om miatorna i slutet av rakan eftersom dom hade så låg effekt att dom kroknade av luftmotståndet. Så gör en miata 170 på mantorp så gör en 931:a 180 ungefär.
Pär Hylander

Post Reply