Det kan du göra själv men ventilen måste tas ur. Fräsverktyget som gör ventilsäten och ner i "grytan" skapar grader i korta svängen, med en Dremel kan du putsa bort det. Tror att Cedéric har bilder på det i sin 931 tråd.
3" ger mindre motstånd, men låter samtidigt mer och behöver dämpas hårdare. Tror inte det spelar någon större roll då upp till 250hk det är relativ rakt.
931 motor hållbarhet
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: 931 motor hållbarhet
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
-
- S-Poster
- Posts: 66
- Joined: 2010-02-09 21:06:43
- Contact:
Re: 931 motor hållbarhet
Vad skulle behövas för att komma över 300 och uppåt 350bhp?
Smidda kolvar, slipad kamaxel, större turbo, 3" avgasrör, IC, EFI. Är det något mer som är måste?
/ Axl
Smidda kolvar, slipad kamaxel, större turbo, 3" avgasrör, IC, EFI. Är det något mer som är måste?
/ Axl
-
- S2-Poster
- Posts: 237
- Joined: 2006-06-16 07:09:20
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: GBG
- Contact:
Re: 931 motor hållbarhet
Med rätt turbo och eventuellt ett insug utformat för höga varv skall 931:an dra bra upp till 7000rpm med originalkam så trimmkamaxel kanske inte är nödvändigt för 300+ bhp.equiv wrote:Vad skulle behövas för att komma över 300 och uppåt 350bhp?
Smidda kolvar, slipad kamaxel, större turbo, 3" avgasrör, IC, EFI. Är det något mer som är måste?
/ Axl
Annars behöver du lägga till lite mer "racing mässig" kylning av vattnet och kanske även oljan på listan.
Att satsa på att få rikligt med kall luft på luftfiltret är betydligt effektivare än att ha luftfiltret i motorrummet och vela med avgasbandage på grenröret och sådant.
Daniel Eén
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]