Samma transaxel och sprängkåpor på all 944: or?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
TommyG
NA-Poster
Posts: 13
Joined: 2007-06-13 20:29:01
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Jönköping
Contact:

Samma transaxel och sprängkåpor på all 944: or?

#1 Post by TommyG »

Undrar lite över det som står i topic.
Håller på med ett litet projekt och har börjat leta lite efter delar, men kan juh vara bra att veta lite vad det är man ska leta efter :)
[url=http://www.garaget.org/TommyG][color=#999999]Garaget[/color][color=#FF0000].org[/color][/url]
[color=#0099CC]Saab 9-3 2.0T Aero[/color]
[color=#0099CC]Saab 9-3 2.3T[/color]
[color=#0099CC]Saab 900 2.0T[/color]

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Samma transaxel och sprängkåpor på all 944: or?

#2 Post by Henka_E »

För manuella lådor gäller:

924 - Smal inputshaft, 088 och 016-låda
931 - Gjord för G31 lådan
944 - Grov inputshaft, 016-låda
968 - 01E-låda

Alla 944 har samma transaxelrör och "bakre sprängkåpa"

EDIT efter dubbelkoll i PET!
Last edited by Henka_E on 2010-07-16 11:40:56, edited 1 time in total.

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: Samma transaxel och sprängkåpor på all 944: or?

#3 Post by gurra »

Sprängkåporna skiljer. 944, 944 turbo och 968 har olika sprängkåpor.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
TommyG
NA-Poster
Posts: 13
Joined: 2007-06-13 20:29:01
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Jönköping
Contact:

Re: Samma transaxel och sprängkåpor på all 944: or?

#4 Post by TommyG »

gurra wrote:Sprängkåporna skiljer. 944, 944 turbo och 968 har olika sprängkåpor.
Antar att vi pratar den främre nudå? Jag skulle behöva den som sitter på S2 för att slippa "dubbeljobb" är det samma som till turbon?

Mvh // Tommy
[url=http://www.garaget.org/TommyG][color=#999999]Garaget[/color][color=#FF0000].org[/color][/url]
[color=#0099CC]Saab 9-3 2.0T Aero[/color]
[color=#0099CC]Saab 9-3 2.3T[/color]
[color=#0099CC]Saab 900 2.0T[/color]

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: Samma transaxel och sprängkåpor på all 944: or?

#5 Post by gurra »

Den främre (varför kallar vissa bakre kåpan för sprängkåpa?).
S2 har inte samma kåpa som turbon. Transaxelröret med bakre kåpa är så vitt jag vet samma för alla 944 (iaf 85b framåt).
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
TommyG
NA-Poster
Posts: 13
Joined: 2007-06-13 20:29:01
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Jönköping
Contact:

Re: Samma transaxel och sprängkåpor på all 944: or?

#6 Post by TommyG »

gurra wrote:Den främre (varför kallar vissa bakre kåpan för sprängkåpa?).
S2 har inte samma kåpa som turbon. Transaxelröret med bakre kåpa är så vitt jag vet samma för alla 944 (iaf 85b framåt).
Bra fråga, man kanske skulle kalla den "anslutningskåpan mot växellåda?" Eller vad heter den egentligen?
[url=http://www.garaget.org/TommyG][color=#999999]Garaget[/color][color=#FF0000].org[/color][/url]
[color=#0099CC]Saab 9-3 2.0T Aero[/color]
[color=#0099CC]Saab 9-3 2.3T[/color]
[color=#0099CC]Saab 900 2.0T[/color]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]