Göra "Bilstein Engine flusch"

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
931Melander
Addict
Posts: 1168
Joined: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Piteå
Contact:

Intressant tråd.

#16 Post by 931Melander »

Diskuterat ett antal ggr med en oljekille och dt är som några av er skriver att förr hade inte mineraloljor dessa "högrenande" tillsatser, men numera så har i princip alla oljor det. Mao så kan man byta från syntet till mineral och tvärt om. Har själv en 28000 mil gammal V70 TDi som vid 25000 mil slutade att få Mobil 1, och fick istället en delsyntet.
Har inte sett skillnad på oljeförbrukning eller nåt oljeläckage.
Killen jag köper olja av menar också att i de flesta fall är överdrivet med helsyntet. En bra delsyntet räcker för de allra flesta "normalbilister"
Däremot ska man veta att delsyntet kan innebära enormt stora kvalitetsskillnader.
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR


Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79

User avatar
XIIIM-Jocke
Turbo-Poster
Posts: 912
Joined: 2004-03-31 12:19:55
Bilmodell: 986 Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: UDDEVALLA
Contact:

Nu J-lar!!!!!!!!!!

#17 Post by XIIIM-Jocke »

Nu har jag iallafall gjort en "BILSTEIN Engine flusch". Jag vet inga tekniska förbättringar. Men jag var med under hela "Fluschen" och J-vlar vad det "skvalade" I slangarna. Alltihop tog ca 40 min. Och när jag kollade filtert som satt i "Flusch maskinen" då förstod jag att det inte var helt fel att göra en "flusch". Min bil är väl servad och dokumeterad. Jag har haft av ventilkåpan ett antal ggr. Och där är det hur rent å fint som helst. Men nu vet jag att all "Skit" sammlar sig i "sumpen" och åker med runt i oljekanaler.
Lite bilder finns i mitt "garage"
Är någon intresserad av en "flusch" kontakta mig. Via PM eller mail.
mvh jocke.o@brandtbil.se
Över 40 men leker fortfarande med bilar.


[b]Familjen: x-iting V70II-08 2,4D R-Design
Projektet: x-iting 924/44 Turbo Speedgelb.
Glidarn: x-iting Porsche 986 Boxster S -00
Båten: x-iting Barretta Phaser 230 Volvo Penta 271 V8
Jobbet:not so x-iting Nissan Interstar -09
Atlet Service buss[/b][color=#FF0000][/color]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#18 Post by Pär Hylander »

Hur vet du att "skiten" åker med i oljekanalerna?

Om det mot förmodan skulle sugas upp synligt skräp av oljepickupen så hamnar det ju oljefiltret.

Däremot när man skruvar av sumpen så brukar det vara lite slam längst ned.... En del skräp som innehåller järn fastnar desstuom på oljepluggen om man har magnetiskt sådan.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

hairy
S-Poster
Posts: 77
Joined: 2004-05-22 19:55:00
Contact:

#19 Post by hairy »

BILSTEIN är väl inget skit märke direkt, käns som om dom har lite för mycket att sätta på spel, för att få in lite extra kulor

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#20 Post by patand »

Det är väl ingen som tvivlar på att man får ut en del skit om man spolar rent motorn... frågan är väl bara om det spelar så stor roll om skiten är kvar, som Pär skriver så har man ju oljefilter...

Jag själv lutar lite åt att det vore intressant att spola motorn, men vet ändock inte om det är något som ger mer än en placeboeffekt... :roll:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
XIIIM-Jocke
Turbo-Poster
Posts: 912
Joined: 2004-03-31 12:19:55
Bilmodell: 986 Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: UDDEVALLA
Contact:

Tyck vad ni vill.

#21 Post by XIIIM-Jocke »

Ni får tycka vad ni vill. Jag tror iaf. att det är bra för motorn att få ur all den skit som satt i "Fluchsfiltret". Istället för att skiten släpper av sig själv och "dansar runt" i motorn.

Jag citerar ur Tekninkens världs test 11/2003.

Alla partiklar över 3 micron fitreras på detta sätt ut ur motorn.Detta kan jämnföras med ett normalt oljefilter som oftast filtrerar ur partiklar på drygt 20 micron och att de mest skadliga partiklar håller 8-20 micron.

Vid mer tekniska frågor kan ni med fördel vända er till El/Diesel i Uddevalla på 0522-646830
Mvh Jocke
Över 40 men leker fortfarande med bilar.


[b]Familjen: x-iting V70II-08 2,4D R-Design
Projektet: x-iting 924/44 Turbo Speedgelb.
Glidarn: x-iting Porsche 986 Boxster S -00
Båten: x-iting Barretta Phaser 230 Volvo Penta 271 V8
Jobbet:not so x-iting Nissan Interstar -09
Atlet Service buss[/b][color=#FF0000][/color]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]