Inställning Pysventil

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
henrik l79
S-Poster
Posts: 91
Joined: 2007-09-30 20:18:35
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Västerås
Contact:

Inställning Pysventil

#1 Post by henrik l79 »

Jag har monterat ett Bengt-chip samt pysventil på min 944 turbo i helgen och har några följdfrågor som jag tänkte kolla om någon har svar på. Allt lirar bra och jag är toppennöjd men det är kul att se hur andra justerat in sin pysventil.

Men den inställning av ventilen som går att se på bilden nedan laddar jag 1 bar när jag gasar på 3:ans växel (2 enligt bilens mätare/1 enligt monterad extern mätare) och tycker att jag skruvat ut den ganska mycket. Hur mycket har ni skruvat ut och hur mycket laddar er bil. Jag vet att skick på WG samt slangar och annat kan resultera i lägre ladd så det vore kul att jämföra.

En annan fråga......är det pysventilen som ger ifrån sig ett litet visslande ljud när man kopplar och byter växel? Jag fick ett visslande ljud när jag byter växel och undrar om det är normalt.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by henrik l79 on 2010-07-05 22:09:23, edited 1 time in total.
PCS# 11192
Porsche 944 turbo -88
Citroen Xsara -04
Ford Escort MK2 -75

Min tråd: Porsche 944 turbo-88

henrik l79
S-Poster
Posts: 91
Joined: 2007-09-30 20:18:35
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Västerås
Contact:

Re: Inställning Pysventil

#2 Post by henrik l79 »

Ni får gärna visa bilder på montering och inställning.

/Henrik
PCS# 11192
Porsche 944 turbo -88
Citroen Xsara -04
Ford Escort MK2 -75

Min tråd: Porsche 944 turbo-88

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

Re: Inställning Pysventil

#3 Post by bergodalvana »

Pysventil, dumpventil, raggarpys.... Den har många namn. Fast det är "öppen dumpventil" som ger det ljudet och dom funkar inte på våra bilar eftersom vi har återcirkulerande system.
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: Inställning Pysventil

#4 Post by DLS »

njae pysventil är en sak i min värld o dumpventil är en helt annan sak
pysventil är det som henrik visar o som man pyser ut laddtryck med för att få wg att hålla stängt längre
medans dumpventil, bov, avlastningsventil är till för att avlasta turbon vid gassläpp
http://sv.wikipedia.org/wiki/Dumpventil" onclick="window.open(this.href);return false;

o det som låter vid växlingarna är just dumpventilen när den släpper tillbaka (återcirkulerande) eller ut luften(öppen) o har man återcirkulerande så kan man få den att låta mera genom att ha öppet luftfilter men det förutsätter att du har maf mätare istället för gamla afm klaff luftmätaren

edit

o har du inte spännt upp fjädern nått med brickor eller chims alt. bytt fjäder så får du nog skruva ut den en del för att få laddtryck, jag körde med pys o brickor på min wg förrut, ladda 1.1-1.2 mer än så bör man inte ladda om man inte har koll på värden o vet hur fräscha alla delar i motorn är.
våra topppackningar ryker lätt....
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

michael rasmussen
S-Poster
Posts: 181
Joined: 2008-05-20 20:13:15
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1987
Location: Annelöv, Skåne
Contact:

Re: Inställning Pysventil

#5 Post by michael rasmussen »

Min laddar strax över 1,2 enligt extern mätare. Nyligen bytt till en förstärkt toppackning, den gamla fick nådastöten när vi provade ut laddtrycket. Nu går den mkt fint, men man behöver ju inte ta ut fullt tryck så länge, lättar gärna lite på gasen när mätaren når sina 1,2. Förmodligen lite av att jag även gör så i min SAAB 99 turbo med vatteninsprut som säkert är mkt känsligare än 944:an vid samma laddtryck. Kör på Shell V-power.

Är dock tveksam till om dessa motorer skall ha blyersättning eller klarar en 87:a blyfritt utan problem?

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users