Min bil är lite sned sen jag hade ner allt för uppfräschning och bortplockning av stavar. Har satt på H&R kitt på bilen, ställbara coilovers.
Bilen luter ner på förarsidan bak. Den är ca 10mm lägre där än passagararsidan bak samt att den blir högre passagerar fram. Cambern verkar vara kraftigare bak på förarsidan bak.
Om jag justerar camber så att däcket lutar ut med i ovankant så borde höjde bli bättre runt om eller hur löser jag problemet?
Har inte vart in med bilen på hjulinställning än dels för att jag inte tror någon kan justera dessa bilars bakvagnar i Gävle samt att jag velat att allt ska sätta sig lite.
Var och provade justera cambern men vet inte om jag var på rätt väg för muttern som håller krängningshämmaren på insidan kunde jag inte få lös just vid det tillfället.
Bakvagnsjustering, camber?!
-
- Addict
- Posts: 1064
- Joined: 2007-07-16 08:35:29
- Bilmodell: VW Typ3 Squareback
- Location: Gävle
- Contact:
Bakvagnsjustering, camber?!
Jonas Blom Gävle 070-2417260
PCS 11575
PCS 11575
- JohanX
- Carrera-Poster
- Posts: 309
- Joined: 2006-05-08 15:05:18
- Bilmodell: 944 (968 turbo look)
- Location: Solna
- Contact:
Re: Bakvagnsjustering, camber?!
Rätta mig om jag har fel men jag tror inte det finns någon camber justering i bakvagnen utan camber vinkeln beror på bärarmens läge (ju mer den rör sig uppåt desto mer ökar negativ camber, dvs hjulet lutar mer innåt upptill).
Original kan man justera höjd (främre justerskruven) och toe (bakre justerskruven) på bakvagnen, eftersom du inte har torsionsstavarna kvar på din bil ska du justera höjden på coiloverna (den främre justerskruven fyller inte längre någon justerfunktion).
Ditt problem borde beror på att hjulen har olika höjd justerad bak och eller fram.
Följande ska göras utan bakre krängningshämmaren. Ställ bilen på en plan yta och lyft upp bilen med en domkraft i mitten på motorbalken så att båda framhjulen hänger i luften, mät sedan från marken och upp till skärmkanten på vardera sida bak. Släpp ner bilen fram och justera fjädrarna bak, repetera detta tills du har samma höjd på skärmkanterna över marken på båda sidor och önskad camber vinkel. Om bilen fortfarande står snett efter det får du göra samma sak fram till på bilen, fast lyfta i mitten bak för att mäta och utan krängningshämmare fram.
Rätt sätt att göra detta är med s.k. cornerweight men med denna metod kan du iaf få bilen i våg.
Original kan man justera höjd (främre justerskruven) och toe (bakre justerskruven) på bakvagnen, eftersom du inte har torsionsstavarna kvar på din bil ska du justera höjden på coiloverna (den främre justerskruven fyller inte längre någon justerfunktion).
Ditt problem borde beror på att hjulen har olika höjd justerad bak och eller fram.
Följande ska göras utan bakre krängningshämmaren. Ställ bilen på en plan yta och lyft upp bilen med en domkraft i mitten på motorbalken så att båda framhjulen hänger i luften, mät sedan från marken och upp till skärmkanten på vardera sida bak. Släpp ner bilen fram och justera fjädrarna bak, repetera detta tills du har samma höjd på skärmkanterna över marken på båda sidor och önskad camber vinkel. Om bilen fortfarande står snett efter det får du göra samma sak fram till på bilen, fast lyfta i mitten bak för att mäta och utan krängningshämmare fram.
Rätt sätt att göra detta är med s.k. cornerweight men med denna metod kan du iaf få bilen i våg.
PCS #11976
Porsche 944 N/A 84 (968 look) banbil
Porsche 944 turbo kommande projektbil
Porsche 944 N/A 85b
VW Caddy Carrera Cup Edition
MB SLK55 AMG
Peugeot 205 Mi16
Porsche 944 N/A 84 (968 look) banbil
Porsche 944 turbo kommande projektbil
Porsche 944 N/A 85b
VW Caddy Carrera Cup Edition
MB SLK55 AMG
Peugeot 205 Mi16
- Mats Jacobsson
- Addict
- Posts: 1971
- Joined: 2004-07-10 17:36:09
- Telefon: 0703281787
- Bilmodell: Boxster S
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Linköping/Köpingebro
- Contact:
Re: Bakvagnsjustering, camber?!
Har för mig att det faktiskt går att justera camber bakJohanX wrote:Rätta mig om jag har fel men jag tror inte det finns någon camber justering i bakvagnen utan camber vinkeln beror på bärarmens läge (ju mer den rör sig uppåt desto mer ökar negativ camber, dvs hjulet lutar mer innåt upptill).
kolla denna tråden
forum/viewtopic.php?f=3&t=22014&p=22046 ... yg#p220466" onclick="window.open(this.href);return false;
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84
Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt
)
PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84

Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622
- Mats Jacobsson
- Addict
- Posts: 1971
- Joined: 2004-07-10 17:36:09
- Telefon: 0703281787
- Bilmodell: Boxster S
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Linköping/Köpingebro
- Contact:
Re: Bakvagnsjustering, camber?!
Se en bit ner på denna sida: viewtopic.php?f=3&t=4797Mats Jacobsson wrote:Har för mig att det faktiskt går att justera camber bakJohanX wrote:Rätta mig om jag har fel men jag tror inte det finns någon camber justering i bakvagnen utan camber vinkeln beror på bärarmens läge (ju mer den rör sig uppåt desto mer ökar negativ camber, dvs hjulet lutar mer innåt upptill).
kolla denna tråden
forum/viewtopic.php?f=3&t=22014&p=22046 ... yg#p220466" onclick="window.open(this.href);return false;
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84
Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt
)
PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84

Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622
- JohanX
- Carrera-Poster
- Posts: 309
- Joined: 2006-05-08 15:05:18
- Bilmodell: 944 (968 turbo look)
- Location: Solna
- Contact:
Re: Bakvagnsjustering, camber?!
Jag förstår inte hur den bakre justeringen, krängningshämmar excetern, skulle påverka camber än ytterst lite, bärarmen kan ju bara röra sig framåt eller bakåt i de tre skruvhålen, vilket endast bör påverka toe. Eller missar jag nåt???
Den främre excetern däremot påverkar ju "ride height" och därmed camber OM man har torsionsstavar i bakaxeln, annars gör den absolut ingenting annat än att hålla fast bärarmen.
EDIT nu när jag läste trådarna en andra gång ser jag vad du menar.

Vita ringen är krängar excentern och påverkar alltså cambervinkeln.
Vid den röda pilen använder man ett specialverktyg för att justera toe, enligt tråden.
Den främre excetern däremot påverkar ju "ride height" och därmed camber OM man har torsionsstavar i bakaxeln, annars gör den absolut ingenting annat än att hålla fast bärarmen.
EDIT nu när jag läste trådarna en andra gång ser jag vad du menar.

Vita ringen är krängar excentern och påverkar alltså cambervinkeln.
Vid den röda pilen använder man ett specialverktyg för att justera toe, enligt tråden.
PCS #11976
Porsche 944 N/A 84 (968 look) banbil
Porsche 944 turbo kommande projektbil
Porsche 944 N/A 85b
VW Caddy Carrera Cup Edition
MB SLK55 AMG
Peugeot 205 Mi16
Porsche 944 N/A 84 (968 look) banbil
Porsche 944 turbo kommande projektbil
Porsche 944 N/A 85b
VW Caddy Carrera Cup Edition
MB SLK55 AMG
Peugeot 205 Mi16
-
- Addict
- Posts: 1064
- Joined: 2007-07-16 08:35:29
- Bilmodell: VW Typ3 Squareback
- Location: Gävle
- Contact:
Re: Bakvagnsjustering, camber?!
Tror jag provar justera lite på camberexentern igen. Men jag ska garanterat göra som du skriver Johan. Har justerat höjden bak där den sitter mer men det resulterade bara i att den lyfte med på passagerarsidan. Kanske får skruva ner fram på passagerarsidan oxå. Blir till att prova sig fram då. 

Jonas Blom Gävle 070-2417260
PCS 11575
PCS 11575
- JohanX
- Carrera-Poster
- Posts: 309
- Joined: 2006-05-08 15:05:18
- Bilmodell: 944 (968 turbo look)
- Location: Solna
- Contact:
Re: Bakvagnsjustering, camber?!
Bytte du bussningarna för fjädringsplattan när du tog bort torsionsstavarna eller är det original gummibussningar?
PCS #11976
Porsche 944 N/A 84 (968 look) banbil
Porsche 944 turbo kommande projektbil
Porsche 944 N/A 85b
VW Caddy Carrera Cup Edition
MB SLK55 AMG
Peugeot 205 Mi16
Porsche 944 N/A 84 (968 look) banbil
Porsche 944 turbo kommande projektbil
Porsche 944 N/A 85b
VW Caddy Carrera Cup Edition
MB SLK55 AMG
Peugeot 205 Mi16
-
- Addict
- Posts: 1064
- Joined: 2007-07-16 08:35:29
- Bilmodell: VW Typ3 Squareback
- Location: Gävle
- Contact:
Re: Bakvagnsjustering, camber?!
Har bytt till uretan vid fjädersvärd, yttre och inre.
Jonas Blom Gävle 070-2417260
PCS 11575
PCS 11575
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot]