Har jag diffbroms eller inte?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Zep-924S
Carrera-Poster
Posts: 375
Joined: 2005-09-10 09:52:49
Contact:

Har jag diffbroms eller inte?

#1 Post by Zep-924S »

Har alltid trott att jag har LSD (diffbroms) för det stod så i annonsen när jag köpte den o på vintern drar det väldigt bra iväg o slirar på båda hjulen. Idag när jag pallade upp den o snurrade på bakhjulen idag så snurrade de åt motsatt håll när växeln var i o åt samma håll med växeln ut. Vad jag lärt mig skall hjulena snurra åt samma håll om man har LSD. Jag har gjort detta tidigare o då har de snurrat åt samma håll men det kan ju vara så att jag hade ur växeln då också. Borde veta detta innan jag köper transmissionsolja.
944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland

Zep-924S
Carrera-Poster
Posts: 375
Joined: 2005-09-10 09:52:49
Contact:

Re: Har jag diffbroms eller inte?

#2 Post by Zep-924S »

Kollade upp mina option codes och där finns koden 220 som är 40% LSD. Men varför snurrar hjulen åt olika håll?
944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland

User avatar
Mats Jacobsson
Addict
Posts: 1971
Joined: 2004-07-10 17:36:09
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping/Köpingebro
Contact:

Re: Har jag diffbroms eller inte?

#3 Post by Mats Jacobsson »

Hittade detta
Limited Slip Differential

A Standard limited slip diff, as fitted to the
majority of cars allows the two driven wheels to rotate at different speeds while delivering the same torque to each wheel. The wheels need to travel at different speeds when the car is cornering as the outside wheel has to travel a greater distance than the inside wheel.

This system works fine in most daily driving situations but this system has faults which will become more apparent on slippery surfaces. For example when driving on snow, one wheel may have little or no traction and hence the torque created is negligible and as the diff
transmits the torque 50/50 between the two wheels, the other wheel gets 50% of next to nothing which is why the car will not move forward.

Och detta..
Om det är en Limited så bör den ha bromsad diff, så kallad Limited Slip Differential (LSD). I min -94 finns det en liten infodekal i handskfacket som anger detta. Om du har en LSD-diff måste du ha i en tillsats i oljan (kallas knäppolja) annars kan det smälla rätt ordentligt när du svänger på torrt underlag. Ett sätt att kolla om man har LSD är att lyfta bakaxeln och snurra hjulen med växeln i neutral. Om bägge hjulen snurrar åt samma håll har du LSD, snurrar dom åt motsatt håll har du inte det.
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

User avatar
JohanX
Carrera-Poster
Posts: 309
Joined: 2006-05-08 15:05:18
Bilmodell: 944 (968 turbo look)
Location: Solna
Contact:

Re: Har jag diffbroms eller inte?

#4 Post by JohanX »

Zep-924S wrote:Kollade upp mina option codes och där finns koden 220 som är 40% LSD. Men varför snurrar hjulen åt olika håll?
När växeln i är ju transaxeln "ansluten" till diffen och håller fast den därför måste det andra hjulet snurra åt motsatt håll.
När du har friläget i kan diffen snurra "fritt" och därför snurrar hjulen åt samma håll när du har en diffbroms men inte utan diffbroms eftersom det är lättare att dra runt det andar hjulet än diffen och en del av växellådan.
PCS #11976

Porsche 944 N/A 84 (968 look) banbil
Porsche 944 turbo kommande projektbil
Porsche 944 N/A 85b
VW Caddy Carrera Cup Edition
MB SLK55 AMG
Peugeot 205 Mi16

Zep-924S
Carrera-Poster
Posts: 375
Joined: 2005-09-10 09:52:49
Contact:

Re: Har jag diffbroms eller inte?

#5 Post by Zep-924S »

Tack för upplysningen. Hade hört tidigare att det skall snurra åt samma håll men att det bara fungerar utan växel i var en nyhet. Har faktiskt bytt transmissionsoljan nu. Det blev två delar Redline 75W/90ns (Nästan. Blev lite kvar i andra burken) o en del 75W/90. Verkar som bilen svänger lättare nu o utan knakande vid kraftigt rattutslag.
944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4717
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Har jag diffbroms eller inte?

#6 Post by Cédric »

Det är inte heller något som håller för evighet, sådana måste renoveras med tiden.

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

Re: Har jag diffbroms eller inte?

#7 Post by firefish »

Är inte 75W90NS en olja med tillsats för lite slitna synkringar som ska underlätta växlingar? I så fall ska du inte ha den med din lamelldiffbroms eftersom den innehåller ett friktionshöjande medel. Har du en torsendiff (quaife eller liknande) så fungerar den men isf så borde det ena hjulet stå still när du snurrar på det andra (växel i neutral).
Magnus W
www.bike.se

Zep-924S
Carrera-Poster
Posts: 375
Joined: 2005-09-10 09:52:49
Contact:

Re: Har jag diffbroms eller inte?

#8 Post by Zep-924S »

Har bara förstått att det är flera som tagit o blandat 75W90 med o utan NS. Tycker mig här på forumet ha läst det men kunde inte hitta nån riktigt konkret länk nu. Även på finska porscheforum har de blandat dessa två. Har kört så lite ännu så jag kan inte riktigt uttala mig om hur det fungerar.
firefish wrote:Är inte 75W90NS en olja med tillsats för lite slitna synkringar som ska underlätta växlingar? I så fall ska du inte ha den med din lamelldiffbroms eftersom den innehåller ett friktionshöjande medel. Har du en torsendiff (quaife eller liknande) så fungerar den men isf så borde det ena hjulet stå still när du snurrar på det andra (växel i neutral).
944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users