Första turen! Generatorproblem?
-
- S2-Poster
- Posts: 210
- Joined: 2009-09-06 08:40:05
- Bilmodell: 944
- Contact:
Första turen! Generatorproblem?
Tjoo!
Otrolig körning med 924an! Underbar bil! Vi har gått igenom mycket och vi ska ta oss igenom detta med!
Körde ca 1mil innan jag åkte in för att tanka. Körde efter det kanske 1mil till. Körde in på vår lilla skogsslinga och noterade att voltmätaren låg på 10v! Slog ett öga på batterilampan och den lös, men svagt som sjutton.
Körde in på en annan slinga och stängde av.
Kollade batteripolerna - fint! Generatorrem - fint! Kollade kablage mellan generator och batteri - Tillsynes fint!
Startade och körde iväg utan problem.
Då jag körde hade jag endast p-ljus påslaget och kupéfläkten på läge två. Efter att jag kollat alla saker som ovan nämt had ejag inte på kupéfläkten.
Tips på vad jag kan kolla och vad jag kan mäta? Batteriet har laddat med en C-tek i 2dagar så batteriet är fint, det är även bara 1år gammalt och välskött. Mätte även batteriet innan jag började åka idag, 13,06volt mättes upp. Batteriet har nu efter körning 12,94volt.
//Markus
Otrolig körning med 924an! Underbar bil! Vi har gått igenom mycket och vi ska ta oss igenom detta med!
Körde ca 1mil innan jag åkte in för att tanka. Körde efter det kanske 1mil till. Körde in på vår lilla skogsslinga och noterade att voltmätaren låg på 10v! Slog ett öga på batterilampan och den lös, men svagt som sjutton.
Körde in på en annan slinga och stängde av.
Kollade batteripolerna - fint! Generatorrem - fint! Kollade kablage mellan generator och batteri - Tillsynes fint!
Startade och körde iväg utan problem.
Då jag körde hade jag endast p-ljus påslaget och kupéfläkten på läge två. Efter att jag kollat alla saker som ovan nämt had ejag inte på kupéfläkten.
Tips på vad jag kan kolla och vad jag kan mäta? Batteriet har laddat med en C-tek i 2dagar så batteriet är fint, det är även bara 1år gammalt och välskött. Mätte även batteriet innan jag började åka idag, 13,06volt mättes upp. Batteriet har nu efter körning 12,94volt.
//Markus
-
- S2-Poster
- Posts: 210
- Joined: 2009-09-06 08:40:05
- Bilmodell: 944
- Contact:
Re: Första turen! Generatorproblem?
En liten uppdatering. Satte multimetern på batteriet ochs tartade. Fick ut 13volt och på mätaren i bilen 9,5volt, och batterilampan lyser. Satte på p-ljus - knappt nån skillnad, satte på kupéfläkten på max - Knappt nån skillnad, satte på stereon - Knappt nån skillnad. När jag hade som mest på så låg volten direkt på batteriet som absolut lägst 11,9volt, och detta vid tomgångsvarv.
Så summering - Multimetern visar bra värden direkt på batteriet. Laddningslampan lyser svagt och voltmätaren i bilen visar 9,5volt. Hur är laddningslampan kopplad? Och vad ska den varna för?
Så summering - Multimetern visar bra värden direkt på batteriet. Laddningslampan lyser svagt och voltmätaren i bilen visar 9,5volt. Hur är laddningslampan kopplad? Och vad ska den varna för?
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
Re: Första turen! Generatorproblem?
Med motorn igång bör du ha MINST 14 volt på batteriet. Iaf kring 1500-2000 rpm.
Annars är det som vanligt med laddningsproblem, börja med att plocka loss jordpunkter och gör rent ordentligt, sen samma med pluskablar osv.
Annars är det som vanligt med laddningsproblem, börja med att plocka loss jordpunkter och gör rent ordentligt, sen samma med pluskablar osv.
- Marcus
-
- S2-Poster
- Posts: 210
- Joined: 2009-09-06 08:40:05
- Bilmodell: 944
- Contact:
Re: Första turen! Generatorproblem?
Fanns en sladd (modell mindre emd ringkabelsko) som inte riktigt satt som den skulle baktill på generratorn. Drog år muttern men ingen skillnad. Har batterilampan och voltmätaren någon gemensamt rent inkopplingsmässigt?
-
- S2-Poster
- Posts: 210
- Joined: 2009-09-06 08:40:05
- Bilmodell: 944
- Contact:
Re: Första turen! Generatorproblem?
Rengjort följande jordpunkter:
Vid batteriet
Vid motorn (tändspolen)
Vid höger lamppar fram
På generatorn (en M6 ringkabelsko samt två M8 ringkabelskor. de vid generatorn vad mycket smutsiga och såg ut som om de inte skulle kunna ge någon ström alls. Så vi får hoppas på detta.. Har förlagt båda nycklar på något bra ställe så testrun lite senare..
Vid batteriet
Vid motorn (tändspolen)
Vid höger lamppar fram
På generatorn (en M6 ringkabelsko samt två M8 ringkabelskor. de vid generatorn vad mycket smutsiga och såg ut som om de inte skulle kunna ge någon ström alls. Så vi får hoppas på detta.. Har förlagt båda nycklar på något bra ställe så testrun lite senare..

-
- S2-Poster
- Posts: 210
- Joined: 2009-09-06 08:40:05
- Bilmodell: 944
- Contact:
Re: Första turen! Generatorproblem?
Jajamensan! Batterilampan lyser numera STARKT och slocknar när motorn startas. Voltmätaren i bilen visar inte länge 9,5volt utan visar det den ska! Återstår väl kanske att kolla upp om den laddar lite dåligt, då jag märkt det nu. Men problemet fixat för denna gången, och felet var jordningar och kontakter! 
Passade även på att spänna remmen.

Passade även på att spänna remmen.
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
-
- S2-Poster
- Posts: 210
- Joined: 2009-09-06 08:40:05
- Bilmodell: 944
- Contact:
Re: Första turen! Generatorproblem?
11,9volt när jag har allt normalt på, lite musik, halvljus, fläkten på max osv. Lite väl lite. Funderar på att ta ned generatorn och ta den till ett företag i grannkommunen som kan "bänka" generatorn och efter deras utlåtande köpa kol eller vad som behövs. En fullt fngerade generator är rätt bra att ha.
-
- S2-Poster
- Posts: 210
- Joined: 2009-09-06 08:40:05
- Bilmodell: 944
- Contact:
Re: Första turen! Generatorproblem?
mätte på batteriet, ger fin fit där! 13,5volt-14,5volt! Så mätaren i bilen visar lite för lågt än vad det egentligen är! Blir till att koppla om mätaren så den mäter från batteriet och inte sladdarna i bilen, puckat kopplat (om det är original så ellelr om nån ändrat vet jag inte..)RPM2006 wrote:11,9volt när jag har allt normalt på, lite musik, halvljus, fläkten på max osv. Lite väl lite. Funderar på att ta ned generatorn och ta den till ett företag i grannkommunen som kan "bänka" generatorn och efter deras utlåtande köpa kol eller vad som behövs. En fullt fngerade generator är rätt bra att ha.
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Re: Första turen! Generatorproblem?
RPM2006 wrote:mätte på batteriet, ger fin fit där! 13,5volt-14,5volt! Så mätaren i bilen visar lite för lågt än vad det egentligen är! Blir till att koppla om mätaren så den mäter från batteriet och inte sladdarna i bilen, puckat kopplat (om det är original så ellelr om nån ändrat vet jag inte..)RPM2006 wrote:11,9volt när jag har allt normalt på, lite musik, halvljus, fläkten på max osv. Lite väl lite. Funderar på att ta ned generatorn och ta den till ett företag i grannkommunen som kan "bänka" generatorn och efter deras utlåtande köpa kol eller vad som behövs. En fullt fngerade generator är rätt bra att ha.
Om den mäter batteriet så kommer den att dra ström även utan att tändningen är på.
Visserligen väldigt lite, men många bäckar små...
Det är nog så dom tänkte på fabriken.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
-
- S2-Poster
- Posts: 210
- Joined: 2009-09-06 08:40:05
- Bilmodell: 944
- Contact:
Re: Första turen! Generatorproblem?
Vad är viktigast; Att mätaren visar rätt, men drar mega lite ström? Eller att mätaren visar rätt och inte 2volt för lite? Valde att mätaren visar rätt..
- Johnny
- Turbo-Poster
- Posts: 977
- Joined: 2007-07-06 21:44:48
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: Första turen! Generatorproblem?
Laddningslampan:RPM2006 wrote: Hur är laddningslampan kopplad? Och vad ska den varna för?
Voltmätaren i bilen visar inte länge 9,5volt utan visar det den ska.
Vad är viktigast; Att mätaren visar rätt, men drar mega lite ström? Eller att mätaren visar rätt och inte 2volt för lite? Valde att mätaren visar rätt..
Vid start får generatorns fältlindning ström genom laddningslampan, man lånar spänning (plus) från batteriets pluspol via tändninglåset genom laddlampan, minus får lampan genom laddregulatorn när inte generatorn laddar. När generatorn levererar spänning på D+ så slocknar lampan på grund av att det finns plus på bägge sidor av laddningslampan.
Ena stunden skriver du att voltmätaren i bilen visar fel och nästa inlägg "visar det den ska" och till slut så skall du koppla om funktionen på voltmätaren. Jag hade tagit reda på varför V-mätaren inte visar det förväntade värde och åtgärdat det, det går, tro mig

Voltmätaren tar 60mA, det är väl ungefär den ström som måste förse batteriet för att motverka självurladdning. Jag tycker inte det är en lösning för dig att koppla om voltmätaren.
- Mattias 924
- Addict
- Posts: 1317
- Joined: 2008-11-30 22:18:58
- Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Örebro
- Contact:
Re: Första turen! Generatorproblem?
En 30 år gammal analog voltmätare ska man nog inte förvänta sig att den ska visa rätt. Annars så håller jag med om att du ska ta reda på varför den visar fel istället för att "bygga runt" ett problem. Om själva mätaren visar rätt så har du ett spänningsfall någonstans och ett spänningsfall är lika med värme och värme är lika med att något kommer att gå sönder.
"patand" skrev:
Om inget strular...
Om inget strular...
- jerker67
- Addict
- Posts: 1154
- Joined: 2006-04-26 23:10:42
- Bilmodell: 944N/A -84
- Location: BOLLNÄS
- Contact:
Re: Första turen! Generatorproblem?
min laddlampa kan glimma lite i bland fast jag har full laddning... 14,4-14,8 på multimeter.. litar inte ett skvatt på min voltmätare i bilen.. den kan få tuppjuck och slå fram och tillbaka i bland med,, erätter den nog med en ny oljetrycks/voltmeter kombinerad i stället...
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup
Who is online
Users browsing this forum: No registered users