Targa-trubbel

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Toto
NA-Poster
Bilmodell: Porsche 944 - 84

Targa-trubbel

#1 Post by Toto »

En av mina två "armar" till luckan gick av i dagarna vilket gör att luckan nu jobbar endast med en arm. Detta skapa dels problemet att luckan inte låser sig utan lyfter i vänstersidan av fartvind och dels att jag inte kan öppna den av rädsla för att den andra också ger upp pga ojämnt tryck osv. Jag förstod inte hur armen kunde lossna men upptäckte att vajern inte åkte ned och upp ordentligt. Detta har väl gjort att vajern slitits av när armen åker upp och ner. Har lagt in en sökestråd om en sån arm så har någon en extra eller kan göra en i plast så är jag tacksam.
Måste dock lokalisera var vajern lossnat först. Efter detta inträffade har jag heller inte kunnat ta av luckan vilket jag gjorde genom att bara sänka ner luckan (för att låsa den så tryckte jag upp den ett litet snäpp igen).

Sitter det en lång vajer från luckan ner till motorn eller är det någon koppling någonstans? Är det någon som har haft samma problem och löst det? Skulle ju vara synd, men är det någon som fixerat luckan genom silikon, svets eller liknande (eller lagt en glaslucka?)

RPM2006
S2-Poster
Bilmodell: 944

Re: Targa-trubbel

#2 Post by RPM2006 »

Från motorn går det en lång vajer. Uppe vid taket så går den in i en dosa, där finns två kugghjul. Vid de kugghjulen finns det två kortare vajrar, det är i de som de där plattorna sitter fast i (de som fysikt tar i takluckan).

Jesper von Wowern
Turbo-Poster
Telefon: 0701751401
Bilmodell: 912-65, 944-84
Årsmodell: 1984

#3 Post by Jesper von Wowern »

Toto, står det inte en targa på Arons?
/Jesper von Wowern

Lille Svart: www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18572

claves
Addict
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991

#4 Post by claves »

Ska du köra snabbt så säkra den med lite silvertejp.. ett kryss eller runt om skarven.

/C
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

Toto
NA-Poster
Bilmodell: Porsche 944 - 84

#5 Post by Toto »

Får kolla vajersystemet vid luckan då, troligen är det väl där det kört ihop sig. Jobbigt att det strular nu inför sommaren! Tänkte lösa det provisoriskt meden arm som pallar upp ena sidan av luckan när man kör och något sorts hake när den är nere... Det värsta är nästan att man inte kan ta av luckan längre då den har låst sig i det högra spännet.

Tack för tipset Jesper! Får åka till Arons och kolla, kanske kan man demontera lite där i lärosyfte och lösa problemet!

Patrik Börjesson
Turbo-Poster
Bilmodell: 944 -85B

#6 Post by Patrik Börjesson »

Jag körde hela vintern med två spännband som drog igen min lucka. Det funkade fint. Fäste ena änden på bandet med skruven som sitter i mitten där armen sitter och drog det igenom baksätet och längst bak i bagagen finns två öglor som jag fäste dem i.
Du måste riva den bakre biten av innertaket för att komma åt prylarna, när du gjort det så kommer du förstå hur hela systemet fungerar. Jag köpte ett komplett kit från en nyare bil och med lite fix å trix funkar det nu riktigt bra. (behöver bara justera microswitcharna) Det finns nämligen inte reservdelar till gamla systemet att få tag på längre. Jag har en motor till gamla systemet ligger och dammar, men nu var det ju inte den det var fel på i ditt fall.

Post Reply