Skillnad på 2.5 16v och 3.0 16v topparna

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
tkgb
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Location: Falkenberg
Contact:

Re: Skillnad på 2.5 16v och 3.0 16v topparna

#16 Post by tkgb »

Det låter som ett intressant bygge :d=:
Finns det någon särskilt anledning till att du ska använda 2.5 liters blocket
istället för 3 liters S2/968 blocket.
Turbon på grenrörssidan är ju en bra ide men den kommer nog bara att få plats framför eller möjligtvis bakom motorn.
Ser fram emot en projekttråd om bygget.

mvh tommy

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Skillnad på 2.5 16v och 3.0 16v topparna

#17 Post by Henka_E »

3l blocket är väl bättre egentligen, annan gjutning kring cylindrarna. 2.5 toppen är klenare kring kedjesträckaren - det verkar som att det är en bidragande orsak till att många 2.5:or havererar. 3ltr och 2.5ltr har samma deckhöjd och stakar - däremot så har 3.0 dåliga stakar - Tolli anser att det är "skräp" iaf.

Har jag fattat det rätt - du ska alltså använda ett sämre block och borra det till samma dimensioner som det bättre blocket och sedan utgå från en sämre topp och modifiera det så att du får samma vattenkanal som den bättre toppen redan har? Är det inte enklare att köpa en S2 motor direkt och utgå ifrån den? Du kommer ju att ha nog med utmaningar för att få det att funka utan att utgå ifrån "sämre" grejjer från början.

johan_f
S-Poster
Posts: 96
Joined: 2010-02-05 20:27:28
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Malmö
Contact:

Re: Skillnad på 2.5 16v och 3.0 16v topparna

#18 Post by johan_f »

Problemet är att jag redan har en 2.5 16v motor :(

Men om det är någon som vill byta en 3.0l 16v motor mot en 2.5 16v
så gör jag gärna det bytet :) Nehe ingen som vill, gissade nästan
på det :)

Har inte letat speciellt mycket efter en S2 motor, men hittar jag en till ett
bra pris så kommer jag garanterat köpa den och sälja 2.5an
951 -89

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: Skillnad på 2.5 16v och 3.0 16v topparna

#19 Post by DLS »

tror det kommer bli kalas med darton foder o 2,5l 16v :)
ska du inte ha ut nån herre jösses effekt utan nöjer dig med runt 500hk så ska det inte vara nått problem :)
visst tappar du lite vrid jämfört med 3l men fränt med 2,5l 16v o lite mer varv :D

Edit, missa visst, du hade visst tänkt klämma i större foder i 2,5l blocket?
då kanske det är bättre med att köpa rikards trasiga 3l block om du endå ska ha foder
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Sluggen
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2008-03-02 21:50:16
Bilmodell: 951
Location: Stockholm
Contact:

Re: Skillnad på 2.5 16v och 3.0 16v topparna

#20 Post by Sluggen »

Skaffa ett 968-block, eller s2 och installera oljesprutmunstycken på det. Ska du genomföra ett bygge så är det bra om grundförutsättningarna är de rätta. Grejer som är "utanpå" är alltid lätt att byta, men jag tror inte du vill lägga ner allt arbete som detta innebär och sedan upptäcka att du borde byggt på ett annat block från början. Rikard har ett S2-block med spricka i för 3 lappar. Ska du fodra blocket gör sprickan ingenting, såvida den inte går för långt ner. En annan sak om du inte tänker fodra förstås.

EDIT: DLS hann före....
_________________
//Fredrik


Project Urban Legend Wahnsinn unt Skepsis Revline 951
Kawasaki Kx450f

User avatar
tkgb
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Location: Falkenberg
Contact:

Re: Skillnad på 2.5 16v och 3.0 16v topparna

#21 Post by tkgb »

Jag hade lite planer på att fodra ett 2.5 liter block med dartonfoder precis som du,men efter att jag fått
lite prisuppgifter la jag ner det och köpte en komplett 3 liters S2 motor istället då det blev mycket billigare.

Så nu har jag en 16V S2 topp över eftersom jag ska använda en ombyggd 8V turbotopp till min motor.
Du kanske vill köpa den toppen om du ångrar dig och väljer att köpa ett 3 liters block,då passar ju allt rakt av :wink: Har sett några andra till salu och dom brukar vara ganska billiga.

mvh tommy

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users