Dragning av pluskabel

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
firefish
Turbo-Poster
Bilmodell: 968CS

Dragning av pluskabel

#1 Post by firefish »

Jag håller på och kluddar lite på hur jag ska dra en ny pluskabel från batteriets nuvarande placering till dess nya plats som är längst bak i bilen till höger.

Iaf på 968 så går det alla möjliga kablar och slangar ner i höger främre hjulhus (under en plastkåpa) och sedan vidare bakåt och jag tänkte ta samma väg. Ett annat alternativ är att gå utanför denna plast och i princip följa avgassystemet men det tror jag att jag skippar pga värmen.

Ni som flyttat era batterier, hur har ni dragit plusen?
Magnus W
www.bike.se

jonaslarsson
Turbo-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

Re: Dragning av pluskabel

#2 Post by jonaslarsson »

man måste ha en tät batterilåda för att det skall va godkänt att ha batteriet inne i kupen hur löser du detta?
jag skulle vilja ha mitt batteri där också för då hade vikt fördelningen blivit helt optimal.
Porsche 968 CS -93
BMW 325d m-sport -09
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010

firefish
Turbo-Poster
Bilmodell: 968CS

#3 Post by firefish »

Det har jag inte funderat på.

Jag tänkte sätta batteriet höger bak nere i facket bakom hjulhuset. Visserligen är det ett litet batteri men det blir tajt med en låda för det. Jag antar att det enklast är att tillverka ett lock till facket och låta det bli den täta lådan (upp mot kupén alltså). Det finns ju hål som ventilerar ut i det fria redan så den biten är ett icke-problem.
Magnus W
www.bike.se

Mattias 924
Addict
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej

#4 Post by Mattias 924 »

jonaslarsson wrote:man måste ha en tät batterilåda för att det skall va godkänt att ha batteriet inne i kupen hur löser du detta?
Som man skriver på forum. Källa på det!

Flera (Alla?) äldre VW och Audibilar har batteriet under baksätet och det sitter inte i en tät låda.
"patand" skrev:
Om inget strular...

Pär Hylander
Raceputte

#5 Post by Pär Hylander »

Mattias 924 wrote:
jonaslarsson wrote:man måste ha en tät batterilåda för att det skall va godkänt att ha batteriet inne i kupen hur löser du detta?
Som man skriver på forum. Källa på det!

Flera (Alla?) äldre VW och Audibilar har batteriet under baksätet och det sitter inte i en tät låda.

"Måste" i sammanhanget är troligen racing som avses. Och då blir SBF GT (utläses Svenska bilsportförbundets Gemensamma Tekniska regler)

Numera finns prisvärda batterilådor på Biltema.

Personligen tycker jag på golvet bakom passagerarstolen är en bättre plats. Sänker tyngdpunkten och håller ned masströghetsmomentet. Dock blir viktfördelningen inte lika bra precis som man skrivit ovan här.
Pär Hylander

Pär Hylander
Raceputte

#6 Post by Pär Hylander »

firefish wrote:Det har jag inte funderat på.

Jag tänkte sätta batteriet höger bak nere i facket bakom hjulhuset. Visserligen är det ett litet batteri men det blir tajt med en låda för det. Jag antar att det enklast är att tillverka ett lock till facket och låta det bli den täta lådan (upp mot kupén alltså). Det finns ju hål som ventilerar ut i det fria redan så den biten är ett icke-problem.
Det funkar nog. Om man dessutom gör locket i icke ledadande material (polykarbonat t.ex) så löser man även risken för kortis mellan polerna (som det väl även det står ngt om i GT). Sen vill jag minnas att det även står lite om skruvdimensioner man behöver använda.

Men ska man fundera i termer om riskbedömningar så är det ju faktiskt en position som har lite extra risk att bli tillbulad (han bakom som trodde det fanns plats att hugga på innern i högerkurvan...). Lite otrevliga gaser det kan bli från ett söndertrasat batteri om inte locket håller tätt.
Pär Hylander

Mattias 924
Addict
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej

#7 Post by Mattias 924 »

O.k. tänkte inte på det.
"patand" skrev:
Om inget strular...

Post Reply