Har någon mer upplevt att Svensk bilprovning blivit nitiska med att dela ut regbesiktning på i våra ögon små modifieringar under huven?
Exempel från min närhet är en kollega med en Supra MK3 -90 som nyligen åkte på regbesiktning på grund av modifierad motor. Han har byggt om det mesta dock och har närmare 600hk under huven, men den har gått igenom i detta skick flera år innan utan problem. Då bilprovningen kräver intyg från Toyota att bilen är tillbakabyggd till orginal vilket de naturligtvis inte skriver, ut blir konsekvensen att han i princip sitter med en osäljbar och okörbar bil i lagens bemärkelse(nu kör han naturligtvis ändå, men sälja blir värre).
Ett annat exempel är från ett annat bilforum, återigen en Supra som bytt intercooler och dump och får en 2:a på detta, han byter tillbaka till orginal, men när han skall ombesiktiga säger bilprovningen att IC fortfarande inte är orginal, lägger regbesiktning på bilen med intygskrav även där.
Nästa exempel är en annan kollega med en SAAB 9000 som får nedslag på att dumpventilen inte är orginal, trots att den har den vanliga svarta plastdumpen från BOSCH?????
Jag blir fullständigt rosenrasande när jag hör sådana här historier, att man inte ens bereds möjlighet att bygga tillbaka bilen då de kräver intyg från biltillverkaren som de vet inte går att uppbringa

Dessutom vad gäller våra bilar som slutade tillverkas för 20 år sedan känns det fullständigt horribelt att man skulle tvingas installera exempelvis en Porsche orginal Wastegate när den man har blir dålig.
Nu undrar jag, är detta slupmässiga "Freak accidents" , eller är det en ny trend/direktiv hos bilprovningen? Någon här som råkat illa ut med sin Posse? Alla dessa besiktningar har skett i Stockholmsområdet.