Byta växellådsolja-frågor

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Byta växellådsolja-frågor

#16 Post by patand »

RPM2006 wrote:men ska man ha 75W-90 eller vad ska man ha?
GL5 i alla porschelådor har jag för mig.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

Re: Byta växellådsolja-frågor

#17 Post by makkanftw »

patand wrote:
RPM2006 wrote:men ska man ha 75W-90 eller vad ska man ha?
GL5 i alla porschelådor har jag för mig.
forum/viewtopic.php?f=3&t=11231&p=10142 ... 31#p101428" onclick="window.open(this.href);return false;

GL4 va..?
- Marcus

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Byta växellådsolja-frågor

#18 Post by patand »

Inte enligt Porsche. Redline MTL är dock en GL4 olja. Men numera kör jag med Redline 75w90ns som är en GL5 olja.

Mina skrapproblem och tappade 1:or beror helt och hållet på dåliga synkringar resp ingreppstaggar har jag konstaterat nu så då kan jag lika gärna köra på GL5 som porsche rekommenderar. MTL (GL4) kanske kan minska skrapet om man har en nästan fungerande låda dock, nu när jag tänker på det blir jag nästan lite sugen på att prova igen...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Re: Byta växellådsolja-frågor

#19 Post by M-Nilsson »

Jag har inte köpt nån 17 mm insex ännu men när jag provade en mindre typ 10 mm insex bara för att se så är dämparen i vägen när det gäller den överste pluggen. Skulle gärna vilja försöka slippa att plocka ner dämparen. Vad tror ni om man kapar en 17 mm insex på kortsidan så den passar, det borde funka? Tips på var jag kan få tag på en 17 mm:are?

Fundera på att prova här hemma i garaget och utan att plocka ner dämparen...och tar man en titt vid hjulhuset är det ju ingen omöjlighet att fylla på den vägen.
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Re: Byta växellådsolja-frågor

#20 Post by M-Nilsson »

patand wrote:
M-Nilsson wrote:Sen gäller det ju att välja "rätt" olja också, har läst en del gott om Red line och sett fina erbjudanden här på forumet..Men då jag snart är stamkund på mekonomen blir det nog att jag köper där.. :)
Mekonomen har RedLines sortiment.
Japp vet, Red Line MTL borde väl funka fint till min låda?
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Re: Byta växellådsolja-frågor

#21 Post by M-Nilsson »

Var idag inne å köpte 2 l. redline MTL och har precis tömt den nuvarande oljan och fått upp bägge pluggarna(utan att lossa dämparn) :) Det var knappa 1,5 l. olja i lådan, ska det vara 2 l.? Tycker jag läst det på några ställen men inte riktigt fått det helt bekräftat.
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Byta växellådsolja-frågor

#22 Post by Mattias 924 »

Skit i hur mycket det var i och fyll tills det är fullt istället. Jag fick i 2,6 liter i min 016-låda.
"patand" skrev:
Om inget strular...

RPM2006
S2-Poster
Posts: 210
Joined: 2009-09-06 08:40:05
Bilmodell: 944
Contact:

Re: Byta växellådsolja-frågor

#23 Post by RPM2006 »

Har påbörjat mitt arbete med att byta växellådsoljan. Har lossat två pluggar, vill bara veta så att det är rätt. Urtappningspluggen sitter ju längst ned. Och är det påfyllningen som sitter 10cm snett bakom/uppåt urtappningspluggen?

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Byta växellådsolja-frågor

#24 Post by Mattias 924 »

Ja!
"patand" skrev:
Om inget strular...

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Google [Bot]