
Motortrubbel, återbesök
-
- Carrera-Poster
- Posts: 335
- Joined: 2009-11-25 07:48:52
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: Motortrubbel, glädjen vart kortlivad.
Nä jag har faktiskt inte hunnit titta i den.. Ska göra det med.. Lika bra att utesluta även om den är ny och jag just satt dit den 

- Shrimpen
- S-Poster
- Posts: 117
- Joined: 2008-10-21 19:08:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Upplands Väsby
- Contact:
Re: Motortrubbel, glädjen vart kortlivad.
Hej,
Trist med fel som är svåra att hitta.
Jag hadde svåra problem med min bil förra året.
Motorn gick perfekt i ca 5min därefter tvärdog den.
Efter mycke efterforskande så visade det sig att det var styrboxen.
Mitt tipps är att låna en box och se om problemet kvarstår.
Jag köpte en beggad box från Sandén.
/Anders
Trist med fel som är svåra att hitta.
Jag hadde svåra problem med min bil förra året.
Motorn gick perfekt i ca 5min därefter tvärdog den.
Efter mycke efterforskande så visade det sig att det var styrboxen.
Mitt tipps är att låna en box och se om problemet kvarstår.
Jag köpte en beggad box från Sandén.
/Anders
944 Turbo -86
The shrimp who believe he is a hummer
The shrimp who believe he is a hummer
- Mattias 924
- Addict
- Posts: 1317
- Joined: 2008-11-30 22:18:58
- Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Örebro
- Contact:
Re: Motortrubbel, glädjen vart kortlivad.
Byt tändkablar om du vet att du har överslag i tändsystemet. Sedan, varför inte kompressionsprov?
"patand" skrev:
Om inget strular...
Om inget strular...
-
- Carrera-Poster
- Posts: 335
- Joined: 2009-11-25 07:48:52
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: Motortrubbel, glädjen vart kortlivad.
Jag hade gärna provat. Men eftersom att jag bor rätt långt norröver är 944 Turbo rätt ovanliga. Känner faktiskt inte till någon fler än min i Örnsköldsvik sen ionizer sålde..Shrimpen wrote:Hej,
Trist med fel som är svåra att hitta.
Jag hadde svåra problem med min bil förra året.
Motorn gick perfekt i ca 5min därefter tvärdog den.
Efter mycke efterforskande så visade det sig att det var styrboxen.
Mitt tipps är att låna en box och se om problemet kvarstår.
Jag köpte en beggad box från Sandén.
/Anders
-
- Carrera-Poster
- Posts: 335
- Joined: 2009-11-25 07:48:52
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: Motortrubbel, glädjen vart kortlivad.
Jag har inga överslag nu. Det var mina förra kablar som gav mycket överslag. Därför jag bytteMattias 924 wrote:Byt tändkablar om du vet att du har överslag i tändsystemet. Sedan, varför inte kompressionsprov?

- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: Motortrubbel, glädjen vart kortlivad.
testat att byta tillbaka?
har du kollat kompen?
Har du kollat fördelarlock o rotor?
Inte kamremmen som hoppat ett hack eller nått?
som chris skrev på rennlist annars, testat o rycka lite i kabelstammen?
har du kollat kompen?
Har du kollat fördelarlock o rotor?
Inte kamremmen som hoppat ett hack eller nått?
som chris skrev på rennlist annars, testat o rycka lite i kabelstammen?
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
-
- Carrera-Poster
- Posts: 335
- Joined: 2009-11-25 07:48:52
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: Motortrubbel, glädjen vart kortlivad.
Jag hade tyvärr ingen tid för bilen igår. Nu har jag dock gjort en "Att göra"-lista. Något mer någon anser att jag borde lägga till?
Att göra
Trycktesta vakuumsystem.
Kontrollera fördelare
Ta komp-prov
Kolla kamremmen
Kontrollera spridarkrets (glapp?)
Byta tändstift
Kolla gnista (Spole och efter fördelare)
Byta stift
Rycka i kabelstammen under gång.
Kolla sopptryck
Att göra
Trycktesta vakuumsystem.
Kontrollera fördelare
Ta komp-prov
Kolla kamremmen
Kontrollera spridarkrets (glapp?)
Byta tändstift
Kolla gnista (Spole och efter fördelare)
Byta stift
Rycka i kabelstammen under gång.
Kolla sopptryck
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Motortrubbel, glädjen vart kortlivad.
Hur ser stiften ut på de cylindrar som inte verkar gå rent när du kört motorn? Det känns som 1A att testa.
Är de torra? Blöta av soppa? Överdrivet renagjorda (vattenånga pga läckande packning)?
Vakuumsystem och sopptryck skulle påverka alla cylindrarna så det låter inte så sannolikt.
Om du bytt spridarkontakter mellan cylindrarna utan resultat skulle jag byta spridarna mellan cylindrarna samt byta allt i tändningsväg.
Är de torra? Blöta av soppa? Överdrivet renagjorda (vattenånga pga läckande packning)?
Vakuumsystem och sopptryck skulle påverka alla cylindrarna så det låter inte så sannolikt.
Om du bytt spridarkontakter mellan cylindrarna utan resultat skulle jag byta spridarna mellan cylindrarna samt byta allt i tändningsväg.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Carrera-Poster
- Posts: 335
- Joined: 2009-11-25 07:48:52
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: Motortrubbel, glädjen vart kortlivad.
Jag har flytta runt spridarna utan ändrat resultat också. flyttade #3 och #4 ---> #1 och #2. Vad gäller stiften såg dom väldigt lika ut. Dock var #3 och #4 blöta och stank e85 medan de andra två var torra. vilket naturligtvis får en att tro att tändningen jävlas.
Då jag verkligen sett till att det är bra kontakt i hela tändsystemet torde det vara kablarna, eller fördelaren. Men båda har gått kanske 30 mil och borde vara i toppform. Hade det vart spolen får man väll anta att den jäklats på alla cylindrar.
Då jag verkligen sett till att det är bra kontakt i hela tändsystemet torde det vara kablarna, eller fördelaren. Men båda har gått kanske 30 mil och borde vara i toppform. Hade det vart spolen får man väll anta att den jäklats på alla cylindrar.
-
- Carrera-Poster
- Posts: 335
- Joined: 2009-11-25 07:48:52
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: Motortrubbel, glädjen vart kortlivad.
Då har jag nya stift. BPR8ES, någon som kan upplysa mig om ett passande gnistgap? Fick dem av en kompis som köpt fel. Han har knackat ihop dem till 0,5...
- safe
- Addict
- Posts: 1504
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Motortrubbel, glädjen vart kortlivad.
Har du kollat bränsletrycket?
Har du kört den mer än på tomgång?
Ut och kör lite och se hur den beter sig när den blir varm.
Har du kört den mer än på tomgång?
Ut och kör lite och se hur den beter sig när den blir varm.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: Motortrubbel, glädjen vart kortlivad.
en fundering bara
hur beter den sig om du t.ex inte justerat in vevaxel givarna ordentligt eller om det är glapp i nån av dom?
är det helt avbrott i dom så brukar den inte starta i allafall men om den glappar?
men eftersom den gick först när du starta den så borde det vara nått annat.
hur beter den sig om du t.ex inte justerat in vevaxel givarna ordentligt eller om det är glapp i nån av dom?
är det helt avbrott i dom så brukar den inte starta i allafall men om den glappar?
men eftersom den gick först när du starta den så borde det vara nått annat.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
-
- Carrera-Poster
- Posts: 335
- Joined: 2009-11-25 07:48:52
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: Motortrubbel, glädjen vart kortlivad.
Hallå..
Nu verkar bilen gå som den gjorde i början igen. Ett kort utdrag av kvällen uppunktat.
1) Nya stift BPR8ES 0,5mm gap (tack Rickard) --> Motorn går åter på tre cylindrar med #4 som jävlas.
2) Byter tändspole --> Ingen skillnad
3) Rycker i kablar --> Ingen skillnad
4) Drar ur spridare #4 --> Bilen går betydligt bättre men naturligtvis fortfarande på 3 burkar
5) Testar spridarkabel #4 på spridare #3 --> Bilen går som vid punkt 4
6) Kopplar i samma läge som i punkt 5 in spridarkabel #3 på spridare #4 --> bilen går sämre igen
7) Kontrollerar spridare #4 som verkar öppna sämre samt rengör spridaren --> Spridaren öppnar bättre
Monterar hoppfullt allt i bilen igen --> Ingen skillnad
9) Flyttar spridare #4 --> Felet följer ej med
10) Blir less --> Ingen skillnad
11) Provar mina 800cc spridare --> Bilen startar ej (för små spridare)
12) Testar en gammal tändkabel på cylinder #4 --> Bilen går igen
Nu tänkte jag beställa nya tändkablar och inte snåla den här gången. Någon som har några tips? Behöver för övrigt nytt lock till expansionskärlet. Vore bra om det gick att köpa på samma ställe.
Nu ska jag vila från bilen till i morgon efter lunch då jag ska göra klart allt med luftning av kopplingen osv...
Nu verkar bilen gå som den gjorde i början igen. Ett kort utdrag av kvällen uppunktat.
1) Nya stift BPR8ES 0,5mm gap (tack Rickard) --> Motorn går åter på tre cylindrar med #4 som jävlas.
2) Byter tändspole --> Ingen skillnad
3) Rycker i kablar --> Ingen skillnad
4) Drar ur spridare #4 --> Bilen går betydligt bättre men naturligtvis fortfarande på 3 burkar
5) Testar spridarkabel #4 på spridare #3 --> Bilen går som vid punkt 4
6) Kopplar i samma läge som i punkt 5 in spridarkabel #3 på spridare #4 --> bilen går sämre igen
7) Kontrollerar spridare #4 som verkar öppna sämre samt rengör spridaren --> Spridaren öppnar bättre

9) Flyttar spridare #4 --> Felet följer ej med
10) Blir less --> Ingen skillnad

11) Provar mina 800cc spridare --> Bilen startar ej (för små spridare)
12) Testar en gammal tändkabel på cylinder #4 --> Bilen går igen

Nu tänkte jag beställa nya tändkablar och inte snåla den här gången. Någon som har några tips? Behöver för övrigt nytt lock till expansionskärlet. Vore bra om det gick att köpa på samma ställe.
Nu ska jag vila från bilen till i morgon efter lunch då jag ska göra klart allt med luftning av kopplingen osv...
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Re: Motortrubbel, glädjen vart kortlivad.
Jag köpte tändkablar hos PC, locket finns såklart där oxå, kan kolla kvitto imorgon på firman om du vill. Annars har ju säkert Utzon oxå, locket var inte så dyrt.
Skönt att det löste sig smidigt!
Skönt att det löste sig smidigt!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Motortrubbel, glädjen vart kortlivad.
Låter lovande!
Jag har en uppsättning tändkablar som bara gick förra sommaren samt nytt lock i kartong liggandes.
Jag har en uppsättning tändkablar som bara gick förra sommaren samt nytt lock i kartong liggandes.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot]