Mer camber sökes!

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Mer camber sökes!

#1 Post by Henka_E »

Tror jag behöver snudd på dubbla min camber. Just nu är allt bottnat. Mitt på fjädermenet och topplagringen Vad är då nästa steg? Sitter och klurar på att göra egna offset-bussningar till bärarmana för att vinna typ 5-10mm till. Hur har ni andra löst "problemet"?

Det kan också vara att jag har original bussningar och casterblock från 1986 på min bil och att jag har rätt camber statiskt men tappar allt dynamiskt - ska byta dessa och göra en ny setup på bilen.

EDIT: Glömde att jag har alu-armar - går ju inte att göra nåt åt camber nedtill då!
Last edited by Henka_E on 2010-05-21 07:58:46, edited 1 time in total.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Mer camber sökes!

#2 Post by patand »

Hur mycket camber har du nu då?

3 - 4 grader negativ camber verkar ju räcka för de flesta frontmotorporschar, även de rena racebilarna.

Själv har jag väl runt 3 gissar jag (maxat original fjäderben).
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Mer camber sökes!

#3 Post by Henka_E »

Pinsamt nog så vet jag ju inte det - men tittar man på däck-slitage och temp-differens över ytan så verkar det vara för lite. Ska se till att ta reda på detta i helgen/nästa vecka.

Patand - har du original position på övre infästningen eller är den flyttad?

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mer camber sökes!

#4 Post by firefish »

Vad har du för topplagring?
Jag har Sandéns och nu har jag max på eccenter (där nere) och minimum i topplagringen. Jag har inte gjort någon hjulinställning än (blir när aktern är klar) men det ser ut som nästan 3 grader camber fram nu och det blir väl en och en halv till med utmaxade topplagringar.
Offset bärarmsbussning är coolt med då tappar du en massa caster om du inte offsettar casterblocket också. Det är kanske bättre att antingen bygga om i tornen eller ännu hellre file lite vid spindeln för att öka justeringen där.
Magnus W
www.bike.se

User avatar
FredrikÅ
Addict
Posts: 1187
Joined: 2006-07-15 08:49:19
Bilmodell: Mellan Porschar.
Location: Skåne
Contact:

Re: Mer camber sökes!

#5 Post by FredrikÅ »

Henka_E wrote:Tror jag behöver snudd på dubbla min camber. Just nu är allt bottnat. Mitt på fjädermenet och topplagringen Vad är då nästa steg? Sitter och klurar på att göra egna offset-bussningar till bärarmana för att vinna typ 5-10mm till. Hur har ni andra löst "problemet"?
Hur mycket Camber har du?
Om du maxat både fjäderben och topplagring, så borde du ju ha tillräckligt.

Ett annat tips kan vara att sluta köra på "ballongdäck" - de viker sig ganska ordentligt under press.
Gå upp till 17-tummare med lägre profil i stället.
Fredrik Åberg

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4718
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mer camber sökes!

#6 Post by Cédric »

Försök få så mycket camber du kan nere vid spindeln, det är lite bättre än att flyta övre ledpunkten map kpi.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Mer camber sökes!

#7 Post by patand »

Henka_E wrote:Patand - har du original position på övre infästningen eller är den flyttad?
Original (iaf så vitt jag vet)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Mer camber sökes!

#8 Post by patand »

FredrikÅ wrote:Ett annat tips kan vara att sluta köra på "ballongdäck" - de viker sig ganska ordentligt under press.
Gå upp till 17-tummare med lägre profil i stället.
Vilken dimension har du nu Henka?

Jag har 205/50-15 och 50 profil på 205 däck är ganska lågt, kanske hjälper till att undvika så däcken inte viker sig så mycket för min del.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Spånet
Addict
Posts: 3048
Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

Re: Mer camber sökes!

#9 Post by Spånet »

Hårdare fjädrar = mindre camber
MVH Lars G

Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Mer camber sökes!

#10 Post by Henka_E »

Kör ju med 225/50/16 fram och bak 245/45/16. True, det är balong-mackor... Kanske måste sikta på 17" till nästa år (eller nästa set däck) ändå. Hade ju hoppats slippa det då jag inte gillar att 17" fälgar är så mycket tyngre - iaf för vettiga pengar!

Man kanske törs ta lite med "filen" i spindel/fj bens förband då. Känner att det blir lite tandlöst när jag inte vet vad jag har idag dock, så att ta reda på det känns minst sagt viktigt.

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Mer camber sökes!

#11 Post by Henka_E »

Spånet wrote:Hårdare fjädrar = mindre camber
Mmm, yes, och jag antar att detta gäller både vertikal och roll fjäder. Ska nog satsa på kniv-krängare senare i år.

Återigen så blir det ju så pinsamt tydligt att jag inte vet vad jag har i bilen - ska kolla upp HELA setupen snarast!

User avatar
Spånet
Addict
Posts: 3048
Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

Re: Mer camber sökes!

#12 Post by Spånet »

Tänk på att med extrem mycket camber så är det dåligt med gummi i backen vid inbromsningar. Något du speciellt kommer att märka när det är blött.
MVH Lars G

Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: Mer camber sökes!

#13 Post by Karl Birgander »

Spånet wrote:Hårdare fjädrar = mindre camber
Menar du att hårdare fjäder automatiskt innebär mindre camber?
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Spånet
Addict
Posts: 3048
Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

Re: Mer camber sökes!

#14 Post by Spånet »

Karl Birgander wrote:
Spånet wrote:Hårdare fjädrar = mindre camber
Menar du att hårdare fjäder automatiskt innebär mindre camber?

Menar att med hårdare fjädrar rollar bilen mindre och man kan köra med mindre camber.
MVH Lars G

Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: Mer camber sökes!

#15 Post by Karl Birgander »

Spånet wrote:
Karl Birgander wrote: Menar du att hårdare fjäder automatiskt innebär mindre camber?

Menar att med hårdare fjädrar rollar bilen mindre och man kan köra med mindre camber.
Det är jag helt överens om! :D
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]