Den lilla historian jag vet om bilen.
Importbil ifrån Tyskland 2000, senare såld till 2a ägaren i sverige för 35.000:-, denna ägare installerade Imobilizer, stöldskyddsmärkte alla rutor samt la 8000:- på att byta samtliga remmar i bilen och antagligen lite annat motorpill också. Av någon anledning blev bilen stående hos denna ägare på en gård i sju år (avställd från 2003-nu). 3e ägaren, dvs han jag köpte bilen av köpte lite av grisen i säcken med denna bil, alla däck var låsta pga det långa stilleståndet, motorn startade inte och den luktade fukt och sunk innuti, han lyckades lossa alla däcken, putsade upp skivorna med autosol, felsökte motorn och kom fram till att startproblemet var igensatta spridare, han lyckades även få bort närapå all lukt i cupén. Han ägde bilen ifrån 04-10 till 05-07 så han hade inte tid att göra mycket mer än så.
Har upptäckt att det har varit en mindre brand i motorrummet vid tändspolen och lyktmotorn, inget vitalt sitter ju där egentligen och vad jag kan se är det som skadades vid branden utbytt, förutom kablarna som går till spridarna, den härvan behöver jag antingen renovera eller hitta en begagnad.
Kan av min servicebok (som går ifrån 2001-2003) utläsa att bilen 2001 alltså strax efter import hade gått 8000 mil, vid sista oljebytet i mitten av 2003 hade den gått 11.800mil. Därefter stod den som sagt var still så det är vad mätaren står på i dagsläget

Det är historian jag vet om bilen.
Motorn går mycket bra, den har bra gasrespons om än lite fördröjd (kommer nog må bättre efter service), kopplingen känns som ny och växellådan lika så, bilen har som sagt gått 11.000mil, i drivlinan känns den närapå lika tight som farsans S40 -06 13.000mil

Rosten är på bilen, trots att den stått 7 år utomhus på en gårdsplan, närapå obefintlig finns lite ytrost i något stenskott och lite ytrost vid framskärmarna samt vid ena låspinnen till bakluckan, and thats it, underredet ser ut som på en ny bil!
Inredningen är i otroligt bra skick, sprickor i instrumentbrädan, dock bara små sådana, ytsprickor i "lädret" på förarsätets rygg samt att en av clipsen till solskyddet på förarsidan saknas, med andra ord, inredningen är i toppskick

All el fungerar på bilen, ingen fulel dragen i motorrummet vilket tillsammans med skicket på drivlinan var det jag focuserade mest på när jag bestämde mig för denna bilen. Det sitter eltarga, elupplåsning av bakluckan, el antenn och elspeglar på bilen (det som inte finns är till min förvåning elrutor) och det fungerar som sagt var perfekt, till och med orginal Blaupunkt stereon fungerar klanderfritt!
Det huvudsakliga stora jobbet, eller stora utgiften på denna bilen är inte mekanisk utan snarare estetisk, räta ut karossens alla små defekter och lacka om hela bilen (hoppas verkligen jag har ekonomin till det). Bilen har antagligen blivit påbackad och någon har lekt lite på huven för den är ganska rejält repig där, men somsagt var, det är estetiska grejer och byter jag bara ut den redigt buckliga vänstra framskärmen så kan jag köra bilen sommaren ut och planera in en lackering till vintern kanske

Det finns givetvis ett par saker som behöver fixas innan besiktningen.
Bromsarna
Måste ta ner samtliga ok och gå igenom dem på bänk, otroligt mycket rost som givetvis behövde åtgärdas då bromsarna på bilen var under ALL kritik när jag provkörde härligheten.
Popuplycktorna
Ena helljuset fungerar inte på bilen, antagligen en sladd som vickats av i härvan som går fram, skall dra nytt kablage till bägge lyktorna antagligen gör jag det innan besiktningen annars blir det en snabb fullösning så länge.
Spolarvätska
Måste fixa på en slang ifrån matningen till munstyckena på huven, borde ta ungefär 3 minuter

Därefter tror jag faktiskt att bilen går igenom besiktningen med blanka papper, möjligen att det är någon styrlek som börjar ge sig, den är inte riktigt lika precis i styrningen som min förra men sålänge den går igenom besiktingen så är jag nöjd med det sålänge, givetvis skall detta åtgärdas senare då kurvtagningen är A och O i känslan på en 924a!
Tyvärr hittar jag inte sladden till min kamera, skyller på att jag precis flyttat ifrån exet men det kommer bilder, förhoppningsvis många sådana men tills vidare får ni hålla till godo med bilderna jag fick ifrån säljaren, bucklorna syns ganska tydligt här iaf: