sadir wrote:kan man mäta eller på något sätt kolla om det är startmotorn? Börjar bli lite smått
Hörs det något klick från solenoiden?
Mät vid startmotorn, den tunna sladden som kommer från tändningsnycklen, här skall du ha 12 volt till jord när nyckeln vrids till start. Blir det inte så är det ju fel på väg ner till startmotorn. Man kan också prova att med en sladd från den grova kabeln (+12 Volt) och till anslutningen för startsladd, händer det inget när du byglar så kan det vara fel på startmotor (kolen) solenoiden. Men kolla först upp så det inte är några lösa och dåliga anslutningar vid Batt, Gen och startmotor.
1: Här skall det alltid vara 12V, oavsett i vilket läge nycklen är.
2: Här skall det bli 12Volt om startsladden (3) får 12V.
Om solenoiden "drar" och 12V erhålls på "2" så skall startmotorn "dra runt" om kolen är ok och inget avbrott finns i startmotorn.
OBS
Vid kontakt mellan "1" och "3" eller "1" och "2" så går startmotorn igång.
944-startmotor.JPG
Kan du inte lägga in detta i forum/viewtopic.php?f=9&t=21604" onclick="window.open(this.href);return false;
Så samlar vi på ELFEL
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer Porsche 944 Race -84 Såld Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt )
goto737 wrote:
Hörs det något klick från solenoiden?
Mät vid startmotorn, den tunna sladden som kommer från tändningsnycklen, här skall du ha 12 volt till jord när nyckeln vrids till start. Blir det inte så är det ju fel på väg ner till startmotorn. Man kan också prova att med en sladd från den grova kabeln (+12 Volt) och till anslutningen för startsladd, händer det inget när du byglar så kan det vara fel på startmotor (kolen) solenoiden. Men kolla först upp så det inte är några lösa och dåliga anslutningar vid Batt, Gen och startmotor.
1: Här skall det alltid vara 12V, oavsett i vilket läge nycklen är.
2: Här skall det bli 12Volt om startsladden (3) får 12V.
Om solenoiden "drar" och 12V erhålls på "2" så skall startmotorn "dra runt" om kolen är ok och inget avbrott finns i startmotorn.
OBS
Vid kontakt mellan "1" och "3" eller "1" och "2" så går startmotorn igång.
944-startmotor.JPG
Kan du inte lägga in detta i forum/viewtopic.php?f=9&t=21604" onclick="window.open(this.href);return false;
Så samlar vi på ELFEL
sadir wrote:borde man inte kunna "plocka bort" larmet? Någon som vet folk i närheten av jönköping som är duktiga på larm?
Jo visst går det att plocka bort larmet.
Man får bara lokalisera vilka ledningar som är uppbrytna och sedan koppla ihop dem som det var innan larmet kom på plats.
Jag har ingen aning om såna här saker.. och jag kanske är helt ute och cyklar nu.. men på en annan bil jag hade så var det bara en säkring som behövdes bytas.. så det var ju en billig peng för att fixa problemet..
men nu kanske inte det här har alls med ditt problem att göra.. men försöker i alla fall hjälpa till ifall det kunde vara till någon nytta