Bult för bakdämpare i aluminiumbärarm

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bult för bakdämpare i aluminiumbärarm

#16 Post by gurra »

Henka_E wrote:Det är dessutom så att det troligen blir gängan i bärarmen som blir dimensionerande för momentet. Jag hade inte dragit med mer moment bara för att jag bytt till en tuffare skruv - bärarmen är ju lika "vek" ändå.
Det är precis det jag skrev, att jag ville se en undersökning på hur mkt moment gängan klarar av.
Sen vill jag försäkra mig om att tex 12.9-bult inte behöver mer moment för att tex inte gänga ur sig.
Henka_E wrote: Jag ser inte riktigt nyttan med att byta till en högre rating i detta fall än det sitter original med tanke på hur bultförbandet belastas. Finns det erfarenheter av brustna eller ens böjda skruvar där ute? Försöker vi lösa ett icke-problem?
Händer ibland att bultar går av, iaf i utlandet. Dock svårt att veta vad som är handhavandefel och inte.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

thesaint
Site Admin
Posts: 287
Joined: 2008-12-30 16:20:56
Bilmodell: 944 turbo -86
Location: Umeå
Contact:

Re: Bult för bakdämpare i aluminiumbärarm

#17 Post by thesaint »

Det var inte meningen att det skulle bli någon lektion i hållfasthetslära ...
Ville bara ha rätt siffror i tråden oavsett om det är viktigt eller ej för framtida dokumentation, om det nu är rätt siffror.

i vilket fall, bulten från VAG(Motorcentralen i Umeå) funkade finfint och bilen står nu på nya gula bakdämpare.
The chase is better than the catch
Biltråd
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=18275

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bult för bakdämpare i aluminiumbärarm

#18 Post by firefish »

Jag trodde du skulle bulta fast dämparna i bilen, inte lägga dem under hjulen :roll:
Magnus W
www.bike.se

User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bult för bakdämpare i aluminiumbärarm

#19 Post by Torbjorn968 »

Har utgått ur Porsches sortiment!

Hittade detta:

Description features:
High Tensile Steel
========================
Hex Bolt Grade 8.8
-----------------------------------------------
Materials: ISO 898 PART 1:1999
Specification: BS 3692:2001 Hex Nut
-----------------------------------------------
Materials: BS 3692:2001
Finishing: Hop Dip Galvanized to ISO 1461:1999
Zinc Plated to ISO 4042:1999 Stainless Steel
========================

Verkar vara en ganska enkel galvad bult, skall till Sieverts och kolla.
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

Re: Bult för bakdämpare i aluminiumbärarm

#20 Post by mijo »

Torbjorn968 wrote:Sieverts i Stockholm är bra källa. Säljer säkert även i enstyck.

Frågan är hur "8.8" förhåller sig till de kvalitetsbeteckningar vi är vana vid som är 60, 70 och 80?

//T
Antar du är van vid syrafast, en A4-80 skruv har väl nästan samma max moment som en 8.8.
Men de kanske har olika brottgränser etc i övrigt? Men man ska inte ha rostfritt ihop med
alu har jag hört, vet inte om det stämmer.

User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bult för bakdämpare i aluminiumbärarm

#21 Post by Torbjorn968 »

Har nu köpt 80 mm och 100 mm bult på Sieverts. Får se om någon av dessa fungerar.

//TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]