Camber bak 968CS

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
gurra
Sponsor
Bilmodell: Saknar en Porsche

Re: Camber bak 968CS

#16 Post by gurra »

SebStein wrote:Bra svar killar, tack!!

Är 3-4mm ansett som mycket eller är det "normalt"?

Att bilen toear ut när man bromsar hade jag inte tänkt på... är det vedertaget så på alla bilar?

//Sebbe
4mm anses nog som "mycket".
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Cédric
Addict
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980

#17 Post by Cédric »

Att bilen toear ut när man bromsar hade jag inte tänkt på... är det vedertaget så på alla bilar?

//Sebbe
Beror på bakvagnen, det är tex det porsche "fixade" med 928ans bakaxel, den har en lite annan design för att få toe in under utfjädring för att få mer stabilitet under inbromsning och "lift off".

SebStein
Turbo-Poster

#18 Post by SebStein »

gurra wrote:

//Sebbe
4mm anses nog som "mycket".
Vill ju inte ställa det så att det plogar onödigt mycket vid körning i trafik. Bilen körs dick till och från banorna för egen maskin och lite annat sommarglidande åxå, även om det är mest bana.

Skulle 2mm vara för lite tro?

mvh Sebbe
968 CS M030 - M220
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!

firefish
Turbo-Poster
Bilmodell: 968CS

#19 Post by firefish »

Jag fick rekommendationen av Jarlmark att köra med nästan noll fram (dvs noll med en touch av toe in) samt 2 mm bak (per sida).

Hur mycket toe in du behöver bak styrs ju mycket av hur mycket bilen pitchar vid bromsning. Är den styvare nu än original samt med lite mer rear bias på bromsarna (våra bilar sätter sig i bak vid bromsning med bakbromsarna) så kan du säkert komma undan med mindre.

Samma sak med camber. Styvare bil med mera krängningshämning vill rolla mindre vilket ställer ställe mindre krav på både statiskt camber men främst camberkompensation. Alltför stor statisk camber vill man ju helst undvika med tanke på slitage samt broms- och accelerationsförmåga (våra bilar är iofs rätt slöa). Krängningskompensationen är ju vad den är och den är både bra och dålig. Önskvärd vid kurvtagning men inte vid bromsning (niger - mer camber - mindre gummi - släpp).

Våra bilar tenderar att rolla mer vid sänkning (avståndet mellan rollcenter och tp ökar) vilket ställer större krav på antingen ökad kompensation (går inte utan att bygga om bilen), mer statisk camber (inte bara bra) eller mer krängningshämning/minskad roll (inte heller bara bra). Som vanligt handlar det om att välja mellan pest eller kolera.

Eftersom det är ganska lätt att ställa camber fram mha excenterbultarna så satsa på 2,5 grader fram och 2,0 grader bak om den har standardhöjd och kanske 3,0 fram och 2,5 bak om den är sänkt. Sedan så kan trixa med mer camber fram (om det nu medges utan ställbara lagringar) för att få bukt med ev understyrning (du har iofs ställbar krängare bak eller hur?).

Nu har jag ingen bra uppfattning om hur en helt original M030 968 beter sig men utifrån hur min bil betett sig fram tills nu så är det iaf något att kanske börja med.
Magnus W
www.bike.se

SebStein
Turbo-Poster

#20 Post by SebStein »

firefish wrote:Jag fick rekommendationen av Jarlmark att köra med nästan noll fram (dvs noll med en touch av toe in) samt 2 mm bak (per sida).

Hur mycket toe in du behöver bak styrs ju mycket av hur mycket bilen pitchar vid bromsning. Är den styvare nu än original samt med lite mer rear bias på bromsarna (våra bilar sätter sig i bak vid bromsning med bakbromsarna) så kan du säkert komma undan med mindre.

Samma sak med camber. Styvare bil med mera krängningshämning vill rolla mindre vilket ställer ställe mindre krav på både statiskt camber men främst camberkompensation. Alltför stor statisk camber vill man ju helst undvika med tanke på slitage samt broms- och accelerationsförmåga (våra bilar är iofs rätt slöa). Krängningskompensationen är ju vad den är och den är både bra och dålig. Önskvärd vid kurvtagning men inte vid bromsning (niger - mer camber - mindre gummi - släpp).

Våra bilar tenderar att rolla mer vid sänkning (avståndet mellan rollcenter och tp ökar) vilket ställer större krav på antingen ökad kompensation (går inte utan att bygga om bilen), mer statisk camber (inte bara bra) eller mer krängningshämning/minskad roll (inte heller bara bra). Som vanligt handlar det om att välja mellan pest eller kolera.

Eftersom det är ganska lätt att ställa camber fram mha excenterbultarna så satsa på 2,5 grader fram och 2,0 grader bak om den har standardhöjd och kanske 3,0 fram och 2,5 bak om den är sänkt. Sedan så kan trixa med mer camber fram (om det nu medges utan ställbara lagringar) för att få bukt med ev understyrning (du har iofs ställbar krängare bak eller hur?).

Nu har jag ingen bra uppfattning om hur en helt original M030 968 beter sig men utifrån hur min bil betett sig fram tills nu så är det iaf något att kanske börja med.
Mycket bra redogörelse Eldräven, tack! Nu börjar jag få lite grepp på läget.

Eftersom 968 CS M030 är låg orginal, så känner jag ingen anledning att sänka ytterligare. Den är låg och väldigt styv som det är.

Jo, det är ställbar krängare bak, den har jag inte brytt mig om ännu. Efter min första körning nu i helgen så upplevde jag inga större problem. Vill mest se till att däcken inte sliter ojämnt och bättre grepp i kurvorna kan man ju alltid få :)

Jag siktar på 2,5 grader framme, toe 0 och 2 grader bak, 2mm in. Ingen idé att överkompensera från början. Kanske 2 grader både framme och bak räcker...

Tack allihop!!

//Seb
968 CS M030 - M220

firefish
Turbo-Poster
Bilmodell: 968CS

#21 Post by firefish »

Ska du BARA köra bana kan du gå upp rätt rejält i camber (4 till 5 grader) men då kommer den käka däck på gata (som jag förstår att du kör/kommer köra en del). De negativa effekterna av rejäl camber vid broms och acc blir inte tydliga förrän camber uppåt 6 grader, jag ville bara förtydliga ett tänk.
Magnus W
www.bike.se

SebStein
Turbo-Poster

#22 Post by SebStein »

firefish wrote:Ska du BARA köra bana kan du gå upp rätt rejält i camber (4 till 5 grader) men då kommer den käka däck på gata (som jag förstår att du kör/kommer köra en del). De negativa effekterna av rejäl camber vid broms och acc blir inte tydliga förrän camber uppåt 6 grader, jag ville bara förtydliga ett tänk.
Det är pga av det här jag byggde min förra räser, för att slippa kompromissa! :) Men det var för jobbigt att släpa den eller fulköra den varje gång man skulle iväg.
Jag börjar med 2-2,5 grader och ser hur bilen uppför sig och hur däcken sliter.

Tack för engagemanget!

//Sebbe
968 CS M030 - M220

Post Reply