Varvar utan kraftöverföring, Porsche 944!

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
Lapponia
S-Poster
Posts: 65
Joined: 2009-11-20 17:19:14
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Roffe Västerås
Contact:

Re: Varvar utan kraftöverföring, Porsche 944!

#16 Post by Lapponia »

Halloy! Ditt problem hade jag sommaren 2008. Kändes läskigt när motorn varvade upp utan att för den skull öka hastigheten under acceleration. Anade sliten lamell men drog öronen åt mig lite och tittade upp under instru-mentbrädan där tryckstången till kopplingens huvud(hydraul)cylinder finns. Där finns också den förbaskade hjälpfjädern synlig som kan vara feljusterad så att det ligger tryck på urtrampningslagret och därmed också på tryckplattan/lamellerna så att de slits ut snabbare. Jag plockade bort hjälpfjädern och har inget slir längre, i varje fall inte under hela sommaren 2009. Litet högre pedaltryck får man finna sig i men det vänjer man sig vid väldigt fort. En annan och viktig fördel är att tryckstångens spel nu kan justeras mycket exaktare (0,5 mm vid huvudcylindern eller 3 mm vid pedalgummit). Då vet man att det inte finns något fjädertryck på urtrampnings-lagret/tryckplattan när pedalen är uppe. Lycka till med vad du än gör. :#cheers:
Lapponia

MrSkane
S-Poster
Posts: 82
Joined: 2010-03-03 23:10:44
Contact:

Re: Varvar utan kraftöverföring, Porsche 944!

#17 Post by MrSkane »

Tack

Det är så att den varvar endast upp då motorn är varm, aldrig när den är kall! Känns det igen?

MVH

Kalle

Lapponia
S-Poster
Posts: 65
Joined: 2009-11-20 17:19:14
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Roffe Västerås
Contact:

Re: Varvar utan kraftöverföring, Porsche 944!

#18 Post by Lapponia »

Jo det stämmer. Efter ca fem kilometers körning från kall motor uppkom slirandet. Nu och med borttagen hjälp-fjäder slirar det inte vare sig med varm eller kall motor. Jag är dock medveten om att kopplingen "tar" lite högt upp med pedalen, bilprovaren lät mig veta det förra året men skrev ingen anmärkning. Med så dyra reservdelar, kör jag nog så mycket jag kan med nuvarande lameller/tryckplatta. :#944burn:
Lapponia

MrSkane
S-Poster
Posts: 82
Joined: 2010-03-03 23:10:44
Contact:

Re: Varvar utan kraftöverföring, Porsche 944!

#19 Post by MrSkane »

Lapponia wrote:Anade sliten lamell men drog öronen åt mig lite och tittade upp under instru-mentbrädan där tryckstången till kopplingens huvud(hydraul)cylinder finns.

Vad var det för ljud du hade?

MrSkane
S-Poster
Posts: 82
Joined: 2010-03-03 23:10:44
Contact:

Re: Varvar utan kraftöverföring, Porsche 944!

#20 Post by MrSkane »

Pratade med en mekaniker om att det kan bero på att kopplingen behöver luftas.

Antar att det är många som har gjort detta, är det svårt? En liten arbetsbeskrivning!?


Tack på förhand

Kalle

User avatar
Mats Jacobsson
Addict
Posts: 1971
Joined: 2004-07-10 17:36:09
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping/Köpingebro
Contact:

Re: Varvar utan kraftöverföring, Porsche 944!

#21 Post by Mats Jacobsson »

MrSkane wrote:Pratade med en mekaniker om att det kan bero på att kopplingen behöver luftas.

Antar att det är många som har gjort detta, är det svårt? En liten arbetsbeskrivning!?


Tack på förhand

Kalle
Får du luft i systemet kommer kopplingspedalen att stanna mot golvet av bilen.
Tror inte det är det felet, troligen byte av koppling du står inför.
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: Varvar utan kraftöverföring, Porsche 944!

#22 Post by Karl Birgander »

Mats Jacobsson wrote:
MrSkane wrote:Pratade med en mekaniker om att det kan bero på att kopplingen behöver luftas.

Antar att det är många som har gjort detta, är det svårt? En liten arbetsbeskrivning!?


Tack på förhand

Kalle
Får du luft i systemet kommer kopplingspedalen att stanna mot golvet av bilen.
Tror inte det är det felet, troligen byte av koppling du står inför.
Sällar mig till Mats tankar.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Varvar utan kraftöverföring, Porsche 944!

#23 Post by Maxx »

Karl Birgander wrote:
Mats Jacobsson wrote: Får du luft i systemet kommer kopplingspedalen att stanna mot golvet av bilen.
Tror inte det är det felet, troligen byte av koppling du står inför.
Sällar mig till Mats tankar.
+1.

Normalläget för kopplingen är ju att den ligger "inkopplad". Luft i systemet skulle kunna göra att det är svårare att koppla ur eller inte går att koppla ur alls, inte tvärtom.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
FredrikÅ
Addict
Posts: 1187
Joined: 2006-07-15 08:49:19
Bilmodell: Mellan Porschar.
Location: Skåne
Contact:

Re: Varvar utan kraftöverföring, Porsche 944!

#24 Post by FredrikÅ »

MrSkane wrote:Pratade med en mekaniker om att det kan bero på att kopplingen behöver luftas.
Mitt tips är att du tar med bilen till en riktig mekaniker, så kan spekulationerna få ett slut.. :wink:
Om du bor i Malmö så åker du till AutoVincent i Vellinge. Det tar Per max 2 minuter att tala om vad
som är felet. Om du sedan vill försöka dig på att göra reparationsarbetet själv, så är det en annan sak.
Att byta koppling t.ex. är inte svårt - men det tar en jäkla tid...
Fredrik Åberg

MrSkane
S-Poster
Posts: 82
Joined: 2010-03-03 23:10:44
Contact:

Re: Varvar utan kraftöverföring, Porsche 944!

#25 Post by MrSkane »

Det visade sig att det vara en ventil/packning vid huvudkopplingscylindern som hade satt sig om jag förstod mekanikern rätt.

Problemet löstes genom ett par luftningar av hydruliksystemet och nu är det åter spel i kopplingen och den fungerar utmärkt. Problemet med varvningen som kom efter ett tags körning har inte visat sig igen sedan jag hämtade bilen hos mekanikern för ett par veckor sedan!

Tack för alla svar och hjälp iaf!

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Varvar utan kraftöverföring, Porsche 944!

#26 Post by patand »

Vilket bra och billigt fel jämfört med kopplingsras! :D Grattis!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: Varvar utan kraftöverföring, Porsche 944!

#27 Post by Karl Birgander »

:d=:
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]