Sportluftfilter?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

#16 Post by Björn Nilsson »

Pär Hylander wrote:Används det filtret även till dom vassaste versionerna av 9000? (9000 Aero?)

Har du måtten på det lätttilngängligt. Skulle kanske kunna funka 931:an oxo, ska suga förbränningsluft från samma ställer men på högersidan så att säga. Dock är det inte alls lika gott om plats som på din. Min strålkastare stjäler rätt mkt plats
Jepp, likadant till alla 9000 även turbon/aero.

Mått: Diameter=117mm, Höjd=291mm, Anslutningsdiameter=71mm

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
Joakim
Forum founder
Posts: 1248
Joined: 2004-03-18 15:01:12
Telefon: 0707566691
Bilmodell: Ingen Porsche just nu
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping
Contact:

#17 Post by Joakim »

Här har jag gjort en liten guide för montering av sportluftfilter på S2.

http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=65

Ska man köra med en sån installation skulle jag själv välja nån CDA box eller liknande så att inte filtret ligger helt öppet. På en S2:a skulle den installationen i guiden innebära att filtret blev jättesmutsigt på nolltid!
http://www.turnclear.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;

KJB
S2-Poster
Posts: 238
Joined: 2004-06-19 09:06:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Uppsala
Contact:

#18 Post by KJB »

Jag går i mellanåt i planer på öppet filter till min 951a. Men som jag förstår det så är det en klart sämmre än mitt k&n insatsfilter om man inte skärmar av det från motorrummet. Annars sitter det bara och suger in en massa varmluft.

Om det blir öppet filter så blir det något i stil med detta :
http://www.lindseyracing.com/pics/MivaMAF1l.jpg

Men är man bara ute efter ljud så är kanske en trådbaserad luftmassemätare med öppen dump ett enklare alternativ?
//Karl

Porsche 951 -91
Audi A4 2.0tdi Q -07

User avatar
Indischrot
Turbo-Poster
Posts: 491
Joined: 2004-03-30 09:30:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#19 Post by Indischrot »

För att gå tillbaka till ämnet lite :wink: så köpte jag mitt filter på GIK-turbo
http://www.gikturbo.se/

Kikade lite på K&N's hemsida men jag vågar nog inte nämna vad som stog där,
mer partiskt än så blir det nog inte :)

Hur det än ligger till med filtreringen så får man ju mer luft och bättre effekt, speciellt i en
chippad turbomaskin, eventuellt då på bekostnad av livslängd, men inget ont som inte har
nåt gott med sig som man säger :D
PCS#8968

User avatar
Fredrik C
Addict
Posts: 1686
Joined: 2004-03-29 10:38:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Katrineholm
Contact:

#20 Post by Fredrik C »

Joakim wrote:Här har jag gjort en liten guide för montering av sportluftfilter på S2.

http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=65

Ska man köra med en sån installation skulle jag själv välja nån CDA box eller liknande så att inte filtret ligger helt öppet. På en S2:a skulle den installationen i guiden innebära att filtret blev jättesmutsigt på nolltid!
Funderar på sportluftfilter i orginal burken på min 968;a o sedan borra lite hål i luftburken (Så som på S2;an).
Nån som har testat detta? Gör dom extra hålen nån skillnad?
MVH
Fredrik "Alex" Cednert
PCS 7484

www.968.net
www.968s.com

Isse
Turbo-Poster
Posts: 470
Joined: 2004-11-02 09:18:48
Bilmodell: 944
Location: Göteborg/Norrköping
Contact:

sport eller inte sport?

#21 Post by Isse »

Hej! Denna tråd var lite intressant. Själv så satt det ingen svart filterlåda i min vid inköp. Har funderade länge på om jag skulle köra med koniskt eller insatsfilter i orginalboxen.

Pris org. filter på Söderbergs (VAG) I Norrköping,: 198:-
K/N insattsfilter på mekonomen: 756:-

Ett Koniskt K/N filter ligger mellan 700-1100:-

Efter mycket om och men så får det blir det ett k/n insattsfilter i orginalboxen. Fördelen blir att man får kall laminär luft till motorn. Andra aspekter var att man är tvungen att fixa en adapter för anslutningen av filtret till luftmängndsmätaren samt att man måste göra en smartlösning för vevhusventilationen. Antingen separat filtrering med burk eller att man leder ventilationen till filtret (antagligen så att det får filtreras innan den når luftmängdsmätaren, ty det är ju så orginal)

När det gäller själva reningen mellan sport eller orginal skulle jag tro att det är samma i partikelfiltrering. I pappersfilter uppnår man filtrering genom att pressa luften genom en finmaskig yta. För att göra det på ett sportluftsfilter så tror jag att man leder luften lite anorlunda genom "tyget". Det är mycke möjligt att det är större "hål" i tyget som gör att luften löper igenom lättare men genom att det är inoljat och att olja suger till sig damm så fastnar antagligen partiklarna minst lika bra här som i ett orginal, men till fördel att man bibehåller ett störe flöde genom filtret.

Kan tillägga det att min kamrat kör med ett konisklt filter på sin Toyota Celica GT -94. Han monterade även dit en värmesköld för att minska delen varm luft som sugs in i motor. Men jag kände på det efter att vi hade vart ute och busåkt lite och den skölden blev riktigt varm, brännande varm. Filtrets placering i avstånd till motorn är nästan den samma som i vår 944 samt att den sitter lika nära till kalluft om man skulle placera det koniska vid ögonlocket på 944.
Mvh Ismael Frisk
Motto: Keep it Basic!

User avatar
Mikael Evertsen
S-Poster
Posts: 145
Joined: 2004-07-18 23:18:18
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1979
Location: Landskrona
Contact:

Re: sport eller inte sport?

#22 Post by Mikael Evertsen »

Kör med orginalfilter. Har dock funderat på sportfilter men har
samma funderingar som tidigare inlägg. Jag tror också att filtreringen
kan vara likvärdig i ett pappers eller tygfilter, det som jag är
osäker på är tygfiltrets förmåga efter egen rengöring. Oljan som finns
i filtret appliceras ju på fabrik och då man efter rengoring skall
göra detta själv tror jag att det kan vara svårt att få rätt mängd
och fördelning av oljan. För lite olja borde medföra risk för att
skit passerar igenom, och för mycket olja att luftflödet
försämras.
Jag kommer att hålla mig till papper, och byta ofta.
Mikael Evertsen /Landskrona
Porsche 931 -79
VW Polo
Cresent 3vxl.

User avatar
Fredrik C
Addict
Posts: 1686
Joined: 2004-03-29 10:38:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Katrineholm
Contact:

#23 Post by Fredrik C »

Ingen som har testat sportfilter i orginalburk med lite extra hål?
MVH
Fredrik "Alex" Cednert
PCS 7484

www.968.net
www.968s.com

User avatar
Fredrik C
Addict
Posts: 1686
Joined: 2004-03-29 10:38:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Katrineholm
Contact:

#24 Post by Fredrik C »

Ingen som har testat sportfilter i orginalburk med lite extra hål?
MVH
Fredrik "Alex" Cednert
PCS 7484

www.968.net
www.968s.com

User avatar
Sydbom
Turbo-Poster
Posts: 646
Joined: 2004-04-07 14:51:50
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sthlm, Österskär
Contact:

#25 Post by Sydbom »

men då blir det ju inte kall luft.....
då kommer den ju suga 90% av luften från dom hålen.
för mig så kommer det nog bli k&n sportfilter bara.
Har ägt:
Porsche 924 -81
Porsche 944 turbo -86
Läs mitt Boxster reportage: http://www.sportbilen.se/index.php?page=reportage.php?id=176

User avatar
Fredrik C
Addict
Posts: 1686
Joined: 2004-03-29 10:38:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Katrineholm
Contact:

#26 Post by Fredrik C »

Tror du att det är så varmt framför filterboxen? Det är ju en bra bit från motor, grenrör osv...
MVH
Fredrik "Alex" Cednert
PCS 7484

www.968.net
www.968s.com

User avatar
Fredrik C
Addict
Posts: 1686
Joined: 2004-03-29 10:38:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Katrineholm
Contact:

#27 Post by Fredrik C »

Tror du att det är så varmt framför filterboxen? Det är ju en bra bit från motor, grenrör osv...
MVH
Fredrik "Alex" Cednert
PCS 7484

www.968.net
www.968s.com

User avatar
Sydbom
Turbo-Poster
Posts: 646
Joined: 2004-04-07 14:51:50
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sthlm, Österskär
Contact:

#28 Post by Sydbom »

nej egentligen inte men ett konfilter skulle ju hamna på samma ställe, och det skriker ju alla om ( att det hamnar bland varmluft ) känns det som... inte vet jag.
men då skulle man ju egentligen ta bort "kallluftssnabeln" helt, så filtret nästan sitter helt öppet.
Har ägt:
Porsche 924 -81
Porsche 944 turbo -86
Läs mitt Boxster reportage: http://www.sportbilen.se/index.php?page=reportage.php?id=176

User avatar
Fredrik C
Addict
Posts: 1686
Joined: 2004-03-29 10:38:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Katrineholm
Contact:

#29 Post by Fredrik C »

Ja det är ju oxå en idè :) . För om hela utrymmet framför filtret först fylls med luft o sedan styrs in i boxen via lite fler hål så borde ju luftflödet öka och varmluften tryckas bakåt.
Men nästa tanke är ju att Porsche har konstruerat det så som det ser ut nu, så det kanske/borde ju funka bäst :? ... eller vad säger ni?
MVH
Fredrik "Alex" Cednert
PCS 7484

www.968.net
www.968s.com

User avatar
Mikael Evertsen
S-Poster
Posts: 145
Joined: 2004-07-18 23:18:18
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1979
Location: Landskrona
Contact:

#30 Post by Mikael Evertsen »

Jag frågade min Porsche-guru som själv kör racing.
Han rekomenderade sportfilter i orginalburk. Han hade rätt många
erfarenheter av folk med öppna filter som kommit in med bilen
och sagt att bilen plötsigt börjat gå illa, speciellt då man skulle
igång efter att ha stått vid ett rödljus. Det visade sig
att det var när kylarfläkten startade, så trycktes varmluften in i
luftfiltret. Jag passade också på att fråga om filtreringen.
Det var hans uppfattning att racingfilterna var minst lika bra som
pappersfilter i det hänseendet och om något skulle passera genom
filtret så var det så små partiklar att de förbränns i motorn.
Dom större partiklarna som kan skada motorn upplevde han togs
både av papper och tyg.
Prestanda ökningen tyckte han deffinitivt var märkbar
speciellt på turbobilar.
Det blir sportfilter i orginalburk för min del. Jag skall dock sätta en slang
på luftintaget så att jag får det längre ifrån kylaren.

Micke
Mikael Evertsen /Landskrona
Porsche 931 -79
VW Polo
Cresent 3vxl.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users