Vändkant på tvåan och treans cylinder

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
2002tii
NA-Poster
Posts: 41
Joined: 2009-06-25 21:23:19
Contact:

Vändkant på tvåan och treans cylinder

#1 Post by 2002tii »

Hämtade en motor i dag som jag viste inte var bra då det hade varit missljud i den.Nu är det lite lustigt att loppen är så konstigt slitna.Vänd kanterna ligger endast på ena sidan av loppen och det är på tvåan och treans cylinder.Slitaget är på sidan närmast kolvarna om ni förstår?Vad är det för tolerans mått på loppen på denna motor?Det kanske går att använda blocket om jag har tur.
Det gäller en 944 turbo 86 glömde skriva det.

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Vändkant på tvåan och treans cylinder

#2 Post by Mattias 924 »

2002tii wrote:Slitaget är på sidan närmast kolvarna om ni förstår?.
Det där förstod jag inte men jag har en misstanke om vad som kan va fel. På många bilar så sitter inte kolvbulten mitt i kolven utan lite på sidan för att minska trycket mot cylinderväggen. Sätter man en sån kolv åt fel håll så kan det bli som du beskriver.
"patand" skrev:
Om inget strular...

2002tii
NA-Poster
Posts: 41
Joined: 2009-06-25 21:23:19
Contact:

Re: Vändkant på tvåan och treans cylinder

#3 Post by 2002tii »

Förslitningen är mitt emot cylinder väggarna.kanske beror på att det blir som varmast där?Vet ni någon som sätter in stålfoder till bra pris?Kolvarna är ju belagda för att inte fastna i alucilen.Det borde väl gå att ta bort den beläggningen och använda orginalkolvarna med stålfoder?Är det någon som testat det här på forumet?
/ Patrik

User avatar
Mats Jacobsson
Addict
Posts: 1971
Joined: 2004-07-10 17:36:09
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping/Köpingebro
Contact:

Re: Vändkant på tvåan och treans cylinder

#4 Post by Mats Jacobsson »

Det finns en tråd om en motor i forumet. Tror att han använde Chevy 350 kolvar, dom är 100mm.
Hittade den :)
forum/viewtopic.php?f=17&t=7889&p=63169 ... eva#p63169" onclick="window.open(this.href);return false;
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

Patrik Börjesson
Turbo-Poster
Posts: 414
Joined: 2008-10-25 13:30:14
Bilmodell: 944 -85B
Location: Örebro
Contact:

Re: Vändkant på tvåan och treans cylinder

#5 Post by Patrik Börjesson »

2002tii wrote:Förslitningen är mitt emot cylinder väggarna.kanske beror på att det blir som varmast där?Vet ni någon som sätter in stålfoder till bra pris?Kolvarna är ju belagda för att inte fastna i alucilen.Det borde väl gå att ta bort den beläggningen och använda orginalkolvarna med stålfoder?Är det någon som testat det här på forumet?
/ Patrik
Nu får du ursäkta, men mitt emot vadå? Jag fattar inte var du menar att det är vändkanter... Går det inte att borra upp motorn en dimension å stoppa i Överdimensionskolvar? Det måste väl finnas? Kontakta din lokala Motorfirma så plockar dom säkert fram grejer till dig!

2002tii
NA-Poster
Posts: 41
Joined: 2009-06-25 21:23:19
Contact:

Re: Vändkant på tvåan och treans cylinder

#6 Post by 2002tii »

Det finns tydligen bara två motorrenoverare som klarar att fixa dessa motorer och den ena ligger i Uppsala.Problemet som jag ser det är att det inte känns prisvärt med 10k för borrning plus överdimentions kolvar tror dom gick på 12k.
Det var tydligen inte lätt att beskriva var vändkanten sitter så att jag blir förstådd?Normalt så brukar cylindrarna vara ganska jämt slitna och ibland mera ut mot sidorna och det beror förmodligen på att det blir krafter i den riktningen då vevaxeln snurrar.På min motor är det endast kant mellan tvåans och treans cylinder.Det är något jag aldrig sett på någon motor tidigare.
Är det någon som har uppgift på hur stort maxmåttet får vara på cylindern?

User avatar
Mats Jacobsson
Addict
Posts: 1971
Joined: 2004-07-10 17:36:09
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping/Köpingebro
Contact:

Re: Vändkant på tvåan och treans cylinder

#7 Post by Mats Jacobsson »

Tanka ner Vol1-engine.pdf, där står alt du behöver veta.
Det som slår mig är att stakarna kan vara sneda.
Har motorn vart ute för ett haveri?
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

2002tii
NA-Poster
Posts: 41
Joined: 2009-06-25 21:23:19
Contact:

Re: Vändkant på tvåan och treans cylinder

#8 Post by 2002tii »

Mats Jacobsson wrote: Det som slår mig är att stakarna kan vara sneda.
Har motorn vart ute för ett haveri?
Det vet jag inte men att stakarna kan vara snea låter ju som en rimlig förklaring.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users