Motorn tvekade nu har jag lägre ladd(Fixat)
-
- S-Poster
- Bilmodell: Saknar en Porsche
Motorn tvekade nu har jag lägre ladd(Fixat)
Jag drog bilen ordentligt i 3an och 4an idag, ett par sekunder efter att jag lagt i 4an tvekade bilen till och jag släppte på gasen. När jag laddade på igen så hade jag lägre ladd typp 0.6 bar. Bilen har gott klockret innan och den var inte varmare än vanligt. När jag kom hem tog jag av batteripolen och hade den av en minut kanske lite mindre, satte på den och körde igen. Bilen går normalt men jag får inte upp laddet igen, hur nollar man styrsystemet? hade för mig att det räckte att slå av tändningen men tog polen istället. Finns det något limp home mode i styrsystemet.
/Johan
/Johan
Last edited by johan_f on 2010-03-11 21:54:40, edited 1 time in total.
951 -89
- Nahpets
- Addict
Re: Motorn tvekade nu har jag lägre ladd
Välkommen in i tryckbortfallsgänget
.
Limp mode ger 1,2 bar på din instrumentnål.
0,2 bar om du kör extern mätare.
Du säger att du får 0,6 bar. Om vi antar att du är i limp mode så kanske du har en moddad WG fjäder som resulterar i ett högre limp mode tryck.
Jag skulle satsa på att kolla tryckslangarnas kondition, taktventilens/cycling valve funktion, BOV (blow off valve aka dumpventil) funktion.
Prova sökfunktionen och ange ovan söktermer så lär du enkelt hitta beskrivningar.
Mvh
Stephan

Limp mode ger 1,2 bar på din instrumentnål.
0,2 bar om du kör extern mätare.
Du säger att du får 0,6 bar. Om vi antar att du är i limp mode så kanske du har en moddad WG fjäder som resulterar i ett högre limp mode tryck.
Jag skulle satsa på att kolla tryckslangarnas kondition, taktventilens/cycling valve funktion, BOV (blow off valve aka dumpventil) funktion.
Prova sökfunktionen och ange ovan söktermer så lär du enkelt hitta beskrivningar.
Mvh
Stephan
-
- S-Poster
Men hur får jag den ur limp mode, ska gå över den till helgen tyvärr e garaget fullt med bilar så det kommer bli kallt att felsöka 

951 -89
- Nahpets
- Addict
Taktventilen under insuget styr laddtrycket. Denna ventil styrs av KLRboxen och har tre "tryck"slangar som är förbundna med: efter och före turbo samt till wastegate.
Då denna är spänningslös (t ex koppla bort kontaktdonet) eller KLR inte skickar spänning över den, distribuerar den all laddluft till WGn som öppnar (original WGfjäder) 0,2 bar. Detta är också limp mode.
För att ta reda på om styrsystemet är i limp mode, dvs INTE skickar någon signal till taktventilen
så kan du mäta över dess kontaktdons terminaler medan du gasar. Du behöver alltså tillverka två sladdar och koppla dessa till detta don och till en spänningsmätare, multimeter som du kollar på medan du accelerar fullt. Denna ska ge utslag. Jag tror att du ska minst 8 Volt vid gasen i botten.
För att kolla om du har läckor i system eller defekt WG, koppla loss den slangen som går till WGn från taktventilen. Plugga slangänden till taktventilen.
Ut och gasa försiktigt så att du inte överladdar, eftersom du inte har styrning av laddtrycket. Får du upp trycket lätt till 1 bar så vet du att det är någonting med den elektroniska delen, styrningen, och mekaniken är OK.
Då denna är spänningslös (t ex koppla bort kontaktdonet) eller KLR inte skickar spänning över den, distribuerar den all laddluft till WGn som öppnar (original WGfjäder) 0,2 bar. Detta är också limp mode.
För att ta reda på om styrsystemet är i limp mode, dvs INTE skickar någon signal till taktventilen
så kan du mäta över dess kontaktdons terminaler medan du gasar. Du behöver alltså tillverka två sladdar och koppla dessa till detta don och till en spänningsmätare, multimeter som du kollar på medan du accelerar fullt. Denna ska ge utslag. Jag tror att du ska minst 8 Volt vid gasen i botten.
För att kolla om du har läckor i system eller defekt WG, koppla loss den slangen som går till WGn från taktventilen. Plugga slangänden till taktventilen.
Ut och gasa försiktigt så att du inte överladdar, eftersom du inte har styrning av laddtrycket. Får du upp trycket lätt till 1 bar så vet du att det är någonting med den elektroniska delen, styrningen, och mekaniken är OK.
-
- S-Poster
Med andra ord så finns det inget limp home mode i boxen utan jag har troligtvis en vacumläcka. F-n jag som hade hoppats på att nolla boxen och så var allt bra igen
jaja då blir det till att felsöka i helgen.

951 -89
- Henka
- Addict
Re: Motorn tvekade nu har jag lägre ladd(Fixat)
Tala gärna om vad du hittade för fel
/Nyfiken
/Nyfiken

944 turbo -87 (Numera pensionären)
924 turbo -81 (reservdelsbil som blev entusiastbil)(såld)
944 S2 -91 Zyclam-red pearl effect(såld)
912 i 911 RSR kostym (folkracebil-såld)
924 -76 (Utmaningen)(såld)
944 -83 (Arvtagaren)(såld)
944 -84(såld)
928 -78(såld)
944 85b röd (såld)
PCS 5266
924 turbo -81 (reservdelsbil som blev entusiastbil)(såld)
944 S2 -91 Zyclam-red pearl effect(såld)
912 i 911 RSR kostym (folkracebil-såld)
924 -76 (Utmaningen)(såld)
944 -83 (Arvtagaren)(såld)
944 -84(såld)
928 -78(såld)
944 85b röd (såld)
PCS 5266
-
- S-Poster
Ja det var ganska enkelt, bara att lyfta huven så såg jag att styrningen till dumpen hade hoppat av.
/Johan
/Johan
951 -89
-
- Addict
- Bilmodell: 944 turbo S
- Årsmodell: 1988
Nu är ju problemet löst men jag kan ge en kort förklaring till elektronikboxarnas funktion.
Varken KLR eller DME har minne som kommer ihåg fel eller driftsdata efter du vridit av nyckeln. Man behöver mao inte koppla bort batteripolerna för att nolla boxarna.
KLR har ett "säkert" läge som den går in i om den upptäcker något fel (t.ex fel laddtryck eller fel på TPS). I detta läge laddar turbon ca 0,2 bar. Om den går in i detta läge kan man läsa ut felkoden med en lysdiod kopplad till diagnosuttaget. Sök på nätet för en beskrivning hur det går till. OBS att boxen inte har minne, felkoden finns inte kvar om man slagit av motorn och startat och felet inte uppstått på nytt.
DME har inte lika mycket diagnosmöjligheter. Den har bara en kontroll av att laddtrycket (egentligen motorns last) inte blir för hög, då bryter den bränsletillförseln till varvtal/last sjunkit tillett lågt värde. Sedan går det inte under en viss tidsrymd att gasa utan att den bryter på nytt. Denna funktion är dock borttagen i trimchip.
Varken KLR eller DME har minne som kommer ihåg fel eller driftsdata efter du vridit av nyckeln. Man behöver mao inte koppla bort batteripolerna för att nolla boxarna.
KLR har ett "säkert" läge som den går in i om den upptäcker något fel (t.ex fel laddtryck eller fel på TPS). I detta läge laddar turbon ca 0,2 bar. Om den går in i detta läge kan man läsa ut felkoden med en lysdiod kopplad till diagnosuttaget. Sök på nätet för en beskrivning hur det går till. OBS att boxen inte har minne, felkoden finns inte kvar om man slagit av motorn och startat och felet inte uppstått på nytt.
DME har inte lika mycket diagnosmöjligheter. Den har bara en kontroll av att laddtrycket (egentligen motorns last) inte blir för hög, då bryter den bränsletillförseln till varvtal/last sjunkit tillett lågt värde. Sedan går det inte under en viss tidsrymd att gasa utan att den bryter på nytt. Denna funktion är dock borttagen i trimchip.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
- hårdrocka´n
- S2-Poster
Välkommen in i tryckbortfallsgänget .
Säger du det Nahpets!
Har ju samma bekymmer med att trycket bara faller bort.
Exempel: kör på låga varv på 2an och köttar på för fullt, när däcken börjar gräva i asfalten och laddet verkligen börjar komma så lägger det helt plötsligt bara av, reaktionen blir ju att man smått hysteriskt släpper gasen......har uppgraderat med maf o etanol från Tomas men problemet kvarstår. Det händer ju ganska sällan men oftast just när jag hämtar kraft från låga varv.
Har du någon aning snälla red ut det for mig!!
Säger du det Nahpets!
Exempel: kör på låga varv på 2an och köttar på för fullt, när däcken börjar gräva i asfalten och laddet verkligen börjar komma så lägger det helt plötsligt bara av, reaktionen blir ju att man smått hysteriskt släpper gasen......har uppgraderat med maf o etanol från Tomas men problemet kvarstår. Det händer ju ganska sällan men oftast just när jag hämtar kraft från låga varv.
Last edited by hårdrocka´n on 2010-03-14 21:22:14, edited 2 times in total.
PORSCHE + HÅRDROCK = GLÄDJE!!
- hårdrocka´n
- S2-Poster
Förlåt om jag kapade din tråd!! Kunde inte hålla mig 

-
- S-Poster
Bara att köra på i denna tråden, det är ok med mig.
951 -89
- claves
- Addict
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
TPS är lurig som F-n när det kommer till att turbo bilar tvekar.. Man kan mäta upp den och se att den är ok men den fungerar ändå inte.. skulle säga att den bör bytas på turbo bilar efter en så där en 18000mil tom tidigare.. så ser alla slangar bra ut, prova byta.. dyra men värd att ha ny..
/Claves
/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]
- hårdrocka´n
- S2-Poster
Tps?? Ni får ursäkta mig men jag är en riktig nybörjare i motorrummet.
Köper gärna en ny om det skulle fixa problemet!! Pris??
Köper gärna en ny om det skulle fixa problemet!! Pris??
- Nahpets
- Addict
TPS är throttle position sensor, ett mindre, svart plasthus som sitter på början av insuget. Din gasvajersitter fast på denna. Tror Utzon har. Där borde du även se kosten.hårdrocka´n wrote:Välkommen in i tryckbortfallsgänget .
Säger du det Nahpets!
Du säger att det sker sällan och oregelbundet, korrekt?
Om du tappar ladd ena acc-försöket, svarar bilen nästa gång felfritt?
Finns det inget mönster?
Mvh
Stephan
- hårdrocka´n
- S2-Poster
Det e riktigt!!
Förra säsongen hände det kanske 4 ggr, alla gånger som jag beskrev från tvåans växel o låga varv.
Känns som att den reagerar på hög belastning på låga varv precis då laddet kommer igång.
Efter att detta har hänt kan jag mer eller mindre direkt köra o gasa som vanligt.
Jag har trott att den fick för dåligt med bränsle av någon anledning!?
Har inte dratt ny el till den nya soppapumpen.......om det finns en pump i tanken, funkar den??
Sånt har jag funderat på!
Sen så har jag ju peakat med laddtrycket på 1,5bar för att sedan landa på 1,3.
Kanske är det för mycket ladd????
Men det känns ju inte direkt hälsosamt för bilen....när den beter sig sådär!
Förra säsongen hände det kanske 4 ggr, alla gånger som jag beskrev från tvåans växel o låga varv.
Känns som att den reagerar på hög belastning på låga varv precis då laddet kommer igång.
Efter att detta har hänt kan jag mer eller mindre direkt köra o gasa som vanligt.
Jag har trott att den fick för dåligt med bränsle av någon anledning!?
Har inte dratt ny el till den nya soppapumpen.......om det finns en pump i tanken, funkar den??
Sånt har jag funderat på!
Sen så har jag ju peakat med laddtrycket på 1,5bar för att sedan landa på 1,3.
Kanske är det för mycket ladd????
Men det känns ju inte direkt hälsosamt för bilen....när den beter sig sådär!