Byta ramlager eller inte??

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Byta ramlager eller inte??

#1 Post by DLS »

Håller på o renoverar motorn o frågan är om man ska byta ramlager eller inte
jag kan inte se med blotta ögat att det är någe fel på mina gamla o enligt sanden så byter han dom väldigt sällan. Dom kostar ju en slant till våra motorer.
å andra sidan så har motorn gått 20000mil+

Sen en annan fråga, upptäckte när jag plocka bort vattenpumpen att jag sakna den lilla turbotermostaten, verkar vara flera i usa som kör utan den, kan jag fortsätta köra utan den eller bör jag inhandla en sån?

Edit:

Kom på en sak till, har ju 2 vevar att välja mellan nu.
Det ska väl inte skilja nått mellan NA veven o turbo veven väl?

Det jag kan se är att turbo veven har mycke djupare samt mer borrade balanserings hål än vad NA veven har.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: Byta ramlager eller inte??

#2 Post by gegge »

OM man ändå har motorn ute skulle jag nog byta så är det gjort. Lagren ska inte se hemska ut utan helst se som "nya". Bäst vore att mäta upp dem med micrometer. Snabbvarianten är bladmått :lol: . Kan tänka mig att spelet ska vara max 0,05mm. Vissa motorer är ok till 0,1mm.

Nu kan jag inte 944 vevar, men att hålen är fler och djupare tyder på antingen nogrannare balansering eller en ojämn gjutning (eller är den smidd?).
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: Byta ramlager eller inte??

#3 Post by DLS »

ja frågan är om turbo veven är bättre balanserad än na veven eller om det var så att det var en satans mycke mer obalans i turbo veven från början så dom fick borra mer (eller nån klant som borra för djupt o fick göra om :roll: )

kollade på lagrena igen nu o turbo lagrena ser rätt rejält slitna ut o sen upptäckte jag även att na lagrena var överdimension 0.5

måste ju bestämma vilken vev som jag ska lämna iväg på lättning o balansering
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

johan_f
S-Poster
Posts: 96
Joined: 2010-02-05 20:27:28
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Malmö
Contact:

Re: Byta ramlager eller inte??

#4 Post by johan_f »

Jag hade tagit med båda vevarna och låtit motorfirman avgöra vilken som är bäst att använda och så hade jag bytt alla lager när motorn väl är ute ur bilen, har för mig att man skagöra en crossdrill på vevtapparna eller är jag helt ute och reser på den punkten.

/Johan
951 -89

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: Byta ramlager eller inte??

#5 Post by DLS »

det är nog det smartaste, tack johan :)

ja i usa är dom förtjusta i att göra crossdrill på vevtappen så får ta ett snack med motorfirman
blir nog även "kniveggning"
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: Byta ramlager eller inte??

#6 Post by DLS »

Så här ser lagrena ut

Blir att beställa nya
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

Re: Byta ramlager eller inte??

#7 Post by Tomas »

Jag är tveksam till nyttan att göran en "crossdrill". Hålen är placerade i ett uträknat läge för att olja ska flöda in i lagret vid rätt tidpunkt. Ett till hål reducerar lagerytan så det kan göra mer skada än nytta.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: Byta ramlager eller inte??

#8 Post by DLS »

ja motorfirman var tveksam till crossdrill.

skulle höras nästa vecka så får vi se vilken vev dom valde o om den blir lättad eller inte.

Nya lager blir det i allafall :)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: Byta ramlager eller inte??

#9 Post by newkie »

Jag bytte alla lager i alla fall. Som jag ser det är det lika bra att göra när motorn väl är nere i molekyler. Mina såg inte särskilt farliga ut heller. Men jämför man med de nya är det ju natt och dag naturligtvis. Bättre att vara på den säkra sidan...

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]