Nu är det förhoppningsvis inte så länge tills jag ska ställa på bilen igen, så fort våren kommer på allvar Om då batteriet tar en del stryk vid djupladdning, vorre det då kanske bättre att ladda upp det genom vanlig körning, under förutsättning att man kan starta bilen på det? (får köra genom halva Sverige )Senast gr jag mätte det så låg det som sagt på strax under 10 så det är ju inget att hurra för direkt..
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
Smäll på laddare om möjlighet finns, behöver ju inte stå länge för att få upp spänningen.. Tar desto längre tid att ladda vid körning som du säger blir det en lång förstatur annars och ju längre batteriet står med så dålig laddning desto sämre mår det..
M-Nilsson wrote:Nu är det förhoppningsvis inte så länge tills jag ska ställa på bilen igen, så fort våren kommer på allvar Om då batteriet tar en del stryk vid djupladdning, vorre det då kanske bättre att ladda upp det genom vanlig körning, under förutsättning att man kan starta bilen på det? (får köra genom halva Sverige )Senast gr jag mätte det så låg det som sagt på strax under 10 så det är ju inget att hurra för direkt..
Skulle bli förvånad om bilen startar om batteriet ligger på under 10 volt obelastat.
Batteriet tar INTE stryk av djupladdning utan av djupURladdning!
Dit med en laddare ASAP så kanske du hinner rädda batteriet från djupurladdning! Fast jag tror redan batteriet har passerat gränsen för djupurladdning om det är så låg spänning i det.
makkanftw wrote:Smäll på laddare om möjlighet finns, behöver ju inte stå länge för att få upp spänningen.. Tar desto längre tid att ladda vid körning som du säger blir det en lång förstatur annars och ju längre batteriet står med så dålig laddning desto sämre mår det..
För att få upp spänningen någorlunda går det på några timmar, kanske ett halvt dygn men för att få batteriet helt fulladdat kan det faktiskt ta ett par dygn eller mer. Detta pga laddströmmen sjunker när spänningen stiger.
patand wrote:För att få upp spänningen någorlunda går det på några timmar, kanske ett halvt dygn men för att få batteriet helt fulladdat kan det faktiskt ta ett par dygn eller mer. Detta pga laddströmmen sjunker när spänningen stiger.
Självklart men allt är bättre än att låta det stå så tok-lågt som under 10 volt speciellt när det varit som kallast.