Hur varmt blir ett bromsok?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
YocaL
Turbo-Poster
Posts: 676
Joined: 2007-04-24 16:25:31
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Jönköping
Contact:

Hur varmt blir ett bromsok?

#1 Post by YocaL »

Ja, kanske en rätt flytande fråga; men anledningen till att jag undrar är för att veta hur hög temp en tätningsring till kolvarna måste klara.
Ev. kan jag ordna billiga tätningsringar via ett företag här i stan.
/ Johan Roberg
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=14393/][b] Biltråd[/b][/url]

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#2 Post by gegge »

Skivorna kan glöda och beläggen upp till 800grader. Men jag tror inte de blir mer än ett par hundra grader som värst. Färgen sitter oftast kvar, men fukt kokar.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#3 Post by patand »

gegge wrote:Skivorna kan glöda och beläggen upp till 800grader. Men jag tror inte de blir mer än ett par hundra grader som värst. Färgen sitter oftast kvar, men fukt kokar.
Kan ju tänkas att en tätningsring till kolvarna utsätts för lite högre temperatur än snittet för oket iom att beläggen kan bli så varma som 800 grader och det är ju inte långt från beläggen till tätningsringen.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
YocaL
Turbo-Poster
Posts: 676
Joined: 2007-04-24 16:25:31
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Jönköping
Contact:

#4 Post by YocaL »

Finns det inte folk på forumet som kör med sådana där "temperatur-klistermärken" på oken?
/ Johan Roberg
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=14393/][b] Biltråd[/b][/url]

User avatar
marazas
S2-Poster
Posts: 240
Joined: 2008-03-31 18:42:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: Hur varmt blir ett bromsok?

#5 Post by marazas »

Hej!
Jag såg att StefanQ här på forum skrev så i sin biltråd after användning av temperaturtejp : "Jag kan härmed informera forumet om att okens maximala yttemperatur efter två banmöten på Sviestad i mitt fall varit 127-132 grader Celsius". forum/viewtopic.php?f=17&t=10660&start=90" onclick="window.open(this.href);return false; (jag hoppas att det är ok att jag länkar till någon annans tråd)

User avatar
YocaL
Turbo-Poster
Posts: 676
Joined: 2007-04-24 16:25:31
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Jönköping
Contact:

Re: Hur varmt blir ett bromsok?

#6 Post by YocaL »

Instressant att det inte blev varmare.
Jag kunde få tag på packningar som tål 130grader, det tyckte jag lät lite.
Men tydligen var så inte fallet. :)
/ Johan Roberg
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=14393/][b] Biltråd[/b][/url]

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

Re: Hur varmt blir ett bromsok?

#7 Post by makkanftw »

Yttertemp är det han har speccat så kan ju fortfarande tänkas att det blir betydligt varmare runt kolvar?
- Marcus

User avatar
StefanQ
Turbo-Poster
Posts: 531
Joined: 2006-11-30 20:58:44
Contact:

Re: Hur varmt blir ett bromsok?

#8 Post by StefanQ »

Halloj där,
Helt ok att citera mig!
Antagligen blir det mkt varmare runt kolven för klistermärkerna sitter långt ifrån kolvarna.
Meningen med lapparna var att se om det fanns någon skillnad mellan sidorna respektive fram/bak.
/Stefan
968-95 Coupe med LSD och fullt ställbart Konichassi, egentillverkat avgas hela vägen, Fidanza svänghjul, ENEM kammar med massor av duration, ökat komp, portad topp, matchat insug, Pauter lightweight stakar, hårdare ventilfjädrar, helbalanserad motor, Lindsey bafflekit, green giant spridare. Mappad till 226 rwhp.
32 varv på Ringen
PCS 10936

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]