Vid avställning
- M-Nilsson
- Addict
- Posts: 1673
- Joined: 2007-01-24 21:33:00
- Bilmodell: 944 S
- Årsmodell: 1987
- Location: Karlshamn
- Contact:
Vid avställning
Sedan jag köpte bilen så har jag kört ca 3 rundor med den och så länge det är sånt här väglag/kyla så blir den bara stående eftersom jag inte vill köra med den på snö/is. Det känns lite onödigt att betala försäkring när man inte använder den..även om det bara rör sig om några månader, kan man spara slantar så gör jag gärna det!
Därför har jag funderat på att ställa av bilen fram till april månad. Hade jag bara haft ett garage så hade jag direkt ställt av den, men som det ser ut just nu är jag utan.
Att ha den stående avställd utomhus i sådär 2 månader är jag inte så pigg på heller, den kanske tar en del stryk under en längre tid utomhus, speciellt pgr av kylan...eller?
Så antingen ställa av bilen utomhus fram till april. Eller inte ställa av den alls och hoppas på mildare väder? Vet inte vad jag ska göra..
Hur mycket kostar det att ställa av/på??
Därför har jag funderat på att ställa av bilen fram till april månad. Hade jag bara haft ett garage så hade jag direkt ställt av den, men som det ser ut just nu är jag utan.
Att ha den stående avställd utomhus i sådär 2 månader är jag inte så pigg på heller, den kanske tar en del stryk under en längre tid utomhus, speciellt pgr av kylan...eller?
Så antingen ställa av bilen utomhus fram till april. Eller inte ställa av den alls och hoppas på mildare väder? Vet inte vad jag ska göra..
Hur mycket kostar det att ställa av/på??
Last edited by M-Nilsson on 2010-02-02 00:22:07, edited 1 time in total.
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
-
- Site Admin
- Posts: 287
- Joined: 2008-12-30 16:20:56
- Bilmodell: 944 turbo -86
- Location: Umeå
- Contact:
Personligen skulle jag nog ställa av den och försöka lägga skattepeng och försäkringspengarna på ett garage i stället. Då står den skyddad mot vädret fast till samma peng.
Det kostar 50 spänn vid påställning och avgiften läggs på skatten som ska betalas vid påställning.
http://transportstyrelsen.se/Vag/Fordon ... av-fordon/
Det kostar 50 spänn vid påställning och avgiften läggs på skatten som ska betalas vid påställning.
http://transportstyrelsen.se/Vag/Fordon ... av-fordon/
-
- S2-Poster
- Posts: 210
- Joined: 2009-09-06 08:40:05
- Bilmodell: 944
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Bilen tar inte stryk av att stå i kyla (om man har koll på vätskorna som sagt).
Du ska väl inte köra med din bil innan du bytt kamrem M-Nilsson? Den kan ju gå av när som helst som vi kom fram till i din biltråd om jag minns rätt. Så jag säger: Ställ av!
Du ska väl inte köra med din bil innan du bytt kamrem M-Nilsson? Den kan ju gå av när som helst som vi kom fram till i din biltråd om jag minns rätt. Så jag säger: Ställ av!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- rob3rt
- Turbo-Poster
- Posts: 410
- Joined: 2009-05-11 14:26:00
- Location: Eskilstuna
- Contact:
- M-Nilsson
- Addict
- Posts: 1673
- Joined: 2007-01-24 21:33:00
- Bilmodell: 944 S
- Årsmodell: 1987
- Location: Karlshamn
- Contact:
- M-Nilsson
- Addict
- Posts: 1673
- Joined: 2007-01-24 21:33:00
- Bilmodell: 944 S
- Årsmodell: 1987
- Location: Karlshamn
- Contact:
Jo jag måste ju köra den till verkstan för bytet Kamrem har jag nu satt på högsta prioritet.patand wrote: Du ska väl inte köra med din bil innan du bytt kamrem M-Nilsson? Den kan ju gå av när som helst som vi kom fram till i din biltråd om jag minns rätt. Så jag säger: Ställ av!
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
- Mr Dezent
- Carrera-Poster
- Posts: 389
- Joined: 2005-07-02 21:03:02
- Bilmodell: Dodge Viper -96
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Karlskrona
- Contact:
Jag håller med RPM2006.
Kolla bara samtliga vätskor och ta ur (samt underhållsladda) batteriet.
Bilen tar inte stryk av att stå ute.
Jag har två avställda bilar som står utomhus utan bekymmer.
Och du har helt rätt, du ska ha full tank vid avställning.
Vissa låter bilen stå hela avställningsperioden.
Själv brukar jag starta upp dem en gång säg varannan vecka eller så, och då ser jag givetvis till att köra så mycket att motorn blir genomvarm.
Inte bara starta och stänga av ...
Men om detta råder delade meningar ...
Vissa förespråkar att bara låta bilen stå. Andra kör som jag gör.
Jag ska inte påstå att mitt sätt är rätt, men så har jag valt att göra och det har fungerat bra.
Om du skaffar kapell till bilen så se till att köpa ett kapell som ventilerar fukt. Detta är mycket viktigt, då det även finns "slutna" kapell som binder fukten under sig (och det är givetvis inte bra).
Kolla bara samtliga vätskor och ta ur (samt underhållsladda) batteriet.
Bilen tar inte stryk av att stå ute.
Jag har två avställda bilar som står utomhus utan bekymmer.
Och du har helt rätt, du ska ha full tank vid avställning.
Vissa låter bilen stå hela avställningsperioden.
Själv brukar jag starta upp dem en gång säg varannan vecka eller så, och då ser jag givetvis till att köra så mycket att motorn blir genomvarm.
Inte bara starta och stänga av ...
Men om detta råder delade meningar ...
Vissa förespråkar att bara låta bilen stå. Andra kör som jag gör.
Jag ska inte påstå att mitt sätt är rätt, men så har jag valt att göra och det har fungerat bra.
Om du skaffar kapell till bilen så se till att köpa ett kapell som ventilerar fukt. Detta är mycket viktigt, då det även finns "slutna" kapell som binder fukten under sig (och det är givetvis inte bra).
Proffessionell räksmugglare
Porsche 996 C4 Cab - Dodge Viper RT/10 / Hummer H3
Porsche 996 C4 Cab - Dodge Viper RT/10 / Hummer H3
- M-Nilsson
- Addict
- Posts: 1673
- Joined: 2007-01-24 21:33:00
- Bilmodell: 944 S
- Årsmodell: 1987
- Location: Karlshamn
- Contact:
- M-Nilsson
- Addict
- Posts: 1673
- Joined: 2007-01-24 21:33:00
- Bilmodell: 944 S
- Årsmodell: 1987
- Location: Karlshamn
- Contact:
Tack för rådet, det har jag faktiskt inte ens tänkt på..men det är ju helt rätt så tror jag skippar skyddet helt och hållet, så det inte blir som ett växthus där underMr Dezent wrote: Om du skaffar kapell till bilen så se till att köpa ett kapell som ventilerar fukt. Detta är mycket viktigt, då det även finns "slutna" kapell som binder fukten under sig (och det är givetvis inte bra).
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
- M-Nilsson
- Addict
- Posts: 1673
- Joined: 2007-01-24 21:33:00
- Bilmodell: 944 S
- Årsmodell: 1987
- Location: Karlshamn
- Contact:
Mr Dezent: Så du menar du att du kör(på vägen) med bilen avställd
Så länge det fryser på ute kommer jag inte starta upp min...men blir det fler dagar som idag med hög fuktighet och plussgrader så kanske man skulle göra det och värma upp den ordentligt, fukt verkar ju vara en värre fiende än kylan..
"Kanske" så har jag en garageplats åt bilen inom kort, en gratis sådan dessutom, fast vet ej säkert ännu men kan ju hoppas!
Så länge det fryser på ute kommer jag inte starta upp min...men blir det fler dagar som idag med hög fuktighet och plussgrader så kanske man skulle göra det och värma upp den ordentligt, fukt verkar ju vara en värre fiende än kylan..
"Kanske" så har jag en garageplats åt bilen inom kort, en gratis sådan dessutom, fast vet ej säkert ännu men kan ju hoppas!
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
-
- S-Poster
- Posts: 65
- Joined: 2009-11-20 17:19:14
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Roffe Västerås
- Contact:
Själv har jag garage med +10 C hela tiden. Jackar in den elektriska motorvärmaren ca tre timmar före motorstart och full varmkörning var tredje vecka. Kör upp till fläktstart och kuperar, kollar ev läckage och stänger huven till nästa gång. Alltid så imponerad hur snabbt motorn startar med motorn uppvärmd före.
Ja, jag har 20W-50 i motorn så den skulle säkert vara lite trög att få igång utan förvärmning.
Ja, jag har 20W-50 i motorn så den skulle säkert vara lite trög att få igång utan förvärmning.
Lapponia
- Mr Dezent
- Carrera-Poster
- Posts: 389
- Joined: 2005-07-02 21:03:02
- Bilmodell: Dodge Viper -96
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Karlskrona
- Contact:
Vi kan säga så här:M-Nilsson wrote:Mr Dezent: Så du menar du att du kör(på vägen) med bilen avställd
Jag har en rätt stor tomt att nyttja ...
Fördelen när man bor ute på landet!
Sedan är en av bilarna som i praktiken avställd utomhus faktiskt inte avställd i ren juridisk mening.
Kom på att jag glömt bort/inte brytt mig att ställa av den bilen så den har stått praktisk avställd hittills, men det är inte anmält till Transportstyrelsen.
Så det enda brott jag begår om jag ger mig ut på vägen med den är att den bara är försedd med sommardäck.
Pengar i sjön givetvis ... Men nu är det så kort tid kvar så nu skulle jag bara spara någon hundring eller två på att ställa av den för att snart igen sätta den i trafik.
Så den får nog stå vintern ut i trafik ...
Porschen står dock alltid i ett varmgarage med ständig rumstemperatur (cirka 20 plusgrader) ...
Proffessionell räksmugglare
Porsche 996 C4 Cab - Dodge Viper RT/10 / Hummer H3
Porsche 996 C4 Cab - Dodge Viper RT/10 / Hummer H3
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Vad tråkigt. Du har inte provat att ta ut den och köra en sväng på sommaren, det är trevliga bilar som tål att köras...Mr Dezent wrote:Porschen står dock alltid i ett varmgarage med ständig rumstemperatur (cirka 20 plusgrader) ...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Mr Dezent
- Carrera-Poster
- Posts: 389
- Joined: 2005-07-02 21:03:02
- Bilmodell: Dodge Viper -96
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Karlskrona
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users