Byta bromsslangar

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Zep-924S
Carrera-Poster
Posts: 375
Joined: 2005-09-10 09:52:49
Contact:

Byta bromsslangar

#1 Post by Zep-924S »

Har köpt stålomspunna slangar o tänkte byta dem imorgon. Är det ett jobb man gör rakt av bara, d.v.s. bort med de gamla o dit med de nya? Behövs det pluggas igen nåt om man byter bromsslangar? Skulle inte vilja tömma ut all bromsvätska om det inte är helt nödvändigt.
944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland

User avatar
rob3rt
Turbo-Poster
Posts: 410
Joined: 2009-05-11 14:26:00
Location: Eskilstuna
Contact:

#2 Post by rob3rt »

du måste lufta bromsarna efteråt, och då kan det ju gå åt lite bromsvätska. så jag hade bytt bromsvätska samtidigt.
Robert Nygårds
924 -83 (Såld)
BMW 318Ti -96 | Günther

Zep-924S
Carrera-Poster
Posts: 375
Joined: 2005-09-10 09:52:49
Contact:

#3 Post by Zep-924S »

Lufta tänker jag nog göra men jag behöver kanske inte tömma hela systemet? Och hur hindrar man isåfall vätskan från att inte rinna ur de öppnade rören.
944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#4 Post by makkanftw »

Ett lätt tryck på pedalen innan du öppnar någonstans och sen låser du pedalen i den positionen innan du släpper trycket i systemet..

Men får nog hålla med robert om att det är lika bra att byta, om du nu inte bytt nyligen för då förstår jag att du vill slippa ;)

Zep-924S
Carrera-Poster
Posts: 375
Joined: 2005-09-10 09:52:49
Contact:

#5 Post by Zep-924S »

Den blev bytt ifjol i maj o jag har kört ganska lite o ingen bankörning så den har inte utsatts för så mycket påfrästning. Tänkte att jag kanske klarar mig med den gamla :? Luftning o påfyllning bara eller är det dumt?
944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#6 Post by Cédric »

Ska du inte banköra så kan du använda bromsvätskan igen med gott samvete. Dessutom är det bättre att inte få fullt med luft i systemet oavsett om man ska byta eller inte. Men det kostar ju inte mycket att byta bromsvätskan..

User avatar
safe
Addict
Posts: 1504
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

#7 Post by safe »

Töm inte ur all bromsvätska, utan mata i ny vätska i behållaren vartefter du luftar bromsarna. Ett bra knep är att alternera mellan tex: ATE Gold och ATE Racing Blue, då ser man tydligt när man bytt all vätska.

Som beskrivet ovan sätt ett lätt tryck på pedalen så behåller du 99% av vätskan i systemet och innan du skruvar fast den nya slangen i oket släpper du på pedalen en liten stund så du fyller upp den nya slangen med vätska. Då får du in så lite luft som möjligt i systemet.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Zep-924S
Carrera-Poster
Posts: 375
Joined: 2005-09-10 09:52:49
Contact:

#8 Post by Zep-924S »

Tack för svaren. Hann tyvärr inte göra det idag men blir ju nog aktuellt i alla fall nångång framöver.
944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users