Motorn dör på 2:an!

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

#16 Post by M-Nilsson »

Ok tack Fekzen!

En liten sak som jag upptäckte när jag kollade i pärmen till porschen idag..Det står att bilen är utrustad med ett avgasrenande system och att premium bensin med oktantal 98 Res skall användas!? Det tankade inte jag med förra gången...Kan det vara möjligt att den går bättre på 98 då?!

Min förra 924S fick ju smaka 98 ett par gr, men det var ju för att det chipp jag köpte av dig FekZen var mer anpassat för det.

Hur som helst får det bli att lägga tid på felsökning nästa vecka då..
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
FekZen
Turbo-Poster
Posts: 801
Joined: 2004-03-29 16:29:59
Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
Årsmodell: Vet ej
Location: Sthlm
Contact:

#17 Post by FekZen »

Nja, det ska gå bra att köra på 95 för det är till och med så att motorstyrsystemen är mappade på 91 oktan. Det är europa spec och du ska liksom inte kunna tanka i sämsta möjliga bränslet som går att köpa på en mack i europa och så funkar plötsligt inte bilen.
Men porsche har valt att skriva att man ska köra på 98 i alla sina böcker och det är väl gott så, då jag tror att 98 generellt är ett bättre bränsle, plus att porsche tänkte sig väl att ägarna inte direkt skulle bry sig om att det kostar en liten slant extra att tanka 98.

Så, borde inte ha med det att göra. Kan ju vara så att du kanske har skit i bränsle systemet eller igensatt soppafilter osv så det kan ju vara värt att undersöka.

Mvh//A
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#18 Post by 944_Driver »

95 eller 98 oktan lär inte påverka detta fel, men den ska nog ha 98 för att trivas då man gasar lite sommartid.

Jag tror också på fukt i tändsystemet eller i fukt/oxid i kontakten till LMM, TPS eller tempgivaren. Skulle också kunna vara överslag vid tändkablarna.

Lite rengöring och en skvätt W40/5-56 på nämnda ställen bör lösa dessa problem i felsökningssyfte.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

#19 Post by M-Nilsson »

Jaha nu startar den inte alls längre :( Fattar inte att det kan vara så stor skillnad..att ena dagen startar den kanon och som nu går den inte igång alls!

Imorn hade jag tänkt ta en titt på rotorn för att se skicket och torka av..Efter en snabb titt idag så "råkade" jag vid lite pillande lossa den kontakten på bilden, blev sedan osäker om det spelar nån roll på vilket håll den sitter?

Det ser oxå ut som det är en smal öppning där fördelaren sitter nu men kan ha fel..i övrigt ser den ut att va i bra skick utan sprickor.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

#20 Post by M-Nilsson »

Det är inga konstigheter med att lossa fördelaren eller? Har gjort det en gr tidigare på min 924..fast på denna är det 3 muttrar som man ska lossa först. Är det några "krokar" eller nått på insidan som man måste trolla upp efter att man lossat muttrarna?
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

#21 Post by M-Nilsson »

Ivrig som man är kunde jag inte vänta till imorn med att se över fördelaren/rotorn. På insidan var det en hel del fukt som jag torkade av, putsade lite..och vid startförsöket gick den igång på direkten! Att lite fukt kan göra så mycket..Just nu råder ishalka så ska vänta med att ta en tur med bilen, min önskan är att den inte dör på 2.an längre.
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

#22 Post by M-Nilsson »

Det kanske finns nån speciell packning som man kan täta till vid fördelaren?, ser som sagt ut att vara en glipa där...
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#23 Post by claves »

På 951 så finns det en diamatformad skumgummibit som sitter klisrat där du menar att glappet finns.. den torkar med tiden.. kolla pet-manualen så hittar du den säkert..

/C
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

#24 Post by M-Nilsson »

Nu har jag beställt en ny fördelare som jag hoppas ska hålla mer tätt, det blev en från utzon! :) I övrigt så såg rotorn rätt fin ut så den ska jag inte byta.

Att det var fukten som gjorde att den var svårstartad är ju säkerställt..men tror ni det även var fukten i fördelaren som gjorde att den gick så dåligt på 2:an? Jag vill helst inte vara med om samma sak igen!
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
FekZen
Turbo-Poster
Posts: 801
Joined: 2004-03-29 16:29:59
Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
Årsmodell: Vet ej
Location: Sthlm
Contact:

#25 Post by FekZen »

Jo mkt möjligt att det var det. Man har ju tex vart med om att råka ut för liknande efter att man gjort motortvätt så det är inte omöjligt att det felet orsakade även det på 2ans..

Mvh//A
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

#26 Post by M-Nilsson »

Det är en sak som jag är lite orolig för när det gäller den nya fördelaren jag bytt till. Det sitter ju tre st "muttrar" på min som man ska fästa själva fördelaren med..

När jag skulle spänna den tredje så verkade den inte riktigt vilja fästa! Den fäste ett tag men när jag drog åt en annan så verkade den "släppa", som om nån gänga var körd, men samtidigt var jag ju så försiktig när jag drog åt dom! Visst den sitter ju rätt stadigt fast ändå, men vill ju samtidigt göra nått åt det...frågan är bara vad. :roll:
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users