Äntligen..... Spindellederna monterat o klart...

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Bodens Svarta 944 S2
Addict
Posts: 1662
Joined: 2004-12-18 01:38:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Boden
Contact:

Äntligen..... Spindellederna monterat o klart...

#1 Post by Bodens Svarta 944 S2 »

Attans va fint.... :?

Beställde en GCK-sats (längre spindelleder) från Jotec.

Monterade isär den första spindelleden och följde anvisningarna till
punkt o pricka. Hur lätt som helst. Det tog väl ca 35-45 min. :)

Började med den andra så att epoxyspärren skulle få torka på nr 1.

Upptäckte att det var nåt som inte stämde och fick en smärre chock när
jag upptäckte att det var en sån där spindelled som Sandén använder
när han renoverar sina bärarmar. Skunk o ve o fasa. :shock:

När Sandén renoverar bärarmar så monterar han loss den gamla, tar
sedan o borrar upp hålet i bärarmen för att kunna få plats med den
spindelled (färdig hylsa) som han senare pressar på plats...

Inget fel med det egentligen... Förutom för mig och säkert några till..

Tyvärr så blir det fel då man ska byta till Jotecs renoverings-kit
som bygger på samma princip som original. Dvs lösa delar.

Som tur var så fick jag tag på en begagnad bärarm för 850:- inkl frakt.
Beställde Tors 10/3 och fick den idag den 15/3.....

Så nu har man en fräsch framvagn så gott som.. :lol: Behöver bara köpa ny dämpare först...

En varning vill jag påpeka iom denna upptäkt.

Till er som funderar på att renovera framvagnen framöver och
även funderar på att sänka bilen... Skicka inte in bärarm/bärarmarna
till Sandén.

Vad jag vet så finns den modell som Sandén använder
inte med längre spindelleds-axel/arm.

Till er som vill veta varför man inte ska köra med
originalspindel-led på sänkta bilar så kolla denna länk:
http://www.rennbay.com/GCK2.html

Mvh :)



Janne
Last edited by Bodens Svarta 944 S2 on 2005-03-16 00:55:53, edited 1 time in total.
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425

Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )

User avatar
Corleone
Turbo-Poster
Posts: 665
Joined: 2004-03-29 18:18:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Norrköping
Contact:

#2 Post by Corleone »

Vad jag hört är att plastbussningarna är alldeles för mjuka för att hålla bra.

Tror nog att Peter Sandén defenitivt vet hur saker och ting ska vara, finns det någon som vet och kan mer om våra bilar än Sandén?
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo

User avatar
Bodens Svarta 944 S2
Addict
Posts: 1662
Joined: 2004-12-18 01:38:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Boden
Contact:

#3 Post by Bodens Svarta 944 S2 »

Corleone skrev:
Vad jag hört är att plastbussningarna är alldeles för mjuka för att hålla bra.

Tror nog att Peter Sandén defenitivt vet hur saker och ting ska vara, finns det någon som vet och kan mer om våra bilar än Sandén?

Helt klart att han vet.. Det var nog inte riktigt det jag menade...

Plast eller inte... Det är ju även en fråga av vad för plast som används..

Vad jag vet så går ju även material och tillverkningsprocesser framåt i
utvecklingen, eller vad tror du ? :wink:

Dom tänkte säkert samma sak när man började att använda kolfiber..

-Vad ska det vara bra till, vi har ju härdat stål..
Det måste ju vara mer hållbart.. :lol:

Hade ett kit ála Sandén på vänster sida på bilen. Det högra var original
och var i bättre skick än det som var bytt?... Konstigt måste jag få säga..

Och det här med geometrin för sänkta alt osänkta bilar... Eller är det
överdrivet?... :roll:

Nja inte vet jag riktigt men jag tror mer på ett kit där man dessutom kan fylla på med fett eftersom.... Det borde ju funka rätt så bra tycker man..


Men jag kan ju ha fel i mina tankegångar.. Jag är ju som jag säkert sagt
några gånger en nybörjare i gänget..


Mvh


Janne
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425

Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )

User avatar
Bodens Svarta 944 S2
Addict
Posts: 1662
Joined: 2004-12-18 01:38:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Boden
Contact:

#4 Post by Bodens Svarta 944 S2 »

Corleone skrev:
Vad jag hört är att plastbussningarna är alldeles för mjuka för att hålla bra.

Tror nog att Peter Sandén defenitivt vet hur saker och ting ska vara, finns det någon som vet och kan mer om våra bilar än Sandén?

Helt klart att han vet.. Det var nog inte riktigt det jag menade...

Plast eller inte...
Patand... Ta gärna bort denna med......
Tackar på förhand


Janne
Last edited by Bodens Svarta 944 S2 on 2005-03-16 13:43:35, edited 1 time in total.
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425

Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )

User avatar
Dan Hovang
Carrera-Poster
Posts: 314
Joined: 2004-04-15 22:41:21
Contact:

#5 Post by Dan Hovang »

Jag hänger inte riktigt med varför du tycker Sandéns metod är dålig. Kan du inte förtydliga?

Bra länk förresten! Det har jag inte tänkt på, det kan ju bli farligt om man sänker för mycket. Blir till att mäta upp slaglängden på bärarmen så man känner till marginalerna.

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#6 Post by Pär Hylander »

Dan Hovang wrote:Jag hänger inte riktigt med varför du tycker Sandéns metod är dålig. Kan du inte förtydliga?

Bra länk förresten! Det har jag inte tänkt på, det kan ju bli farligt om man sänker för mycket. Blir till att mäta upp slaglängden på bärarmen så man känner till marginalerna.
Ska man renovera med amerikanska grejorna så går det inte i en bärarm som redan är renoverad av Sanden, eftersom den är uppfräst för att ta en annan typ av kulled.

Det där med att kolla rörelsereserven i orginal bärarm har jag tänkt göra länge, men det har inte blivit av. Perfekt läge för dig när du ändå river i det. Föreslår att du monterar fjäderbenet utan fjäder i topplagringen men inte i spindelleden. Bärarmen monteras i bilen. Komprimera fjäderbenet till bumpstopp och kan man nog rätt enkelt böja på tappen till spindelleden och konstatera rörelse/vinkelmarginalen i förhållande till fjäderbenet (gäller dock att kolla att sätet för tappen i fjäderbenet är i linje med fjäderbenet/stötdämparen)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#7 Post by patand »

Tog bort en dubbelpost...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Bodens Svarta 944 S2
Addict
Posts: 1662
Joined: 2004-12-18 01:38:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Boden
Contact:

#8 Post by Bodens Svarta 944 S2 »

patand Skrev:
Tog bort en dubbelpost...


Det blev nåt fel när jag skrev igår...

Tackar så mycket :D

Corleone skrev:
Vad jag hört är att plastbussningarna är alldeles för mjuka för att hålla bra.
Ang plasten så är den inte för mjuk utan för hård..
Har nämligen 2 bärarmar som bekräftar detta...

Original så satt det en riktigt tunn, hård o skör skräp-plastbussning upptill.
Hade den varit för mjuk så hade den aldrig spruckit,
utan bara nötts ner... :)

/Janne
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425

Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users