Stolsunderede på 944 ? och hur fästa 4-punkt/ 6-punktsbälte
-
- Addict
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- 951master
- Turbo-Poster
- Telefon: 0704388745
- Bilmodell: Porsche 951RS
- Årsmodell: 1986
ska ta en bild på hur ja menar... blir knappast sämre än original iallafall, för övrigt är de ju lite trångt "där nere" så de e ju lite svårt å se hur det sitter, sen ska ju bes. gubben veta hur det ska vara original, å ja tycker de verkar lite långsökt att de skulle kolla just hur bältesfästet sitter just i "min" bil...
Men en intressant grej vore kanske om någon här som har en 968cs med "skalstolar" original kan svara på hur det ser ut i en sådan?
Men en intressant grej vore kanske om någon här som har en 968cs med "skalstolar" original kan svara på hur det ser ut i en sådan?
The only difference between men and boys, is the price of their toys!
- Fredrik C
- Addict
- Bilmodell: Saknar en Porsche
-
- Addict
Ja det är ju inget vidare gott om plats...
Kommer att köra bana så det är bra om bältet verkligen sitter....
Har inte heller kommit på hur jag ska fästa bakre infästningarna på 4-punkt/6-punkt, vet att Brey-Krause har speciella bältesbågar som fästs i original bältesinfästningar men dom kostar som en halvbur och då har man ju också nått att fästa i.
Antar att det får bli svetsade fästen till lårremmarna på 6-punkt, men där kommer man ju iallafall åt, att sätta ett fäste i tunneln är ju lite mer jobb.
NÅgra fler ideer om hur man kan fästa bälten ?
/Dea
Har inte heller kommit på hur jag ska fästa bakre infästningarna på 4-punkt/6-punkt, vet att Brey-Krause har speciella bältesbågar som fästs i original bältesinfästningar men dom kostar som en halvbur och då har man ju också nått att fästa i.
Antar att det får bli svetsade fästen till lårremmarna på 6-punkt, men där kommer man ju iallafall åt, att sätta ett fäste i tunneln är ju lite mer jobb.
/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245
PCS #9245
- 951master
- Turbo-Poster
på mitt 4p bälte så har jag en spännare som man bultar ända bak i "bagaget", sen har den en elektrisk spärr som man släpper spänningen på bältet med när man ska ta det på sej...
Har Heigo´s halvbur i min bil, den är lite tokig på det sättet att det inte finns nån "tvärstötta" utan det är bara en såm går från "höger fram" på buren till "vänster bak" inte så himla bra om man vill fästa bältet i den, men det styvar upp ganska bra...
Har Heigo´s halvbur i min bil, den är lite tokig på det sättet att det inte finns nån "tvärstötta" utan det är bara en såm går från "höger fram" på buren till "vänster bak" inte så himla bra om man vill fästa bältet i den, men det styvar upp ganska bra...
- Bosse
- Dekal-Nisse
- Bilmodell: Min andra Porsche
Här kan man ladda ner denDea wrote:Var har ni fått tag i den ??
/Dea
http://www.cannell.co.uk/944%20Reference.htm
-
- Addict
- Pär Hylander
- Raceputte
Själva vitsen med bälten är ju att dom ska sitta fast när man behöver dom.... jag är väldigt tveksam till att fästa dom i stolsfästet, det sitter inte så bra i golvet så fästet med stol, bälte och chaffis kan ev lossna i ett paket.....Dea wrote:Ja det är ju inget vidare gott om plats...
/Dea
Man behöver inte svetsa, bara borra för att fästa bälten. Man antingen gör sig plattor (med en viss minimistorlek, har för mig 40 cm2 i 3 mm stålplåt med rätt gänga som är ngn tumgänga) eller köper sk FIA-platta, ca 35 kr /st. Därefter borrar man hål i golvet där man vill ha sina fästen. Plattan sätter man under golvet och skruvar i en ögla som har tumgängan. Passa på och pensla på lite rostskydd innan bara. Midjebältet och benremmarna sätter man i golvet. Axelremmarna kan man sätta i golvet i skuffen precis bakom ryggstöded i baksätet, det är lite lagom med plats mellan nedre delen av ryggstödsplåten och besintanken för att man ska kunna få dig en fiaplatta där. Man kan nog t o m ha kvar det fällbara ryggstödet och låta remmarna sticka ut igenom den nedre och övre delen.
Jag rekommenderar absolut 6p-bälte, det är betydligt säkrare än 4p. 4p är nog sämre än org 3p faktiskt, risken för underglidning eller mjukdelsskador är stor med 4p.
Pär Hylander
-
- Addict
Tackar för infon !
Plötsligt känns det lite enklare när svetsen inte behöver plockas fram.
Men hur sätter man högra FIA-plattan ? det är ju inte många cm mellan högra stolsskenan och tunneln.... hur har du gjort på din räser ?
Till den vänstra infästningen borde väl original duga ? eller är det kanske bättre att låta org 3-punkt sitta kvar där ?
Finns det nån bild i reglementet som visar hur plattorna för midjebälte resp lårbälten ska sitta i förhållande till varandra ?
Vad säger bilprovningen om att man gjort om högra infästningspunkten ? om dom inte tycker om den var sätter man den då ? eller besiktigar man med org stol...
Det fällbara ryggstödet är ju tungt... så det åker nog ändå
/Dea
Men hur sätter man högra FIA-plattan ? det är ju inte många cm mellan högra stolsskenan och tunneln.... hur har du gjort på din räser ?
Till den vänstra infästningen borde väl original duga ? eller är det kanske bättre att låta org 3-punkt sitta kvar där ?
Finns det nån bild i reglementet som visar hur plattorna för midjebälte resp lårbälten ska sitta i förhållande till varandra ?
Vad säger bilprovningen om att man gjort om högra infästningspunkten ? om dom inte tycker om den var sätter man den då ? eller besiktigar man med org stol...

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245
PCS #9245
- 951master
- Turbo-Poster
Pär Hylander wrote:
Själva vitsen med bälten är ju att dom ska sitta fast när man behöver dom.... jag är väldigt tveksam till att fästa dom i stolsfästet, det sitter inte så bra i golvet så fästet med stol, bälte och chaffis kan ev lossna i ett paket....
Var å skulle ta bilder i mitt garage idag... strömmen i kameran var visst slut... SUCK!
men jag tittade på originalstolarna från min 86:a och så här är det på den!
På en originalstol utan el i en bil efter 85b (passagerarsidan) så sitter bältet fastbultat i glidskenan! tror inte att Porsche skulle sätta det så om det fanns en risk att det lossar... Men observera att stolarna i 85b å nyare sitter med M8 bult i golvet istället för M6 bult som de äldre, iallafall i min 83:a, men där så sitter bältet i "kardantunneln"...
på förarsidan (86:a elstol) så sitter det ett extra "öra" svetsat på glidskenan som bältet sitter i...
så i en äldre bil så kan jag köpa att det kanske kan vara lite knas å sätta bältet i stolen, men i en nyare (85b å uppåt) så kan de ju inte va nå problem eftersom det sitter så original där, men kanske är det allra bästa å sätta det i golvet ändå...

- Pär Hylander
- Raceputte
En hel sida instruktioner: http://web.sbf.se/regler/up/4/GT_Regler.pdfDea wrote:Tackar för infon !
Vad säger bilprovningen om att man gjort om högra infästningspunkten ? om dom inte tycker om den var sätter man den då ? eller besiktigar man med org stol...![]()
/Dea
Punkt 5.6.2
Bilder till instruktionerna
http://web.sbf.se/regler/up/4/GT_7.pdf
Jag har en -79:a och har därför fäst i orginal fästpunkter för bälte.
Tror att SBP struntar i hur 6pbältet ser ut eller är fäst. Däremot måste man ju ha kvar 3p. Däremot kan dom få för sig (med all rätt) att 3p bältet inte ligger an som det ska mot höften om man har höga sidor på stolen. Ett sätt kan vara att lossa 3p och trä det genom hålet för midjebältet. Ett annat sätt kan vara att lägga kudda i stolen så att kanten inte blir så hög.
Pär Hylander
- Pär Hylander
- Raceputte
Det bör vara som du skriver, att det är helt ok för att det är orginal så.951master wrote:Pär Hylander wrote:
Själva vitsen med bälten är ju att dom ska sitta fast när man behöver dom.... jag är väldigt tveksam till att fästa dom i stolsfästet, det sitter inte så bra i golvet så fästet med stol, bälte och chaffis kan ev lossna i ett paket....
Var å skulle ta bilder i mitt garage idag... strömmen i kameran var visst slut... SUCK!
men jag tittade på originalstolarna från min 86:a och så här är det på den!
På en originalstol utan el i en bil efter 85b (passagerarsidan) så sitter bältet fastbultat i glidskenan! tror inte att Porsche skulle sätta det så om det fanns en risk att det lossar... Men observera att stolarna i 85b å nyare sitter med M8 bult i golvet istället för M6 bult som de äldre, iallafall i min 83:a, men där så sitter bältet i "kardantunneln"...
på förarsidan (86:a elstol) så sitter det ett extra "öra" svetsat på glidskenan som bältet sitter i...
så i en äldre bil så kan jag köpa att det kanske kan vara lite knas å sätta bältet i stolen, men i en nyare (85b å uppåt) så kan de ju inte va nå problem eftersom det sitter så original där, men kanske är det allra bästa å sätta det i golvet ändå...
Ska man tävla, och måste följa regelboken så hamnar man i ett konstigt läge här, för dels säger reglerna att man i första hand ska använda orginal bältesinfästningar och sen säger dom att det inte får vara i stol eller stolsfäste. En annan grej att tänka på är att det inte är många justerbara stolsunderreden som är godkända.
Ska man inte tävla så behöver man ju inte följa alla sådana regler, utan det går ju i många fall att göra andra lösningar som är säkra. Dock är sällan reglerna helt galna, så det är för det mesta ett säkert kort att fälja SBF säkerhetsregler
Pär Hylander
- Pär Hylander
- Raceputte
Det är minsann trångt där ja, kan inte bestämma mig för vad jag tror är bäst. Bäst att kolla med ngn som har en räser >85b.Dea wrote:Men hur sätter man högra FIA-plattan ? det är ju inte många cm mellan högra stolsskenan och tunneln.... hur har du gjort på din räser ?
Vänster går utmärkt att kombinera infäst av midjebältet och org 3p i org fäste, man ersätter skruven med öglan med gänga på.
Pär Hylander
- 951master
- Turbo-Poster