Oljeavskiljare till vevhusventen på 951:a?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Dea
Addict
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990

Oljeavskiljare till vevhusventen på 951:a?

#1 Post by Dea »

Plockar man ner slangarna i insugssystemet så ser man att det kommer en hel del oljedimma från vevhus venten. Är dte nån som testat att sätta en oljeavskiljare/oljeseparator mellan vevhusventröret och insugsbälgen?

T.ex. nått sånt här http://www.europerformance.co.uk/pages/ ... info.mhtml?
product=3742579

Eller nått sånt hät där man inte drar till baka ventilationen till insuget alls: http://www.lindseyracing.com/LR/Porsche ... -CCBK.html

Fast ibland hör man att man vill ha undertryck till vevhusventen och att man därför ska dra tillbaka den till insuget ?

Finns det nått bra ställe att dra restoljeledningen till från en oljeavskiljare/oljeseparator ?

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

DLS
Addict

#2 Post by DLS »

vi har ju redan orginal en oljeskiljare, det är det som kallas aos
men jag har en catchtank efter aos:en som sen går tillbaka till mitt mafrör o när jag tömde den nyligen så hade den blivit halvfull men mest med vatten pga kondens så nog gör den nytta :)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Ionizer
Turbo-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

#3 Post by Ionizer »

Man vill ha en litet flöde av friskluft genom vevhuset för att ventilera bort bensinångor och vatten. Det förlänger livslängden på motoroljan.

Om bilen går få mil mellan oljebytena går det säkert bra med öppen vevhusventilation men det är inte lagligt.

Dea
Addict

#4 Post by Dea »

DLS wrote:vi har ju redan orginal en oljeskiljare, det är det som kallas aos
men jag har en catchtank efter aos:en som sen går tillbaka till mitt mafrör o när jag tömde den nyligen så hade den blivit halvfull men mest med vatten pga kondens så nog gör den nytta :)
Precis men det känns som aos:en inte är tillräckligt effektiv och att det hade varit bra att sätta en till innan man leder tillbaka det till insuget alternativt inte leda tillbaka det alls...
Bilen går bara 500mil mellan oljjebyten så öppen skulle säkert funka men jag hade föredragit att bara montera "en till" och sedan leda tillbaka.

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

DLS
Addict

#5 Post by DLS »

Så här ser min ut
forum/files/nya_k_rlet_samt_slangar_monterat_143.jpg

Enligt en del på rennlist eller om det var lindsey som rek. så skulle man borra upp aos:en om man skulle köra med extern catchtank men det har inte jag gjort o det funkar fint, kan säga att det inte aos:en tar tar catchtanken.
och jag kör med återcirculerande för att få lite vakum samt att det är lagligt så o man slipper oljedofter i cupe´n.
Johan
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Dea
Addict

#6 Post by Dea »

Var är den köpt?

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

DLS
Addict

#7 Post by DLS »

min är bland dom billigaste varianterna som finns på marknaden, köpte min på klracing men finns på ebay med.
Det som är dåligt med dom är att dom är helt tomma innuti.
En seriös catchtank har en skiljevägg i samt olika långa rör ner i burken + ev stålull i burken för att få kondensen att kylas av o fastna kvar i tanken.
Jag har modifierat min tank med ett litet filter i som gör att oljan fastnar kvar lättare.

Det finns seriösa tankar att köpa men då kostar dom lite mer.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Johan

mijo
Turbo-Poster
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B

#8 Post by mijo »

DLS wrote:vi har ju redan orginal en oljeskiljare, det är det som kallas aos
Om det var mest kondensvatten i catchtanken är det ju onödigt att sätta dit en. Eller satsa på en med bättre funktion som tar oljan om det är så att aos:en släpper igenom för mycket. Vet inte var all olja kommer från, kanske att "sliten" turbo kan bidra en del, inte bara ventilationen? Vi är väl många som kör med turboaggregat som gått 10" - 15" mil.

Är det inte en risk att köra omkring med halvfull catchtank och återledning till insug. Om något "otänkbart" händer som tömmer tanken i insuget kan ju mer än bara sotet rensas....

DLS
Addict

#9 Post by DLS »

Tja endera är den en massa vatten som kommer från att min topp inte håller tätt vid högre ladd eller så är det nån rest/bi produkt från E85.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Johan

mijo
Turbo-Poster

#10 Post by mijo »

Hmm, vattnet gissar jag kommer från luften som passerar motorn, den delen som läcker ner i motorn innehåller ju lika mycket vatten som i avgaserna (stänker ju duktigt ur ett kallt avgassytem). Vattnet i denna luft vill man väl helst ska följa med vevhusventilationen ut. I aos:en är det ju meningslöst att det kondenserar då den dräneras ner i sumpen. Eftersom det är ett "slutet system" kan man väl inte göra aos:en för effektiv då det skulle samla vatten i motorn?

Blir ju skadligt övertryck utan vevhusventilation så det behövs nog ingen hjälp av insuget att ventilera det? Är det någon mening med catchtank om man ändå har kvar återledningen? Kommer inte större delan av olja och vatten bara fortsätta förbi den? Eller är den verkligen så effektiv? I så fall måste den väl monteras så den håller sig kall.

Och som jag sa tidigare, åker man turbo kan man ju fundera på om oljan bara kommer från ventilationen. slipper man inte den kan man ju lika gärna låta det vara orginal.

Dea
Addict

#11 Post by Dea »

Får nog bli ett litet hembygge med 2 kamrar och lite bafflar så att oljedropparna tvingas ur luftströmmen.
Tanken var inte att ha den som catchtank utan bara som en extra oljefälla, bevisligen kommer det en del oljedimma ur vevhusvent-röret även på en motor som inte gått jättelång (10000 mil).

Oljebeläggning på insidan på ICn sänker verkningsgraden så det vill man ju helst bli av med.

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

mijo
Turbo-Poster

#12 Post by mijo »

Dea wrote:Får nog bli ett litet hembygge med 2 kamrar och lite bafflar så att oljedropparna tvingas ur luftströmmen.
Tanken var inte att ha den som catchtank utan bara som en extra oljefälla, bevisligen kommer det en del oljedimma ur vevhusvent-röret även på en motor som inte gått jättelång (10000 mil).

Oljebeläggning på insidan på ICn sänker verkningsgraden så det vill man ju helst bli av med.

/Dea
Är ju OK på en sommarbil, gör det ju mindre komplext om man slipper tänka på ispluggar. Ska du ha automatisk dränering av kamrarna tillbaka till aos:en eller tänker du tömma de manuellt?

Annars finns väl flera exempel på strul med vevhusventilationen från bilindustrin som orsakat motorskador så man ska nog inte underskatta problematiken trots att det låter simpelt. Vill man vara på säkra sidan är det nog ut i det fria med ventilationen som gäller.

Visst är det irriterande med olja i IC:en men den kan väl komma från turbon också? Är motorn sliten går ju oljan ut med avgaserna direkt, påverkar väl inte oljedimman från ventilationen.

Post Reply