Jag tror att den generella rädslan för import sitter djupt inrotad på grund av dels medias bild, dels det allmänna snacket och till viss del även ren okunnighet.
Om någon säger något tillräckligt många gånger, utan att bli emotsagd, så blir det till slut en vedertagen sanning.
Som att "alla importbilar är sönderskruvade lik", "krockskadade vrak som rätats ut och skeppats iväg", begreppet "Die dumme Schwede" är ju också starkt förknippat med just import ...
Så uppfattningen hos gemene person blir därefter: Import för bara negativt med sig.
Det är lustigt det där, för jag upplever att en icke bilintresserad person som kikar på en importbil gör allt han
tror är rätt att göra för att kontrollera bilens skick.
Han kollar efter ojämnheter i karossen, utan att veta vad han egentligen letar efter.
Han kikar igenom serviceboken och kollar så att inte samma penna använts till samtliga signaturer. För det har man ju läst ...
Men han bryr sig inte om att ringa de tyska verkstäder som finns angivna med nummer och allt i samma bok? De som verkligen kan ha ett och annat intressant att säga om bilen?
Logik, någon?
Han ifrågasätter miltalet både en och två gånger, men tar sig inte tid att kolla med svensk generalagent genom chassinumret eller forska tillbaka genom samtal till Tyskland baserat på telefonnummer till verkstäder etc som finns i serviceboken ...
Han lägger noll aspekt på att det är olagligt att manipulera mätarställningen i Tyskland, men att det däremot är fullt lagligt att göra det här i Sverige.
När samma person kollar på en svensksåld bil så är garden sänkt.
Då sväljer han det mesta med hull och hår, bara för att bilen är svensksåld.
Och inte kan en svensksåld bil vara mätarfifflad? Nääääääääää ...
Den är ju svensksåld!
Detta är min högst personliga teori ...
Jag hoppas själv att jag har fel.
För egen del betyder bilens enskilda skick allt.
Om den så är svensksåld eller importerad från långt-bort-i-stan kvittar för mig.