Fem frågor om 924 1985

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
RPM2006
S2-Poster
Posts: 210
Joined: 2009-09-06 08:40:05
Bilmodell: 944
Contact:

Fem frågor om 924 1985

#1 Post by RPM2006 »

Tjooo!

Ligger i svininfluensa så har gott med tid att planera med bilen, som är en 924 från 1985.

1. Om man vill montera på ett öppetluftfilter, ett koniskt sådant, hur bär man sig åt? Luftburken sitter ju ihop med massa saker. Finns det insatsfilter till orginal burken med högre luftinsläpp? Syftet är att få den att låta lite finare då den inte låter som en Porsche framtill. Den låter som..

2. Plastlisterna som sitter runt hela bilen, de som är ca 1cm höga, hur sitter de fast, är de enbart limmade eller är de fast trycka i hål?

3. Har märkt att det är väligt fuktigt i bilen! Har även några gånger sätt att det är vattendroppar på båda säterna! Misstankarna går givetvis till targataket. LIsten är dålig det vet jag och den hade jag tänkt att byta ut isamband med sommarens renovering, men eftersom det droppar in vatten så vill jag byta ut den snarast. Om ajg beställer den från utzon, får man då den list man ser från utsidan?
Vart slutar dräneringsslangarna? Andra kända ställen där fukt och vatten tar sig in? Satte i söndags in en värmefläkt i bilen och satans vad varmt och gott det blev, hoppas att det får bort fukten och vätan som finns där nu.

4. Hur funkar reglagen till AC/kupéfläkten? Vilket reglage gör vad och när de står åt höger/vänster vad ska hända då?

5. Hur i helskotta får man bort alla mätare för att kunna byta lampor? Det går ju bara inte! Vill både byta lamporna till oljetryck/klocka/batteriladdmätare och hastighet/varv/soppa/temp och alla de andra lamporna som helljus mm. De lampor som funkar är för temp/soppa och laddlampa, soppamätare mm. Vill byta alla på en gång så några in går sönder när man fixat alla andra..


Ska försöka få upp bilder men det mobila internetet laggar något totalt bland alla skåp i metall.

Svara gärna med siffran på frågan.

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Fem frågor om 924 1985

#2 Post by Cédric »

RPM2006 wrote:Tjooo!

Ligger i svininfluensa så har gott med tid att planera med bilen, som är en 924 från 1985.

1. Om man vill montera på ett öppetluftfilter, ett koniskt sådant, hur bär man sig åt? Luftburken sitter ju ihop med massa saker. Finns det insatsfilter till orginal burken med högre luftinsläpp? Syftet är att få den att låta lite finare då den inte låter som en Porsche framtill. Den låter som..

2. Plastlisterna som sitter runt hela bilen, de som är ca 1cm höga, hur sitter de fast, är de enbart limmade eller är de fast trycka i hål?

3. Har märkt att det är väligt fuktigt i bilen! Har även några gånger sätt att det är vattendroppar på båda säterna! Misstankarna går givetvis till targataket. LIsten är dålig det vet jag och den hade jag tänkt att byta ut isamband med sommarens renovering, men eftersom det droppar in vatten så vill jag byta ut den snarast. Om ajg beställer den från utzon, får man då den list man ser från utsidan?
Vart slutar dräneringsslangarna? Andra kända ställen där fukt och vatten tar sig in? Satte i söndags in en värmefläkt i bilen och satans vad varmt och gott det blev, hoppas att det får bort fukten och vätan som finns där nu.

4. Hur funkar reglagen till AC/kupéfläkten? Vilket reglage gör vad och när de står åt höger/vänster vad ska hända då?

5. Hur i helskotta får man bort alla mätare för att kunna byta lampor? Det går ju bara inte! Vill både byta lamporna till oljetryck/klocka/batteriladdmätare och hastighet/varv/soppa/temp och alla de andra lamporna som helljus mm. De lampor som funkar är för temp/soppa och laddlampa, soppamätare mm. Vill byta alla på en gång så några in går sönder när man fixat alla andra..


Ska försöka få upp bilder men det mobila internetet laggar något totalt bland alla skåp i metall.

Svara gärna med siffran på frågan.
1. Det finns insatsfilter, det sitter ett sådant i min ena 924a, det följde med så jag vet inte var det kom ifrån men det borde inte vara svårt att hitta. Försök behålla luftburken, öppet filter suger bara i sig massa varmluft.

2.Menar du listerna som sitter mitt på karossen? Dom är limmade. När du pillat bort dom kan du lägga dom i ett kuvert och sälja dom till mig, jag saknar några av dom :)

3. Försök blåsa igenom dräneringsrören med lite tryckluft eller dylilkt. Rören slutar bak i baljorna samt fram precis under vindrutan ovanför batteriet/vid torkarmotorn om jag minns rätt.

Listen till bakrutan kan också vara dålig, finns på löpmeter på Swedol, billigt !

5. (Stora mätarna) Dom sitter med friktion:). Men det går väl ta ut själva huset som håller de 3 mätarna om jag minns rätt ? Jag bytte plats på varv/hastighetsmätare ganska nyligen och vad jag minns så var det en hel del kraft inblandat.

(Dom små mätarna,oljetryck osv) kan du få ur genom att ta ur de två skruvarna som sitter i panelen (höst upp i hörnen), därefter går det lyfta av den övre delen av mittpanelen tillsammans med mätarna.

User avatar
avatar
S-Poster
Posts: 77
Joined: 2009-04-22 21:37:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Jönköping

#3 Post by avatar »

Här följer mitt svar på nr 5:
Ta loss ratt-rattnav-samt huset som sitter runt tändlåset.
Uppe i mätarhuset sitter det 2 skruvar, lossa dessa. sen är det att dra ut hela paketet. när du ändå håller på så kan jag rekommendera att byta plats på hastighets/varvräknare, en kul uppgradering som inte kostar något. Se till bara att " dra om" hästighetsvajern det kan bli en lustig vinkel om man inte gör det.

1. Angående luftfilter så tillverkas ett av K&N pris ca 900kr. ger ingenting på en 2.0 924.
Har fått tipset att folk borrar hål i luftburken för att få ett fränare ljud.

Krya på dig!
Lycka till. :D

PS bilderna kom i fel ordning... jobba nerifrån och uppåt :D DS
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Medlem #139

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#4 Post by gegge »

Till er mätarexperter:

Är alla N/A 924 varvräknare utbytbara med varandra eller har de gjort om elen och varvsignalen? Är det skillnad på 924 och 924 turbo varvräknare?
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#5 Post by patand »

gegge wrote:Är det skillnad på 924 och 924 turbo varvräknare?
Jag tror det enda som skiljer är färgen på siffrorna. Har dock inte undersökt saken närmare och har ingen praktisk erfarenhet av att byta runt med mätare.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#6 Post by Cédric »

Jag skulle tro att alla är utbytbara. Till 931s2 så är dock elen omdragen så att varvtalssignalen inte kommer från spolen utan från ditc-burken om jag minns rätt. Men dom lär ju vara likadana i konstruktionen.

RPM2006
S2-Poster
Posts: 210
Joined: 2009-09-06 08:40:05
Bilmodell: 944
Contact:

#7 Post by RPM2006 »

Hur får jag bort tutknappen på denna ratt? Är det inte nån stor risk att ta bort den och skada strömbrytaren till tutan?

Är det så att ratten måste bort för att ens kunna flytta på mätarhuset 1mm? För jag har tidigare försökt mig på detta och inte lyckats då det satt ashårt. De två skruvarna i mätarhuset tog jag bort, men tänkte faktiskt inte på om ratten var ivägen för att mätarhuset ens skulle röra sig det minsta lilla. Hur hårt sitter mätarhuset fast? Löst, "lagom" eller hårt?

BILD PÅ RATTEN http://i406.photobucket.com/albums/pp15 ... 912305.jpg

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#8 Post by Maxx »

RPM2006 wrote:Hur får jag bort tutknappen på denna ratt?
Med våld! :lol:

Ta tag i kanterna på "plattan" och dra den mot dig. Ta inte i för mycket för då kommer du att knocka dig själv när den släpper.
Last edited by Maxx on 2009-11-14 23:40:21, edited 1 time in total.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
laakso
Turbo-Poster
Posts: 443
Joined: 2009-05-12 14:25:32
Telefon: 0767677224
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1993
Location: Uppsala
Contact:

#9 Post by laakso »

Fukt i bilen.
Är det på bägge sidor?
Har själv haft blött i bilen på passagerare sidan. (Vid kraftigt regn och blåst) Hittade hål i torpedväggen där jag kunde känna stoppningen i kupen.
Tack ni alla för de bra tipsen då ingen av mina instrumentsbelysnings lampor lyser.
Har en likadan ratt.
Har man nåt att göra i helgen
968 -93

RPM2006
S2-Poster
Posts: 210
Joined: 2009-09-06 08:40:05
Bilmodell: 944
Contact:

#10 Post by RPM2006 »

laakso wrote:Fukt i bilen.
Är det på bägge sidor?
Har själv haft blött i bilen på passagerare sidan. (Vid kraftigt regn och blåst) Hittade hål i torpedväggen där jag kunde känna stoppningen i kupen.
Tack ni alla för de bra tipsen då ingen av mina instrumentsbelysnings lampor lyser.
Har en likadan ratt.
Har man nåt att göra i helgen
Jag har märkt att det är vattendroppar på skin/läder detaljerna i hörnen på sätena. Och förarstolen är DYBLÖT. Har nu idag beställt ny targalist, vilket jag hoppas löser problemet. Har även en "torrbollen" och en värmefläkt som stått och pumpat på sen i söndags. Hoppas man får slippa denna psykavdelning (militärtsjukhus för svininfluensan) till helgen så man kan åka hem och se på resultat. Vill även få pengar till de nya stolarna då de som sitter i nu är verkligen uschiga.

User avatar
Richard
Turbo-Poster
Posts: 577
Joined: 2006-04-29 14:02:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Furulund
Contact:

#11 Post by Richard »

Infästningarna till tutplattan är i plast, 25 år gamla och kommer garanterat att gå sönder om du använder forcerat våld. Dra långsamt allt hårdare med kontrollerat våld utan ryck.
Porsche-F-n

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Google [Bot]