ABS problem.
-
- S-Poster
- Posts: 142
- Joined: 2007-05-23 10:16:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Karlstad
- Contact:
ABS problem.
ABS lampan lyser så fort jag passerar ca 10km/h och slocknar så fort jag stänger av motorn och startar om.
Har mätt upp sensorerna och de har 1024, 992, 1009 och 909ohm.
Ska vara runt 1000 ohm så frågan är om 909 ohm är ok?
Nästa steg jag tänkt att göra är att skruva bort sensorerna och rengöra dom samt jordpunkten.
Nu håller jag på att ta bort sensorn bak och när jag tagit bort 6-kantbulten som håller sensorn är det omöjligt att lossa den.
Har försökt att banka in en skruvmejsel i mellan för att den ska lossa men det hjälper inte.
Någon som har något trick för att få loss dom?
Har mätt upp sensorerna och de har 1024, 992, 1009 och 909ohm.
Ska vara runt 1000 ohm så frågan är om 909 ohm är ok?
Nästa steg jag tänkt att göra är att skruva bort sensorerna och rengöra dom samt jordpunkten.
Nu håller jag på att ta bort sensorn bak och när jag tagit bort 6-kantbulten som håller sensorn är det omöjligt att lossa den.
Har försökt att banka in en skruvmejsel i mellan för att den ska lossa men det hjälper inte.
Någon som har något trick för att få loss dom?
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 142
- Joined: 2007-05-23 10:16:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Karlstad
- Contact:
Mäte inklusive kablarna enligt:
http://forums.rennlist.com/rennforums/9 ... olved.html
Japp hastighetsmätaren funkar.
http://forums.rennlist.com/rennforums/9 ... olved.html
Japp hastighetsmätaren funkar.
-
- S-Poster
- Posts: 65
- Joined: 2009-05-29 11:09:14
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kjula
- Contact:
Re: ABS problem.
Att mäta Ohm är en sak men en ABS givare är också en SPOLE som kan ge ifrån sig växelström och detta måste du mäta med.Wiklundh wrote:ABS lampan lyser så fort jag passerar ca 10km/h och slocknar så fort jag stänger av motorn och startar om.
Har mätt upp sensorerna och de har 1024, 992, 1009 och 909ohm.
Ska vara runt 1000 ohm så frågan är om 909 ohm är ok?
Nästa steg jag tänkt att göra är att skruva bort sensorerna och rengöra dom samt jordpunkten.
Nu håller jag på att ta bort sensorn bak och när jag tagit bort 6-kantbulten som håller sensorn är det omöjligt att lossa den.
Har försökt att banka in en skruvmejsel i mellan för att den ska lossa men det hjälper inte.
Någon som har något trick för att få loss dom?
Mät växelström på kablarna som ska ge minst 0.3 volt och samma på alla hjulen, där det inte ger nått är den sensorn trasig.
När du har mätt alla sensorer vid hjulen mäter du alla sensorer vid kontaktstycket för att säkerställa att alla kablage är hel.
Lycka till
Mvh
Acke
_________________________________________________
"Världens befolkning består av kompetenta och inkompetenta människor dock finns det en skara som har otur när de tänker... : )
Äger idag:
Citroen -94 XM Exclusive "Tantens bil"
Citroen -99 XM Exclusive V6 24V " Bruksbil"
Citroen -97 Evasion TCT
"Världens befolkning består av kompetenta och inkompetenta människor dock finns det en skara som har otur när de tänker... : )
Äger idag:
Citroen -94 XM Exclusive "Tantens bil"
Citroen -99 XM Exclusive V6 24V " Bruksbil"
Citroen -97 Evasion TCT
-
- S-Poster
- Posts: 142
- Joined: 2007-05-23 10:16:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Karlstad
- Contact:
Ok.
Nu är de uppmätta också.
Vänster sensor bak var trasig visade det sig.
Men nu slutade inte ABS-lampan att lysa för det.
Lampan kan tända sig efter man kört 5 minuter eller 30 minuter och stänger man av bilen och startar igen så är allt ok ett tag igen.
Kan inte se något direkt mönster.
När jag testar att bromsar så ABS:en löser ut så funkar den så länge inte lampan lyser.
Har kikat runt lite och det verkar som en del har haft glappkontakt i ABS-relät, så jag funderar på att löda om de punkterna i den.
Pumpenheten är testad och ok.
Någon som haft glapp i kontakterna vid givarna?
Tänkte ta isär dom och rengöra.
Nu är de uppmätta också.
Vänster sensor bak var trasig visade det sig.
Men nu slutade inte ABS-lampan att lysa för det.

Lampan kan tända sig efter man kört 5 minuter eller 30 minuter och stänger man av bilen och startar igen så är allt ok ett tag igen.
Kan inte se något direkt mönster.
När jag testar att bromsar så ABS:en löser ut så funkar den så länge inte lampan lyser.
Har kikat runt lite och det verkar som en del har haft glappkontakt i ABS-relät, så jag funderar på att löda om de punkterna i den.
Pumpenheten är testad och ok.
Någon som haft glapp i kontakterna vid givarna?
Tänkte ta isär dom och rengöra.
Michael Wiklundh
PCS 11873
PCS 11873
-
- S-Poster
- Posts: 142
- Joined: 2007-05-23 10:16:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Karlstad
- Contact:
Nu har det börjat lysa jämt när man passerar 10km/h.
Mätte volt och ohm i kontaktstycket till abs boxen.
fram höger= 0,3V och 983Ohm
fram vänster= 0,3V och 1012Ohm
bak höger= 0,2V(hoppar enstaka gånger upp till 0,3V) och 982Ohm
bak vänster= 0,5V och 1641Ohm
Vänster bak är den sensorn som är ny, skaplig skillnad i värden mot de gammla sensorerna.
Känns som man ska hoppas på att det även är höger bak som ska bytas då den inte orkar upp till minst 0,3V kontinuerligt?
Har även testat att köra 12v genom G20 ABS relä och mät upp motståndet.
Det blir oändligt utan ström och så visar det 0 Ohm med ström och det klickar när det slår på och av.
Då måste väll relät vara ok?
Mätte volt och ohm i kontaktstycket till abs boxen.
fram höger= 0,3V och 983Ohm
fram vänster= 0,3V och 1012Ohm
bak höger= 0,2V(hoppar enstaka gånger upp till 0,3V) och 982Ohm
bak vänster= 0,5V och 1641Ohm
Vänster bak är den sensorn som är ny, skaplig skillnad i värden mot de gammla sensorerna.
Känns som man ska hoppas på att det även är höger bak som ska bytas då den inte orkar upp till minst 0,3V kontinuerligt?
Har även testat att köra 12v genom G20 ABS relä och mät upp motståndet.
Det blir oändligt utan ström och så visar det 0 Ohm med ström och det klickar när det slår på och av.
Då måste väll relät vara ok?
Michael Wiklundh
PCS 11873
PCS 11873
-
- S-Poster
- Posts: 168
- Joined: 2006-02-14 02:26:06
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Järfälla
- Contact:
Det är väl då den testar pumpmotorn? Det surrar till lite från höger framskärm, dvs hydraulikenheten.Wiklundh wrote:Nu har det börjat lysa jämt när man passerar 10km/h.
Om jag minns rätt så sitter det två reläer på hydraulikenheten, ett för solenoiderna och ett för motorn.
Kanske det sistnämnda som krånglar?
-
- S-Poster
- Posts: 142
- Joined: 2007-05-23 10:16:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Karlstad
- Contact:
Har kollat de 2 reläerna på pumpen och de funkar.
Klickar även i dom när man ska starta bilen.
Rengjorde jordanslutningarna till alla sensorer och såg att kabel till vänster fram inte var helt i tryckt även om den fick kontakt.
Var ute och körde, nu lyser det inte när jag passerar 10km/h i timmen i alla fall.
Nu är det bara som förut att lampan kan tända sig när man kört 5 minuter eller 30 minuter, "helt spontant".
Klickar även i dom när man ska starta bilen.
Rengjorde jordanslutningarna till alla sensorer och såg att kabel till vänster fram inte var helt i tryckt även om den fick kontakt.
Var ute och körde, nu lyser det inte när jag passerar 10km/h i timmen i alla fall.
Nu är det bara som förut att lampan kan tända sig när man kört 5 minuter eller 30 minuter, "helt spontant".

Michael Wiklundh
PCS 11873
PCS 11873
- mijo
- Turbo-Poster
- Posts: 541
- Joined: 2007-04-19 16:25:12
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Kalmar
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 142
- Joined: 2007-05-23 10:16:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Karlstad
- Contact:
- YocaL
- Turbo-Poster
- Posts: 676
- Joined: 2007-04-24 16:25:31
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Jönköping
- Contact:
Re: ABS problem.
Lyfter en gammal tråd, då jag har samma problem.
Jag har ohm-mätt givarna, och samtliga utan VB visar strax över 1000ohm, VB visar strax över 900.
Men hur voltmäter jag dessa? Givarna måste väl ha spänning på nåt sätt?
Jag har ohm-mätt givarna, och samtliga utan VB visar strax över 1000ohm, VB visar strax över 900.
Men hur voltmäter jag dessa? Givarna måste väl ha spänning på nåt sätt?
/ Johan Roberg
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=14393/][b] Biltråd[/b][/url]
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=14393/][b] Biltråd[/b][/url]
-
- S-Poster
- Posts: 142
- Joined: 2007-05-23 10:16:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Karlstad
- Contact:
Re: ABS problem.
Som sagts tidigare: ABS givare är också en SPOLE som kan ge ifrån sig växelström och detta måste du mäta med.
Du mäter volten precis på samma sätt som när du mäter motståndet i kontakten.


Du mäter volten precis på samma sätt som när du mäter motståndet i kontakten.


Michael Wiklundh
PCS 11873
PCS 11873
- YocaL
- Turbo-Poster
- Posts: 676
- Joined: 2007-04-24 16:25:31
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Jönköping
- Contact:
Re: ABS problem.
Ok... för i så fall är varenda av mina givare döda. (?)
/ Johan Roberg
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=14393/][b] Biltråd[/b][/url]
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=14393/][b] Biltråd[/b][/url]
- YocaL
- Turbo-Poster
- Posts: 676
- Joined: 2007-04-24 16:25:31
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Jönköping
- Contact:
Re: ABS problem.
Alltså, jag blir fotfarande inte klok på detta, för jag får inte multimtetern att ge något form av utlsag när jag voltmäter sensorerna framme vid kontakten. Och ärligt talat så förstår jag inte hur jag skulle kunna få det heller. Nu är verkligen inte el mitt starka ämne som kanske märks
.. Men jag fattar verkligen inte hur ska kunna voltmäta givarna när de inte har någon spänning kopplad till sig. Eller vad mäter ni med för multimeter?

Last edited by YocaL on 2010-06-20 17:20:29, edited 1 time in total.
/ Johan Roberg
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=14393/][b] Biltråd[/b][/url]
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=14393/][b] Biltråd[/b][/url]
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Re: ABS problem.
Spänningsmätning torde vara genom att snurra på hjulet/köra bilen, då alstrar spolen i givaren spänning.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users