Är det någon som trimmar i vinter?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
spirou944t
Turbo-Poster
Posts: 507
Joined: 2004-03-30 06:56:17
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

#31 Post by spirou944t »

Dan Hovang wrote:Jag trimmar också chassie! :)

Frambenen är ombyggda till 60 mm fjäder och dämparna är renoverade och omchimsade till fjäder på 90 - 130 N/mm. Bak tar jag bort torsionsstavarna och sätter in 60 mm coils. Bakdämparna är ombyggda för 130 - 160 N/mm. Jag vet inte vad det blir för VPK (mycket bra uttryck Pär!! :D) med det blir mycket LPK (Lärande Per Krona) eftersom bygget syftar till att kunna prova lite olika fjädrar.

Evetuellt blir det en justerbar kränghämmare (om det visar sej tillföra något) och två glasfiberstolar också.

Motorn lämnar jag orörd eftersom jag inte vill köra Roadsport A.
Hur svårt är det att ta bort torsionsstavarna??
Måste du ha ned hela bakvagnen?
Funkar det sen, utan några övriga modifieringar??
(sitter det någon form av lagring kvar)
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#32 Post by Pär Hylander »

Dan Hovang wrote: Frambenen är omchimsade till fjäder på 90 - 130 N/mm.
Bakdämparna är ombyggda för 130 - 160 N/mm.
Hur har du klurat ut vad som är rätt ventilbestyckning för dessa fjäderkonstanter? Det har jag nämlign grunnat mycket på men aldrig fått ngt svar ( ivf inte som jag begripigt....)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Dan Hovang
Carrera-Poster
Posts: 314
Joined: 2004-04-15 22:41:21
Contact:

#33 Post by Dan Hovang »

spirou944t wrote:Hur svårt är det att ta bort torsionsstavarna??
Måste du ha ned hela bakvagnen?
Funkar det sen, utan några övriga modifieringar??
(sitter det någon form av lagring kvar)
Ja, det är ganska jobbigt att plocka bort stavarna, man måste i princip ta ner hela bakvagnen. Bussningarna i rörändarna ska jag ju ha kvar. Jag ska gå igång med arbetet nästa helg, kan posta bilder & så.
Pär Hylander wrote:Hur har du klurat ut vad som är rätt ventilbestyckning för dessa fjäderkonstanter? Det har jag nämlign grunnat mycket på men aldrig fått ngt svar ( ivf inte som jag begripigt....)
Jag har låtit Stötdämparverkstan klura & bygga, dom är bättre på det än jag. :) Jag får med dynografer så jag kan se hur dom gjort.

Förutom anpassning till fjädern så har dom också byggt om dämparna så dom reagerar snabbare. Gatdämpare vill man tydligen att dom ska kunna åka en bit med låg dämpning för att sedan börja arbeta (komfortgrej för små ojämnheter i vägen) men på rejssättning så vill man att den ska reagera snabbare för bra respons.

SDV tyckte också att jag kunde gå upp ganska mycket i fjäder (180 N/mm bak skulle inte vara några problem alls) innan dämparen började arbeta dåligt eftersom dom är reboundjusterbara och det är i huvudsak rebound man vill justera när man byter fjäder. Justerområdet är ju uppflyttat ganska mycket från original motsvarande 15-25 N/mm.

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#34 Post by Pär Hylander »

Dan Hovang wrote:
Pär Hylander wrote:Hur har du klurat ut vad som är rätt ventilbestyckning för dessa fjäderkonstanter? Det har jag nämlign grunnat mycket på men aldrig fått ngt svar ( ivf inte som jag begripigt....)
Jag har låtit Stötdämparverkstan klura & bygga, dom är bättre på det än jag. :) Jag får med dynografer så jag kan se hur dom gjort.

Förutom anpassning till fjädern så har dom också byggt om dämparna så dom reagerar snabbare. Gatdämpare vill man tydligen att dom ska kunna åka en bit med låg dämpning för att sedan börja arbeta (komfortgrej för små ojämnheter i vägen) men på rejssättning så vill man att den ska reagera snabbare för bra respons.

SDV tyckte också att jag kunde gå upp ganska mycket i fjäder (180 N/mm bak skulle inte vara några problem alls) innan dämparen började arbeta dåligt eftersom dom är reboundjusterbara och det är i huvudsak rebound man vill justera när man byter fjäder. Justerområdet är ju uppflyttat ganska mycket från original motsvarande 15-25 N/mm.
Hmm, ingen större klarhet i hur man ska resonera alltså. Känns liksom lite hemligt med ventilbestyckning.

Det är alltså dina gamla gula Koni som renoverats och bestyckats om, lr? Hur är det gjort med bakdämparna och fjädersäte isf? Bakdämparna måste ju bli väldigt jobbiga att ställa om, om det sitter en fjäder på dom....
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Dan Hovang
Carrera-Poster
Posts: 314
Joined: 2004-04-15 22:41:21
Contact:

#35 Post by Dan Hovang »

Pär Hylander wrote:Hmm, ingen större klarhet i hur man ska resonera alltså. Känns liksom lite hemligt med ventilbestyckning.
Jo :roll:
Jag tror man ställer dämparen så den blir lite överdämpad, så blir det bra. Annan justering är för att balanera bilen vid lastväxlingar, och då är man inne på finlir som nog kräver sin insats (förarkapacitet och massor av systematiskt testande) för att få något vettigt ut av.
Pär Hylander wrote:Det är alltså dina gamla gula Koni som renoverats och bestyckats om, lr? Hur är det gjort med bakdämparna och fjädersäte isf? Bakdämparna måste ju bli väldigt jobbiga att ställa om, om det sitter en fjäder på dom....
Fram använder jag mina gamla gula, bak är det nya gula som har byggts om rätt rejält; förutom såklart innanmätet så är där gängad hylsa och nya säten etc. Och ja, dom blir rätt jobbiga att justera. Men jag siktar å andra sidan bara på att justera när jag byter fjäder, och då är det ju lätt gjort. :)

Bengt
Turbo-Poster
Posts: 408
Joined: 2004-03-29 19:41:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Bjärred
Contact:

#36 Post by Bengt »

Bengt:
Du har inte lust att beskriva de olika stegen ? tänkte ta ett 50-75 Hk steg nästa vinter.
Generellt sett bör man göra alla modifieringar med hänsyn till bilens planerade användning, men första steget, förutsatt att bilen är i övrigt frisk, är nästan alltid en laddtryckshöjning kombinerad med anpassning av bränsle och tändning eftersom det är så billigt och skillnaden blir så markant. Det är lämpligt att även förspänna den gamla och trötta waste gate fjädern så att den inte öppnar för tidigt. Man kan göra en del med shims under klockan, men behöver man förspänna mycket bör man göra det invändigt eller byta wg.

Nästa steg kräver större spridare. Har man då en K26/8 så kan man ladda på lite till

...innan det blir dags för en MAF eller HFM som jag använder på min bil ( och Tomas använder i sin garderob :wink: )
Då krävs även möjlighet till mappning i bil via piggyback, stand alone eller emulator samt mätutrustning.
Mer kusar fås sen med större turbo, öppnare avgas, vassare kam, mer cylindervolym etc beroende på smak och användningsområde.

Det skall bli intressant att jämföra min bil med Corleones eftersom de är byggda efter olika principer som skall ge helt olika karakteristik.

Bengt
951-91, egna chip (och alldeles för mycket pengar spenderade)

User avatar
Corleone
Turbo-Poster
Posts: 665
Joined: 2004-03-29 18:18:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Norrköping
Contact:

#37 Post by Corleone »


Det skall bli intressant att jämföra min bil med Corleones eftersom de är byggda efter olika principer som skall ge helt olika karakteristik.

Bengt
Javisst det blir kul när vi ses i sommar! Din 3-liters maskin är säkert mer lättkörd och har sin effekt lättare tillgänglig än min som kräver 4 krpm och där effekten visar sig mer brutalt. Men... 3-liter får väl bli vartefter... Nu längtar jag bara till hård körning, höga laddtryck och extrema varvtal... :D
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#38 Post by Tomas »

Bengt wrote:...innan det blir dags för en MAF eller HFM som jag använder på min bil ( och Tomas använder i sin garderob :wink: )
Min garderob ger 10% mer effekt med HFM5 MAF!!
Pär Hylander wrote:Du vet att det inte är ett "riktigt" rdäck? Det lär vara lite mer gatorioenterat, alltså kompromiss mellan rdäck och högprestanda gatrdäck, så det är nog kalas om man kör mkt gatkörning.
Vad blir livslängden för ett "snällt" R-däck vid gatkörning?
Corleone wrote:Nu längtar jag bara till hård körning, höga laddtryck och extrema varvtal...
:#pray:

Tomas
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#39 Post by Pär Hylander »

Tomas wrote:
Pär Hylander wrote:Du vet att det inte är ett "riktigt" rdäck? Det lär vara lite mer gatorioenterat, alltså kompromiss mellan rdäck och högprestanda gatrdäck, så det är nog kalas om man kör mkt gatkörning.
Vad blir livslängden för ett "snällt" R-däck vid gatkörning?
Tomas
Vet inte, jag kör ju mest på bana. Gissar på kanske hälften av ett normalt gatdäck?

Däremot så blir det längre livslängd på bana än vad gatdäck har på bana.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Dan Hovang
Carrera-Poster
Posts: 314
Joined: 2004-04-15 22:41:21
Contact:

#40 Post by Dan Hovang »

Pär Hylander wrote:Däremot så blir det längre livslängd på bana än vad gatdäck har på bana.
Med dom däcken jag har provat på bana så har jag inte samma erfarenhet.

Största skillnaden (förutom grepp) tycker jag är hur däcket beter sej när det blir varmt. Gatdäck överhettar lätt (beroende på körstil och vikt/däcksbredd) och såsar; dvs mycket slipvinkel innan man når max grepp. R-däck tål värme mycket bättre. Om man konstant kör med däcken överhettade så kanske gatdäck slits fortare än R-däck, men annars är min erfarenhet att gatdäck håller bättre, även vid bankörning.
Tomas wrote:Vad blir livslängden för ett "snällt" R-däck vid gatkörning?
Mina Pirelli PZero C, som enligt ryktet är tåliga och hårda R-däck är i princip nerslitna nu efter ca 600 mil, men då är många av dom milen bana. Där är en bit över 10 timmar på bana med dom.

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#41 Post by Pär Hylander »

Dan Hovang wrote:
Pär Hylander wrote:Däremot så blir det längre livslängd på bana än vad gatdäck har på bana.
Med dom däcken jag har provat på bana så har jag inte samma erfarenhet.

Största skillnaden (förutom grepp) tycker jag är hur däcket beter sej när det blir varmt. Gatdäck överhettar lätt (beroende på körstil och vikt/däcksbredd) och såsar; dvs mycket slipvinkel innan man når max grepp. R-däck tål värme mycket bättre. Om man konstant kör med däcken överhettade så kanske gatdäck slits fortare än R-däck, men annars är min erfarenhet att gatdäck håller bättre, även vid bankörning.
Nu när jag tänker efter lite så är det inte jämförbara erfarenheter jag har. Jag har bara kört med gatdäck på relativt tunga gatbilar och bara med r-däck på relativt lätt och motorsvag räserbil. 944-turbon (gatbil) var rätt hård mot däcken. 911:an (3.2:a gatbil) var snäll mot framdäcken men hård mot bakdäcken. Räsern (924) är väldigt snäll mot r-däcken bak, lite styggare fram men det hoppas jag beror på saker som jag fått ordning på nu (cambervinkeln dynamiskt)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Fredrik C
Addict
Posts: 1686
Joined: 2004-03-29 10:38:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Katrineholm
Contact:

#42 Post by Fredrik C »

Vore kanon om du tar lite kort när du plockar bort stavarna Dan. Jag är oxå nyfiken på hur det ser ut :) .
MVH
Fredrik "Alex" Cednert
PCS 7484

www.968.net
www.968s.com

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#43 Post by Highway »

Här är en tråd på Rennlist som beskriver hur man tar bort stavarna,, jag fuskade ju :P

http://forums.rennlist.com/rennforums/s ... t=elephant
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

User avatar
Dan Hovang
Carrera-Poster
Posts: 314
Joined: 2004-04-15 22:41:21
Contact:

#44 Post by Dan Hovang »

Pär Hylander wrote:Nu när jag tänker efter lite så är det inte jämförbara erfarenheter jag har. Jag har bara kört med gatdäck på relativt tunga gatbilar och bara med r-däck på relativt lätt och motorsvag räserbil. 944-turbon (gatbil) var rätt hård mot däcken. 911:an (3.2:a gatbil) var snäll mot framdäcken men hård mot bakdäcken. Räsern (924) är väldigt snäll mot r-däcken bak, lite styggare fram men det hoppas jag beror på saker som jag fått ordning på nu (cambervinkeln dynamiskt)
På 944an har jag ganska lätt att överhetta S02'or, men jag backade alltid av när jag kände att dom började såsa, och S02 höll längre än Pirellisarna. Man kanske kan justera fram lite bättre däcksekonomi för gatdäcken med hjulvinklar? Hade varit intressant att prova.

På min BMW har jag lyckats få däcken (195 Yokohama A059) lite lite såsiga, men hjulvinklarna är inte justerade alls på den och bilen är väl inte jättelätt (än:)). På rejsgolfen kör vi tre 8-timmarsrejs på en uppsättning gatdäck utan några problem. Men den bilen väger ju hälften av 944an!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users