968ans variocam är som sagt mkt enkel och bör defintivt behållas. Finns inga fördelar att ta bort den, och den kan vilket vanligt sprut som helst styra.
Nu har jag inga siffror i huvudet men 968ans topp har rankats väldigt högt vad gäller flöde för standardtoppar. Kanalerna i sig är nog i största laget original för en sugmotor, så jag tror man bör forma om dem för högre hastighet om man ska optimera för sugmotoreffekt. Med nya kammar + övriga nödvändiga modifieringar för att varva ett par tusen rpm mer så kommer nog effekten...
Vore kul att se ett seriöst sugmotorbygge, hoppas du gör slag i saken!
Flöde i 968-toppen
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- NA-Poster
- Posts: 44
- Joined: 2006-11-11 10:32:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Strax utanför Göteborg
- Contact:
fint att få lite fler tankar runt det hela så det tackar vi för!
Gegge: Jag åsyftar toppen till rödblocks-volvon dvs B234. Och sävar är välkänt... Där finns mycket kunskap helt klart.
Jag får klura vidare lite till och skulle någon hitta flödesvärden på porschetoppen så emottages de tacksamt
Rapportering följer...
Hälsn
Gegge: Jag åsyftar toppen till rödblocks-volvon dvs B234. Och sävar är välkänt... Där finns mycket kunskap helt klart.
Jag får klura vidare lite till och skulle någon hitta flödesvärden på porschetoppen så emottages de tacksamt
Rapportering följer...
Hälsn

- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
ftp://70.226.52.38/installpdf/headsarticle.pdf
http://www.928motorsports.com/services/ ... _heads.php
Borde inte vara så långt ifrån
då 968 använder 39,5mm ventiler med 928 nummer på. Det står i PDF:n som jag inte kan öppna längre
flödesbalansen mellan insug och avgas var fel på 928:n och med de större insugsventilerna blev den bättre på 83% jmf med tidigare 92%
Data för en portad 32v 928 topp med 968 insugsventiler:
0.200" 204cfm
0.250" 244cfm
0.300" 273cfm
0.350" 291cfm
0.400" 311cfm
0.450" 323cfm
0.500" 329cfm
0.550" 333cfm
Större skillnad på 928 och 968 kammarna?
Name Intake lift/duration Exhaust lift/duration Comments
OEM (baseline) .354" / 200 deg .313" / 190 deg 88/89 S4
928MS 32vS1 .393" / 214 deg .353" / 200 deg 90/91 GT
928MS 32vS2 .428" / 214 deg .389" / 206 deg (c)
928MS 32vR3 .442" / 222 deg .398" / 216 deg (d)
(c) Sport/light race camshaft, excellent qualities all-around.
(d) Wild camshaft for racing, pulls strong at top end.
Fann att S2 hade kammar där insug öppnade 3 efter och stängde 47 efter, avgas öppnade 39 före och stängde 7 efter. Lite lustiga tider...
Tror inte att de mäter vid samma höjd
http://www.928motorsports.com/services/ ... _heads.php
Borde inte vara så långt ifrån


Data för en portad 32v 928 topp med 968 insugsventiler:
0.200" 204cfm
0.250" 244cfm
0.300" 273cfm
0.350" 291cfm
0.400" 311cfm
0.450" 323cfm
0.500" 329cfm
0.550" 333cfm
Större skillnad på 928 och 968 kammarna?
Name Intake lift/duration Exhaust lift/duration Comments
OEM (baseline) .354" / 200 deg .313" / 190 deg 88/89 S4
928MS 32vS1 .393" / 214 deg .353" / 200 deg 90/91 GT
928MS 32vS2 .428" / 214 deg .389" / 206 deg (c)
928MS 32vR3 .442" / 222 deg .398" / 216 deg (d)
(c) Sport/light race camshaft, excellent qualities all-around.
(d) Wild camshaft for racing, pulls strong at top end.
Fann att S2 hade kammar där insug öppnade 3 efter och stängde 47 efter, avgas öppnade 39 före och stängde 7 efter. Lite lustiga tider...
Tror inte att de mäter vid samma höjd

Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
-
- NA-Poster
- Posts: 44
- Joined: 2006-11-11 10:32:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Strax utanför Göteborg
- Contact:
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
968ans ventilar är 39mm insug, 33 mm avgas.
Som sagt, grym potential...
Gegge, har du login till FTPn du länkade till?
De kamaxeltiderna du refererar till är nog inte så konstiga som de ser ut, Porsche brukar ange öppningstider i förhållande till TDC och stängningstider i förhållande till BDC.
Som sagt, grym potential...
Gegge, har du login till FTPn du länkade till?
De kamaxeltiderna du refererar till är nog inte så konstiga som de ser ut, Porsche brukar ange öppningstider i förhållande till TDC och stängningstider i förhållande till BDC.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
FTP:n kom jag in på senare utan problem, den är öppen. Google "968 head flow" så kommer den på första sidan. Det jag tyckte var lustigt med kamaxeltiderna var att nockarna inte var symmetriska, lobecenter. Durationen är 224° och 226° enligt Porsche sätt att mäta. S2 har 37mm ventiler på insuget, 33mm på avgas.
Är inte 928 32V toppen mer lik 944S toppen? Blocket är väl en dubbel 2,7 liters?
Är inte 928 32V toppen mer lik 944S toppen? Blocket är väl en dubbel 2,7 liters?
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
Fördelen med variocam, originalinsug (dual resonance) och originalkammar är ju ett relativt bra mellanregister (ja, jag vet, turbo ger mer...). Finns som sagt gossar med påstådda 300 sughästar men till vilket pris (och varv?)? Skulle jag förklara 968 med ett enda ord skulle det bli välbalanserad, där har Porsche gjort ett väldigt bra jobb. Och just den balansen vill iaf inte jag förlora.
Förutom lite finlir som avgassystem med grenrör av rätt typ, tillsnyggning av topp och insug, bättre mjukvara och lite fränare kammar så tror jag att man lätt skjuter sig i foten och förstör det fina med originalmotorn i kombination med bilen i övrigt.
Förutom lite finlir som avgassystem med grenrör av rätt typ, tillsnyggning av topp och insug, bättre mjukvara och lite fränare kammar så tror jag att man lätt skjuter sig i foten och förstör det fina med originalmotorn i kombination med bilen i övrigt.
Magnus W
www.bike.se
www.bike.se
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot]