Flöde i 968-toppen

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Jalle 968
NA-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

Flöde i 968-toppen

#1 Post by Jalle 968 »

Är det någon här som har koll på flödesvärden när det gäller 968-toppen?

Hälsn Jalle :D

jonaslarsson
Turbo-Poster

#2 Post by jonaslarsson »

den lär flöda mycket med tanke på hur stora kanaler där är :P
Porsche 968 CS -93
BMW 325d m-sport -09
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010

Jalle 968
NA-Poster

#3 Post by Jalle 968 »

Funderat lite på att bygga en bra sugmotor med 968-motorn som utgångsläge. Lite mer volym, H-profiler, eftermarknadssprut, seriöst toppjobb (med flödesmätning innan och efter portn) och ev vassare kamaxlar. Finns ju sprut idag som skulle klara att styra variocam osv. 300 sughästar borde inte vara ngt omöjligt alls.

Har tittat efter likande projekt ett tag nu men inte sett röken av ngt. Tips mottages tacksamt.

Hälsn :D

Henka_E
Addict
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986

#5 Post by Henka_E »

De enkla svaret är att Porsches fyror inte är direkt bra motorer att utgå ifrån. Med tanke på hur korkat utformat blocket är med stående foder så är det ju tveksamt om man ska ge sig på och borra upp för mer volym. Dessutom kommer du att behöva speciella ringar och kolvar för att klara aluminium/kisel fodren.

Har gjort simuleringar på 8V motorn och på den är toppen det stora problemet. Stora kanaler är definitivt inte allt - även om du får upp flödet genom kanalen (flödestest) så kommer du ändå att få problem pga för små insugs ventiler. Finns en tråd här som rör utformning av insugskanalen som pekar på att det skulle vara bättre att korka igen insugskanalen då detta skulle ge högre flödeshastighet - det är i sak sant att flödes hastigheten ökar, tyvärr så är det baserat på ett lite felaktigt resonemang då det inte bara är flödet genom kanalen utan flödet från spjäll till ventil är intressant (och egentligen ända till luftfiltret) - tråden pekar egentligen på hur viktigt det är att ha ett insug som är avstämt till den port man har...inte att porten ska vara trängre för att få upp hastigheten i toppen..men det är en annan fråga. På 8V ser man tydligt att den med original ventiler tex inte reagerar alls på nytt grenrör eller insug - det blir liksom inget bidrag av yttre gasväxling då motorn är för trång - nu vet jag inte hur 3l ser ut, men jag misstänker att Porsche inte helt plötsligt klämt i bamse ventiler i den.

Det finns sannolikt mycket att tjäna på kammarna - men troligen ingen som kan ta fram de kammar du behöver då de sannolikt inte kommer att funka bra på et gatbil (besiktiga alltså). Detta medför sannolikt att det inte kommer att funka med omslipade kammar - och att ingen direkt vill lägga ner tid och kost på att ta fram en ny kam som funkar i din motor... en motor.... i sverige... De kammar som finns idag att köpa kommer du vinna 20hk på - men sen kommer du troligen att slå i taket på dem.

En intressant finding från simuleringen är att på 8V motorn så är original grenrör rätt bra - det är bra så till vida att det inte bidrar med någon yttre gasväxling att tala om - men den är bra på att ta bort störpulser - något som är minst lika viktigt.

jag tycker att det Torbjörn gjorde med sin motor visar hur dålig grundmotorn är - det krävs JOBB och PENGAR för att få ur hästar ur dem. Torbjörn satsade (rätta mig gärna här) många tusen lappar och fick ut typ 25hk mer.

Tyvärr, men dessa motorer är inget att hålla på med - resultatet från min simulering kan man säga är att operationen lyckades men patienten dog... Min plan var att lura ut kanske 80hk/liter ur 8V motorn - men det är inte värt det. Jag menar inte att det inte går, jag menar att det kommer att krävas ett ENGAGEMANG på många fronter för att lyckas - kom ihåg då att slutresultatet kommer att bli en motor som lämnar 100hk/ltr - något som många bilar gör redan original... Tyvärr - lägg pengarna på annat. Dessa motorer (och bilar) är tagna till vägs ände.

SeaGull
S2-Poster
Bilmodell: 968 Ametist
Årsmodell: 1993

#6 Post by SeaGull »

Denna tråd visar på en annan väg till 300hk. Intressant, eller hur?

http://forums.rennlist.com/rennforums/9 ... pment.html

safe
Addict
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej

#8 Post by safe »

Jag vet inte varför man vill deleta variocam?? Det är ju ett simpelt system, bara vartalsberoende i två steg. Inget extra krävs vid mappningen förutom att bestämma vid vilket vartal man ska slå över kammen.
Sugtrim är alltid dyrt!

Kammar är ju ganska svårt, med vassare kammar får man svårare att klara avgasvärdena, dessutom så stör cylindrarna varandra vid mycket överlapp i ett gemensamt plenum, så tomgång och avgasvärden är ett bekymmer. Det är ju därför man har system som variokam.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Jalle 968
NA-Poster

#9 Post by Jalle 968 »

Hejsan!

Tackar för synpunkterna.

Ska berätta lite mer:

Har pysslat en hel del med volvos 16v och även lite mercedes 2.3 16v. Båda är utrustade med fina topplock som utan alltför mycket jobb går att få fin fart på. En volvo topp kan få ett flöde på strax under 300CF/m med lyft runt 12-13mm och 250CF/m på avgas. Kan med lite bättre kamaxlar och en volym på 2.7 liter passera 300hk-vallen med ett fint register. Därav min fråga om någon hade koll på flödet i 968-toppen.

Jag kanske tänker fel som försöker översätta mina tidigare erfarenheter till porsche-motorn? Men tankarna har varit att först försöka få koll på att det är möjligt att få ett rimligt flöde/gashastighet i toppen. Att få upp volymen över 3 liter vore inte dumt och tanken var där att fodra blocket med traditionella foder som inte kräver special kolv/ring. Detta har gjorts på andra alu-motorer med god erfarenhet. Nu har jag inte detaljgranskat porsche-blocket ännu så jag vet inte om det är praktiskt möjligt med passning mot topp osv. Volvomotor har kunnat hamna på 3.2 liter med större borr/strok som mest vilket är en ganska redig ökning från 2.3 l

Annars behövs självfallet ett avstämt insug med sep spjäll och likaså troligen ett bättre grenrör som även det får stämmas av. Har kan progr Pipemax vara en god hjälp.

Kamaxlarna är också ett osäkert kort, vet i dagsläget inte ens duration/lyft på orginalet. Att få fram bättre profiler och mekaniska skallyftare är inte omöjligt här på hemmaplan. Inte säkert att det behövs några riktiga värstingar heller.

Med ett bra sprut/tändning typ Autronic så ska även avgaskrav o dyl också kunna uppfyllas.

Ett sådant här bygge är inte att tänka på om man inte har bra kontakter och ska leja bort allt till fullpris. Samtidigt en utmaning när framgången varit begränsad i tidigare försök.

Vi får se hur det går.........

Jalle 968
NA-Poster

#10 Post by Jalle 968 »

. :arrow:

jerker67
Addict
Bilmodell: 944N/A -84

#12 Post by jerker67 »

Lysholm kompressor torde vara det lättaste billigaste men inte n/a längre
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup

gegge
Addict
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981

#13 Post by gegge »

Mercedestoppen är en av de finaste som finns, kanske lite taskigt att jämföra med den. Cosworth gjorde nästan allt rätt där.

Men vilken Volvomotor syftar du på? Modularmotorn var det ironiskt nog Porsche som ordnade toppen på...
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

gegge
Addict
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981

#14 Post by gegge »

Pipemax-freak och portningskunskaper i världsklass brukar finnas på savarturbo.se
Finns du där Jalle 968? Jesper/Racing sitter väl annars inne med alla 2.3-16v hemligheterna?
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

gurra
Sponsor

#15 Post by gurra »

968ans variocam är som sagt mkt enkel och bör defintivt behållas. Finns inga fördelar att ta bort den, och den kan vilket vanligt sprut som helst styra.

Nu har jag inga siffror i huvudet men 968ans topp har rankats väldigt högt vad gäller flöde för standardtoppar. Kanalerna i sig är nog i största laget original för en sugmotor, så jag tror man bör forma om dem för högre hastighet om man ska optimera för sugmotoreffekt. Med nya kammar + övriga nödvändiga modifieringar för att varva ett par tusen rpm mer så kommer nog effekten...
Vore kul att se ett seriöst sugmotorbygge, hoppas du gör slag i saken!
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply