Leta 968 CS utomlands?
- Dan Winberg
- Addict
- Posts: 1028
- Joined: 2004-05-01 15:44:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
- SebStein
- Turbo-Poster
- Posts: 437
- Joined: 2009-09-29 10:03:33
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Visby
- Contact:
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Visserligen finns det fördelar med M030-paketet men är det verkligen så viktigt?
Den gula ligger 50k-75k lägre i pris än de två följande CS på Blocket. För de pengarna får man det mesta av de uppgraderingarna du vill ha, och då bättre grejer än vad som sitter på original. Verkar vara få CS, oavsett med M030 och M220, som fortfarande är original. De flesta verkar ha uppgraderat även M030-prylarna.
Dessutom så kan ju bilar med M030 och M220 behöva renovera delarna efter att du köpt den och då blir det nog plus minus noll jämför med att köpa den billigare bilen och köpa nya fräscha delar till den (förutsatt att bilarna är i jämförbart skick i övrigt).
Menar bara att det kan vara värt att räkna på och fundera över.
Den gula ligger 50k-75k lägre i pris än de två följande CS på Blocket. För de pengarna får man det mesta av de uppgraderingarna du vill ha, och då bättre grejer än vad som sitter på original. Verkar vara få CS, oavsett med M030 och M220, som fortfarande är original. De flesta verkar ha uppgraderat även M030-prylarna.
Dessutom så kan ju bilar med M030 och M220 behöva renovera delarna efter att du köpt den och då blir det nog plus minus noll jämför med att köpa den billigare bilen och köpa nya fräscha delar till den (förutsatt att bilarna är i jämförbart skick i övrigt).
Menar bara att det kan vara värt att räkna på och fundera över.

»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Dan Winberg
- Addict
- Posts: 1028
- Joined: 2004-05-01 15:44:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
M220 är ett skönt option att få på köpet, beroende på hur kul man tycker att det är att skruva. Torsen-diffen är ju i princip outslitlig så den bör inte behöva översyn om inte lådan i övrigt är kass.
Vad gäller M030 så håller jag med ovan två också, dock med reservationen att väl bibehållna M030-delar har ett visst värde och hittar du en M030-bil i gott skick och lägger delarna på hyllan så har du nog igen pengarna sen. Men, ska du rejsa så lär du vilja byta upp dig ändå.
Vad gäller M030 så håller jag med ovan två också, dock med reservationen att väl bibehållna M030-delar har ett visst värde och hittar du en M030-bil i gott skick och lägger delarna på hyllan så har du nog igen pengarna sen. Men, ska du rejsa så lär du vilja byta upp dig ändå.
Magnus W
www.bike.se
www.bike.se
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Jag håller med i vad du skriver. Det jag menade var att om man inte hittar "rätt" bil men "nästan rätt" bil till rätt pris så kan det också vara en väg att gå. Tycker bara att man inte ska stirra sig blind om bilen har M030 eller ej, men naturligtvis är det trevligt om diffbroms redan finns.firefish wrote:M220 är ett skönt option att få på köpet, beroende på hur kul man tycker att det är att skruva. Torsen-diffen är ju i princip outslitlig så den bör inte behöva översyn om inte lådan i övrigt är kass.
Vad gäller M030 så håller jag med ovan två också, dock med reservationen att väl bibehållna M030-delar har ett visst värde och hittar du en M030-bil i gott skick och lägger delarna på hyllan så har du nog igen pengarna sen. Men, ska du rejsa så lär du vilja byta upp dig ändå.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
-
- Turbo-Poster
- Posts: 542
- Joined: 2007-08-18 13:37:30
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Falkenberg
- Contact:
min kan eventuellt va till salu framöver ska bara mappa in motorn så den går helt hundra. en speedgelb -93 som har en helt nyrenoverad motor och allt annat i hjulupphägning och bromsar är nytt. kvitton för 6 siffriga belopp bara dom två senaste åren. http://www.garaget.org/?car=73560
Porsche 968 CS -93
BMW 325d m-sport -09
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010
BMW 325d m-sport -09
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010
- SebStein
- Turbo-Poster
- Posts: 437
- Joined: 2009-09-29 10:03:33
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Visby
- Contact:
Tjena killar!
Jag har inte hängt upp mig på M030, jag bara påpekade att det gula "billiga" saknade både det och diffbromsen(M220). Däremot vill jag inte vara utan diffbroms.
Jag jobbar som jag nämnt tidigare som instruktör på en bana och vill INTE köra utan! Innerhjulspinn i en tajt utgång e ungefär lika sexigt som cancer.
Har byggt en racebil från grunden tidigare och har rätt bra kolla på vad jag vill få ut av en banbil.
Jonas, skulle du vilja berätta lite mer om din, jag letar ju som sagt. Har den diffbroms? En prisindikator skulle vara intressant åxå. Var bor du?
Om du inte vill skriva här, så PM:a eller maila.
mvh Sebbe
Jag har inte hängt upp mig på M030, jag bara påpekade att det gula "billiga" saknade både det och diffbromsen(M220). Däremot vill jag inte vara utan diffbroms.
Jag jobbar som jag nämnt tidigare som instruktör på en bana och vill INTE köra utan! Innerhjulspinn i en tajt utgång e ungefär lika sexigt som cancer.
Har byggt en racebil från grunden tidigare och har rätt bra kolla på vad jag vill få ut av en banbil.
Jonas, skulle du vilja berätta lite mer om din, jag letar ju som sagt. Har den diffbroms? En prisindikator skulle vara intressant åxå. Var bor du?
Om du inte vill skriva här, så PM:a eller maila.
mvh Sebbe
968 CS M030 - M220
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!
- Robert Örebro
- Addict
- Posts: 1179
- Joined: 2005-12-07 23:12:47
- Telefon: 0709206975
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1989
- Location: Örebro, f. 1967
- Contact:
jonaslarsson wrote:min kan eventuellt va till salu framöver ska bara mappa in motorn så den går helt hundra. en speedgelb -93 som har en helt nyrenoverad motor och allt annat i hjulupphägning och bromsar är nytt. kvitton för 6 siffriga belopp bara dom två senaste åren. http://www.garaget.org/?car=73560
Måste vara många timmar nedlagt på denna bil sista åren. Den ser ju ny ut.
PCS/R # 9755
Varv på Ringen 22 st
Nu. 951 -89 Racerbilen IIII (201602- )
Fd. 924 -82 Fikaträff projektet (201508-201602)
Fd. Cayenne S -05 Vinterracern (201412-201504)
Fd. 944 S2 -90 Racerbilen III (201102-201506)
Fd. 911S/935 RSR 3,2 -74 Racerbilen II (201003-201101)
Fd. 968 CS -93 Sweet Blå Racerbilen I (200901-201001)
Fd. 968 CS -94 Liebling (200604-200810)
Varv på Ringen 22 st
Nu. 951 -89 Racerbilen IIII (201602- )
Fd. 924 -82 Fikaträff projektet (201508-201602)
Fd. Cayenne S -05 Vinterracern (201412-201504)
Fd. 944 S2 -90 Racerbilen III (201102-201506)
Fd. 911S/935 RSR 3,2 -74 Racerbilen II (201003-201101)
Fd. 968 CS -93 Sweet Blå Racerbilen I (200901-201001)
Fd. 968 CS -94 Liebling (200604-200810)
- SebStein
- Turbo-Poster
- Posts: 437
- Joined: 2009-09-29 10:03:33
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Visby
- Contact:
Jo, ser mycke fin ut!Robert Örebro wrote:jonaslarsson wrote:min kan eventuellt va till salu framöver ska bara mappa in motorn så den går helt hundra. en speedgelb -93 som har en helt nyrenoverad motor och allt annat i hjulupphägning och bromsar är nytt. kvitton för 6 siffriga belopp bara dom två senaste åren. http://www.garaget.org/?car=73560
Måste vara många timmar nedlagt på denna bil sista åren. Den ser ju ny ut.
968 CS M030 - M220
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!
Who is online
Users browsing this forum: No registered users