Rengöra fronthubbar?
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Rengöra fronthubbar?
Det här fick bli en egen tråd:
Plockade loss hubbarna idag (mest för att byta bromssköldar) och tänkte passa på att byta fett.
Vad är bästa sättet att göra rent utan att göra massaker på lager och tätningar? sitter ju en hel del skit på insidan av hubben på ABS-kuggarna. Tål inre tätningen starka rengöringsmedel/lösningsmedel?
Ska man passa på att byta lager när man har det nerplockat? (lagrena såg iofs OK ut men dom är ju inte så dyra)
Märker också att et gärna läcker fett genom täckkåpan på banmötena, blir väl troligen lite övertryck när allt blir varmt, nån som har nån bra lösning?
/Dea
Plockade loss hubbarna idag (mest för att byta bromssköldar) och tänkte passa på att byta fett.
Vad är bästa sättet att göra rent utan att göra massaker på lager och tätningar? sitter ju en hel del skit på insidan av hubben på ABS-kuggarna. Tål inre tätningen starka rengöringsmedel/lösningsmedel?
Ska man passa på att byta lager när man har det nerplockat? (lagrena såg iofs OK ut men dom är ju inte så dyra)
Märker också att et gärna läcker fett genom täckkåpan på banmötena, blir väl troligen lite övertryck när allt blir varmt, nån som har nån bra lösning?
/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245
PCS #9245
- mijo
- Turbo-Poster
- Posts: 541
- Joined: 2007-04-19 16:25:12
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Kalmar
- Contact:
Min erfarenhet är att det är svårt och göra rent utan att ta bort packboxen så man får ut inre lagret också, ligger ju fett och skit i packboxen man inte får ut. Man kan få tvätta lagrena i bensin ordentligt för att få bort allt fett. Är kanske enklare att byta när man ändå håller på? Hubbarna är ju enkla att lämna bort om man inte vill pressa ur och i lagerbanorna själv.
Tycker det är svårt att se på lagrena hur slitna de är.
Tycker det är svårt att se på lagrena hur slitna de är.
- Spånet
- Addict
- Posts: 3048
- Joined: 2005-11-10 14:04:25
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kumla
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
- Spånet
- Addict
- Posts: 3048
- Joined: 2005-11-10 14:04:25
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kumla
- Contact:
-
- Turbo-Poster
- Posts: 536
- Joined: 2005-10-30 20:16:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Övik
- Contact:
Mitt tråkiga men praktiska råd är att montera ihop hubbarna och köra vidare tills lagren verkligen är dåliga och måste bytas.
Nu låter det som du gör flera timmars jobb + fett för hutlösa summor för att förlänga livslängden på lager som kostar 428kr..
Dra en liten rand lämpligt lim (silikon) runt täckkåpan för att stoppa läckaget, låter nästan som det är för mycket fett i lagren om det pressas ut.
Kör mer och skruva mindre helt enkelt.
Nu låter det som du gör flera timmars jobb + fett för hutlösa summor för att förlänga livslängden på lager som kostar 428kr..
Dra en liten rand lämpligt lim (silikon) runt täckkåpan för att stoppa läckaget, låter nästan som det är för mycket fett i lagren om det pressas ut.
Kör mer och skruva mindre helt enkelt.
__________________________________________
Gräset är alltid grönare på den grönare sidan.
Gräset är alltid grönare på den grönare sidan.
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Fast tanken var alltså att bara byta packboxen och inte lagren (som ser helt OK ut) om det var enkelt.Spånet wrote:Inga problem när du har tagit isär allt.Dea wrote:Är det enkelt att plocka loss och bara byta packboxen?
Får leta upp en Meca-butik i stan!
/Dea
//Lasse
/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245
PCS #9245
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Nja, hubbarna skulle ju ändå bort för att byta bromskölden till en med kylintag och då får man ju ändå pilla in nytt fett. Att plocka loss tog inte mer än en kvart per sida och att pilla in lite nytt fett tar knappast längre tid.Ionizer wrote:Mitt tråkiga men praktiska råd är att montera ihop hubbarna och köra vidare tills lagren verkligen är dåliga och måste bytas.
Nu låter det som du gör flera timmars jobb + fett för hutlösa summor för att förlänga livslängden på lager som kostar 428kr..
Dra en liten rand lämpligt lim (silikon) runt täckkåpan för att stoppa läckaget, låter nästan som det är för mycket fett i lagren om det pressas ut.
Kör mer och skruva mindre helt enkelt.
Fats man kanske ska passa på att byta lager när det ändå är isär.
/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245
PCS #9245
- Spånet
- Addict
- Posts: 3048
- Joined: 2005-11-10 14:04:25
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kumla
- Contact:
Ser hubben ut som på tidig 44a så behöver du inte byta lager för att ta isär grejjerna, den inre "pressade" lagerhalvan kan sitta kvar i hubben.Dea wrote:Nja, hubbarna skulle ju ändå bort för att byta bromskölden till en med kylintag och då får man ju ändå pilla in nytt fett. Att plocka loss tog inte mer än en kvart per sida och att pilla in lite nytt fett tar knappast längre tid.Ionizer wrote:Mitt tråkiga men praktiska råd är att montera ihop hubbarna och köra vidare tills lagren verkligen är dåliga och måste bytas.
Nu låter det som du gör flera timmars jobb + fett för hutlösa summor för att förlänga livslängden på lager som kostar 428kr..
Dra en liten rand lämpligt lim (silikon) runt täckkåpan för att stoppa läckaget, låter nästan som det är för mycket fett i lagren om det pressas ut.
Kör mer och skruva mindre helt enkelt.
Fats man kanske ska passa på att byta lager när det ändå är isär.
/Dea
//Lasse
MVH Lars G
Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)
Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Svårt att dra nån slutsats....firefish wrote:Packboxen bytes enkelt och när den är borta är lagren lätta att rengöra. Jag gjorde samma sak som du ska göra och efter 10 mil med nytt fett i ena hubben skar lagret, slutsats?
Rimligtvis ska man inte behöva byta lager bara för att man lossar hubben och risken att få med skit in igen borde vara större om man inte rent innan återmontering.
Jaja, bromsköldarna dyker inte upp på ett par veckor så jag har gott om tid att fundera på detta

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245
PCS #9245
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Då var hubbarna hyffsat rengjorda på utsidan, var inga större problem att undvika att få in skit men visst tog det lite lång tid.... hade varit enklare med en runda i smådelstvätten och sen blästra utsidan
Även Mekonomen har Redline numera, 200:- för 400g CV-2 men om det hjälper mot att få fettdräll ner på fälgarna på banmötena så är det väl värt det.
Kanske blir lagerbyte trots allt, har alla kvitton sen bilen var ny och kan inte se att det är bytt.
/Dea

Även Mekonomen har Redline numera, 200:- för 400g CV-2 men om det hjälper mot att få fettdräll ner på fälgarna på banmötena så är det väl värt det.
Kanske blir lagerbyte trots allt, har alla kvitton sen bilen var ny och kan inte se att det är bytt.
/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245
PCS #9245
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]