volvomotor?? varför inte audi v6??
-
- Turbo-Poster
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- rob3rt
- Turbo-Poster
hahaNotch wrote:Satt precis och filade på ett inlägg innehållande bl.a. orden "folkrace" och "bönder", men ångrade mig sedan och bestämde mig för att hålla de åsikterna för mig själv....

(hoppas jag inte får skit för det här nu..)
Robert Nygårds
924 -83 (Såld)
BMW 318Ti -96 | Günther
924 -83 (Såld)
BMW 318Ti -96 | Günther
- porscheratt
- S-Poster
Olof#L wrote:Härligt ! Men med stor risk för att stå med 2 obrukbara och sönderskruvade bilar så hoppar jag över.porscheratt wrote:
En sån håller jag på att sätta i min 944 just nu
Ska du satsa på Trionic5?
Men är det ingen som fått lite snurr i sina gamla NA944or ?
Finns ju hyffsat med motorvolym att jobba med![]()
Är det det gamla sprutet som stoppar upp och ingen vill kosta på eftermarknads sprut?
Stora weber/Dellorto/? MC-Förgasare?
Jag ska köra med VEMS hade jag tänkt. Nog för att Trionic är kalas men nu sitter jag på ett VEMS så det får det bli.
- porscheratt
- S-Poster
Kommer att köra med kortmotorn 2 liter. Svetsad adapterplatta, audi 01E låda (frontmonterad dock) , tråget ombyggt men kommer sannolikt att bygga om det igen944_Driver wrote:Ge oss detaljer!porscheratt wrote:
En sån håller jag på att sätta i min 944 just nu
Donatorbil?
Adapterplatta gjord av?
Oljetråg ombyggt?
Detta känns som en klockren ombyggnad av 944:an om man kör slut på maskinen. (Vilket dock känns rätt osannolikt då min numera sålda 49000+ milare inte kändes det minsta slutkörd i drivlinan. Så man ska kanske inte klaga på 944:an ur den synvinkeln, grejerna håller i evighet om man vårdar lite)
//Magnus

Kommer köra orginal hårdvara men lite hårdare mapp till en början sen om motivation finns så kanske jag trimmar på riktigt
På tal om låda, satan vad tung min låda till 944an var! 62 kg med olja i. Jag tyckte det var fläskigt..
-
- Addict
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
Inte kan väl 944 lådan väga 62kg? Den är ju lyftbar även även för normala människor.
Audi låda fram alltså, jag tänkte också i banor med lådan fram men tänkte snarare någon passande opellåda (enklare) eller bmw låda för tåligheten. Den där audilådan, är den från V8 modellen?
//Magnus
Audi låda fram alltså, jag tänkte också i banor med lådan fram men tänkte snarare någon passande opellåda (enklare) eller bmw låda för tåligheten. Den där audilådan, är den från V8 modellen?
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
- bergodalvana
- Addict
- Telefon: 0761361306
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
Kommer det inte bli en markant försämring på viktfördelningen om du sätter lådan fram? Hur ska du lösa det problemet?porscheratt wrote:Kommer att köra med kortmotorn 2 liter. Svetsad adapterplatta, audi 01E låda (frontmonterad dock) , tråget ombyggt men kommer sannolikt att bygga om det igen944_Driver wrote: Ge oss detaljer!
Donatorbil?
Adapterplatta gjord av?
Oljetråg ombyggt?
Detta känns som en klockren ombyggnad av 944:an om man kör slut på maskinen. (Vilket dock känns rätt osannolikt då min numera sålda 49000+ milare inte kändes det minsta slutkörd i drivlinan. Så man ska kanske inte klaga på 944:an ur den synvinkeln, grejerna håller i evighet om man vårdar lite)
//MagnusSlutväxel från en bmw 6:a och VEMS
Kommer köra orginal hårdvara men lite hårdare mapp till en början sen om motivation finns så kanske jag trimmar på riktigt
På tal om låda, satan vad tung min låda till 944an var! 62 kg med olja i. Jag tyckte det var fläskigt..
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
-
- Turbo-Poster
Årets roligaste tråd hittils.
Var lite orolig att jag skulle bli bannlyst från 944 sverige efter min sågning av 931an men ser att många håller med, vilken tur
Vi är väl alla entusiastiska Porscheälskare men det jag menar med märkesfanatism är när vett och reson ersätts med "religion", av nån anledning verkar det vara mest sånna bland BMW ägarna men inget märke är förskonat. Man ska inte glömma att porsche genom historien baserat många modeller på nödlösningar och ekonomiska svårigheter. Ingen annan biltillverkare låter en gammal bottenplatta leva lika länge och konstruerar en ny motor som bygger på en halv tidigare motor. Att dra ett grenrör runt hela motorn är väl inget som porsche kan vara direkt stolta över heller.
Med det vill jag påstå att en entusiast med ganska enkla medel kan göra stora förbättringar på våra gamla bilar, bla byta motorn till nåt som håller nere kostnaden. Klart det förstör prestigen när en fattig "bonde" har råd med en 400hk porsche, t.o.m. bland våra egna hör man muttrande att "det är ingen riktig porsche"...
När man sen ser motorfästen som är snyggare än original och finnish som fabrikstillverkat kan man knappast kalla det folkrace. Vill minnas en 944 med AUDI turbomotor med konstruktionslösningar som får originaldelarna att skämmas. En synnerligen talangfull bonde ellerhur?
Ska väl inte säga vad jag tycker om 911 och speciellt dom tidiga luftkylda för då vaknar jag med ett hästhuvud i sängen.. *host* världensmestöverskattadadebil *host*
Var lite orolig att jag skulle bli bannlyst från 944 sverige efter min sågning av 931an men ser att många håller med, vilken tur

Vi är väl alla entusiastiska Porscheälskare men det jag menar med märkesfanatism är när vett och reson ersätts med "religion", av nån anledning verkar det vara mest sånna bland BMW ägarna men inget märke är förskonat. Man ska inte glömma att porsche genom historien baserat många modeller på nödlösningar och ekonomiska svårigheter. Ingen annan biltillverkare låter en gammal bottenplatta leva lika länge och konstruerar en ny motor som bygger på en halv tidigare motor. Att dra ett grenrör runt hela motorn är väl inget som porsche kan vara direkt stolta över heller.
Med det vill jag påstå att en entusiast med ganska enkla medel kan göra stora förbättringar på våra gamla bilar, bla byta motorn till nåt som håller nere kostnaden. Klart det förstör prestigen när en fattig "bonde" har råd med en 400hk porsche, t.o.m. bland våra egna hör man muttrande att "det är ingen riktig porsche"...
När man sen ser motorfästen som är snyggare än original och finnish som fabrikstillverkat kan man knappast kalla det folkrace. Vill minnas en 944 med AUDI turbomotor med konstruktionslösningar som får originaldelarna att skämmas. En synnerligen talangfull bonde ellerhur?
Ska väl inte säga vad jag tycker om 911 och speciellt dom tidiga luftkylda för då vaknar jag med ett hästhuvud i sängen.. *host* världensmestöverskattadadebil *host*
- S-Poster
944_Driver wrote:Inte kan väl 944 lådan väga 62kg? Den är ju lyftbar även även för normala människor.
//Magnus
Jag skruvade ner lådan, kände på den, svor över att den var satans tung vägde den på bussgods och där vägde den 62 kg

Vikten kanske är annorlunda nere i södra sverige ? Eller g i Övik kanske är 200

Lådan kommer från en 92as s4
Ang viktfördelningen så kommer det ju bli sämre... Ska försöka få till en så bra viktfördelning som möjligt, det kommer ju inte bli lika bra som orginal, men det lever jag med.
Magnus: har du börjat/håller på med ett liknande bygge ?
- Henka_E
- Addict
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
Nej men va tusan - behåll lådan bak - det är ju poängen med hela bilen! Måste ju vara skitenekelt att få dit det. Finns väl nån bellhous som passar på motorn? Om inte så gör adapter! Kör med original ask, det är enklast. Skiljer endel på ingående axeln som gör at Audi lådorna blir lite tricky att få dit. Går säkert, men lurigt. Kommer bli skitbra ju!
Flyttar du lådan blir det ju en BMW E30 ju!!!
Flyttar du lådan blir det ju en BMW E30 ju!!!
- porscheratt
- S-Poster
- safe
- Addict
- Bilmodell: 911or, 931, 924
Vad är felet med 931 motorn? Det finns väl någon här på forumet som laddar 1.5 och plockar ut 350hk?
Att lassa upp mer vikt fram förstör principen för 94x och hjälper inte bilen på något sätt, varken i kurvorna eller rakt fram.
Gör något annorlunda och bygg mittmotor istället
Att lassa upp mer vikt fram förstör principen för 94x och hjälper inte bilen på något sätt, varken i kurvorna eller rakt fram.
Gör något annorlunda och bygg mittmotor istället

/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
-
- Addict
E30 med rätt detaljer är en grymt snygg bil också, skön 80-talslook på samma sätt som 944 och tex Peugeot 205 Gti. Klassiska vagnar.porscheratt wrote:En snygg E30Henka_E wrote: Flyttar du lådan blir det ju en BMW E30 ju!!!
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
996 C4S -03
BMW 750iL -95
-
- Addict
Nej, tyvärr inte. Jag har bara funderat en massa kring det men känner väl att min 944 på många sätt är lite för fräsch i plåt och inredning mm för att sågas upp till något sådant. Därför har jag bara mekat med VEMS på den och bytt kamaxel, det hela har dock stått lite stilla en längre tid nu så bilen är väl inte ens vettigt mappad med den vassare kamaxeln.porscheratt wrote:
Magnus: har du börjat/håller på med ett liknande bygge ?
Det är ju mycket man vill göra, men sedan dyker det upp nått annat som att byta tak på huset istället.... m.m. Tiden och orken räcker inte.
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
996 C4S -03
BMW 750iL -95
- mijo
- Turbo-Poster
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
Osäker på vad du menar men 951 är väl ändå en av de mest prisvärda sportbilar att köpa från 80-talet. Kan inte komma på någon bil du kan köpa som har samma kvalitet och prestanda så billigt efter nästan 25 år. De flesta konkurrenter står väl på skroten sedan länge.Ionizer wrote:Ingen annan biltillverkare låter en gammal bottenplatta leva lika länge och konstruerar en ny motor som bygger på en halv tidigare motor. Att dra ett grenrör runt hela motorn är väl inget som porsche kan vara direkt stolta över heller.
Näe, byta motorn är varken enkelt eller billigt, ger problem med besiktningen och gör bilen osäljbar. Ren kapitalförstöring på en 951:aIonizer wrote:Med det vill jag påstå att en entusiast med ganska enkla medel kan göra stora förbättringar på våra gamla bilar, bla byta motorn till nåt som håller nere kostnaden.
Givetvis, för det är det ju inteIonizer wrote:bland våra egna hör man muttrande att "det är ingen riktig porsche"...

Vi måste hålla fanan högt och köra ifrån gt3-åkarna med rent mjöl i påsen - hur det nu ska gå till

Är det "kyttet" du tänker på så är väl hans talanger långt över den genomsnittliga motorbytaren. Ett proffs - känns fel att kalla det han gör för budgetlösningar.Ionizer wrote:När man sen ser motorfästen som är snyggare än original och finnish som fabrikstillverkat kan man knappast kalla det folkrace. Vill minnas en 944 med AUDI turbomotor med konstruktionslösningar som får originaldelarna att skämmas. En synnerligen talangfull bonde ellerhur?
Har du helt rätt i, fast den är ju från 60-talet så prestandan kan man ha överseende med. Den är ju lite av ursportbilen trots allt. Osså är dom så roliga att köra ifrån på banträffarnaIonizer wrote:Ska väl inte säga vad jag tycker om 911 och speciellt dom tidiga luftkylda för då vaknar jag med ett hästhuvud i sängen.. *host* världensmestöverskattadadebil *host*

-
- S2-Poster