Litren smutt generator

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Litren smutt generator

#1 Post by Henka_E »

Behöver tips på en liten smutt generator till räserbilen. Alla tips är bra tips - men liten och lätt önskas. Bilen har ingen stereo, inga extraljus, ingenting... Det som drar ström är sprutet och soppapumpen plus lysen - mao inte mycket.

Tips också på var man köper sagda enhet billigast...

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#2 Post by gegge »

Jag köpte en liten Nippon Denso, sitter bla i trädgårdstraktorer och Daihatsubilar. Väger hälften. Ger ca 40 A och kostar $85 ny på Ebay. En favorit bland rejs och rod åkare.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Goran
Turbo-Poster
Posts: 756
Joined: 2004-03-29 21:11:24
Bilmodell: Ingen Porsche
Årsmodell: 1982
Location: Bjärred
Contact:

#3 Post by Goran »

gegge wrote:Jag köpte en liten Nippon Denso, sitter bla i trädgårdstraktorer och Daihatsubilar. Väger hälften. Ger ca 40 A och kostar $85 ny på Ebay. En favorit bland rejs och rod åkare.
Är den bolt-on eller kräver den "anpassning" av fästet?
Vilken storlek på remmen? Samma som original eller ändrad?
Detta är MYCKET intressant. :P

Är det en sån här: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ALTERNAT ... ccessories

eller en sån här: http://cgi.ebay.com/M1048-Nippon-Denso- ... 41497740dd

Verkar dock ligga på det dubbla priset mot vad du gav med transport.

mvh
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#4 Post by gegge »

Sök på mini alternator eller bara Denso. Du får komma förbi och mäta/prova den!
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#5 Post by gegge »

Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#6 Post by Cédric »

Sparar nog mer vikt än att byta tex byta till plastskärmar :).

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#7 Post by gegge »

På en rejsbil spar man nog mest om man inte har någon alls, ett mc-batteri borde klara ett heat tycker jag. Så har man med stora tunga batteriet bara för att köra igång startmotorn.

1000:- för att spara 3-4 kg är ok tycker jag. Jag var mest tvungen till att byta generator för mina nya insugsplaner, orginal är STORT.

(Sen är det kanske lite puckat att köpa ettt tungt tornstag som adderar vikt :wink: )

En tanke kan vara att koppla generatorn på drivaxeln istället. Då tar den inte så mycket effekt när man varvar utan uppe i fart när luftmotståndet ändå dödar all acceleration.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#8 Post by Henka_E »

Kan tipsa om att den där sitter original i Daihatsu Charade '94 - '00 - i de äldre Charade sitter 40A har jag för mig... Ja, nu blev det ju lite som att jag svarar på min egen fråga, men jag har forskat lite själv också. Ligger runt 500kr på skroten.

@gegge - funkar det bra i din bil? Inga problem med att krämen inte räcker till eller att den strular typ?
Last edited by Henka_E on 2009-10-10 21:17:11, edited 1 time in total.

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

#9 Post by bergodalvana »

Cykeldynamo? ;)
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#10 Post by Henka_E »

Finns ju en massa sk "One wire hook up" - gissar att kontakten baktill är byglad på dem. Går det att köpa en sån och sedan koppla in dem som en vanlig månntro?

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#11 Post by FSN »

Hade en Daihatsu Chararade generator på räserbilen när jag körde med 944S motor. Med borttagna balansaxlar, original generatorfäste (som är integrerat med balanaxelhuset har jag för mig) ersatt av hemmasvetsat och balansaxelhus ersatta med tunn aluplåt så bantade jag bort 11kg har jag för mig. En fantastiskt billig lättning och väldigt välplacerad.

Fick varva ner den ordentligt, efter ett tag på höga varv så slutade den ladda, var bitvis ganska mycket strul. Efter nervarvning så funkade den bättre. Var även en del krångel med sprickor i det svetsade generatorfästet, blev nog lite för stumt.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]