Hur mycket varv tåler en 2.5 NA och lite insugsfrågor

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Olof#L
S-Poster
Posts: 87
Joined: 2007-10-07 11:13:04
Bilmodell: Boxster 987S
Årsmodell: Vet ej
Location: Hasslarp/Helsingborg
Contact:

Hur mycket varv tåler en 2.5 NA och lite insugsfrågor

#1 Post by Olof#L »

Hej!
Undrar hur mycket man vågar varva sin gamla-84na ?

Undrar även om insuget är speciellt effektivt för mer toppeffekt?
Alternativ? Funkar Turboinsuget på en NA?

Mvh Olof

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#2 Post by Erol »

Skulle inte våga varva över 6500 varv utan att se över ventilfjädrar. Ang. turboinsug så
ska det passa på toppen, men jag vet inte om det gör någon nytta på en sugmotor...


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Olof#L
S-Poster
Posts: 87
Joined: 2007-10-07 11:13:04
Bilmodell: Boxster 987S
Årsmodell: Vet ej
Location: Hasslarp/Helsingborg
Contact:

#3 Post by Olof#L »

Vad är problemet med ventilfjädrarna?
Vill dom brista eller är dom bara allmänt slappa?

Är orginalventilerna tunga?

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#4 Post by gurra »

Ja ventilfjädrarna är lite klena för att varva mer. Men med originalkam är det ingen större vinst att varva så mycket mer.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#5 Post by Henka_E »

Drar min till 7200rpm dock med ny kam. Är dock osäker på om jag har original fjädrar i min motor - någon som har mätvärden på original fjädrar?

Turbo insuget tror jag är ännu sämre än original då volymen i det plenumet är på tok för litet. Dessutom har de olika långa runners.

EDIT: Ringde Enem och kollade med honom. Han menade på att det inte borde vara några problem med 944 original grejjer att dra den till 7200rpm med den kam jag har. Ska dock mäta upp vad jag har för fjädrar....

J.J
S-Poster
Posts: 109
Joined: 2008-08-02 18:36:50
Contact:

#6 Post by J.J »

Henka_E wrote:Drar min till 7200rpm dock med ny kam. Är dock osäker på om jag har original fjädrar i min motor - någon som har mätvärden på original fjädrar?

Turbo insuget tror jag är ännu sämre än original då volymen i det plenumet är på tok för litet. Dessutom har de olika långa runners.

EDIT: Ringde Enem och kollade med honom. Han menade på att det inte borde vara några problem med 944 original grejjer att dra den till 7200rpm med den kam jag har. Ska dock mäta upp vad jag har för fjädrar....
vad är det för kam i din bil? Andra modifieringar?

Olof#L
S-Poster
Posts: 87
Joined: 2007-10-07 11:13:04
Bilmodell: Boxster 987S
Årsmodell: Vet ej
Location: Hasslarp/Helsingborg
Contact:

#7 Post by Olof#L »

Ja 7200rpm låter kul :)
Finns det lite kralligare ventilfjädrar från nån annan bil som passar?

Vad ligger fjäderinpressningen på orginal?

Vilken duration och lyfthöjd har orginalkammen ?

Finns det någon som har koll på omslip av orginalkammen i sann Lowbudgetanda? 8)
f.d 944 -84

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users