Caster

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
SeaGull
S2-Poster
Posts: 267
Joined: 2007-06-13 13:51:40
Bilmodell: 968 Ametist
Årsmodell: 1993
Location: Gästrikland
Contact:

Caster

#1 Post by SeaGull »

Många chassietrådar nu, men jag drar igång en till. :)
Skrubbade bort pilarna på däcksidorna senast.
På bilden ser det ut som att bakdäcket ligger platt och fint mot asfalten, men fram ...
Bak har jag sedan tidigare skruvat excenterbultarna till max sänkning, max camber, och lite toe in.
På bilden har jag camberexcentern fram i standardläge + max infällt toppfäste.
Känns som att bara är att skruva alla inställningar i max, eller? ... ställde igår camberexcentern i max, blev synbart mycket mer camber.
Efter sökning verkar rekommendationen också vara max caster. Tänkte åka ner macken och fixa detta under lyften, "lossa bakre länkarmsinfästningen", och "skruva på nån tunga", vad behöver jag för verktyg?
Last edited by SeaGull on 2009-09-20 11:38:26, edited 1 time in total.

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#2 Post by gurra »

Tungan är för en 17 eller 19mm fast nyckel om jag inte missminner mig.
Casterblocken sitter med 15 eller 17mm bultar.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#3 Post by gurra »

Har du tillgång till riktiga mätinstrument för att kolla vinklarna?
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

SeaGull
S2-Poster
Posts: 267
Joined: 2007-06-13 13:51:40
Bilmodell: 968 Ametist
Årsmodell: 1993
Location: Gästrikland
Contact:

#4 Post by SeaGull »

Nej.
Mätte upp inställningarna och ställde toe in på bakvagnen på en däckverkstad.
Får väl åka dit igen och ställa toe in fram efter detta.
OK! Inga specialverktyg alltså.

SeaGull
S2-Poster
Posts: 267
Joined: 2007-06-13 13:51:40
Bilmodell: 968 Ametist
Årsmodell: 1993
Location: Gästrikland
Contact:

#5 Post by SeaGull »

Har nu skruvat till max caster.
För info: max camber på excentern + max infällt fjäderbensfäste gav ca. 5°(!)
Max camber på excentern + minpos. på fjäderbensfäste gav ca. 3.5°
Allt mätt med lod. Vet inte fabrikat på fjäderbensfästet, se bild.
Känns väl som att detta är fel våg att gå, vore bättre att styva upp chassiet.
Framfjädrarna skall vara bytta till Tubo Cup fjädrar, hittar inga uppgifter på hur hårda de är, nån som vet? Se bild.
Bakfjädringen känns mjuk, original, är det svårt att byta torsionsstavar? Passar stavar från 911'or? (kanske lättare då att hitta beg. hårdare)

User avatar
Bubby
Turbo-Poster
Posts: 624
Joined: 2005-07-10 19:06:52
Telefon: 0763385357
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1987
Location: Västerås
Contact:

#6 Post by Bubby »

fjäderbenstornet är sandéns modell.. enligt bilden så är det inte st'llt för max camber.. ser ut att ha varit mer tidigare.. själv åke rjag med 3,5 grader fram o 3 grader bak.. är nog vad måga åker med som har bra chassi o R-däck.. åker ju själv med 255 runt om..
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.

BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.

PCS+R 9488

[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]

jonaslarsson
Turbo-Poster
Posts: 542
Joined: 2007-08-18 13:37:30
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Falkenberg
Contact:

#7 Post by jonaslarsson »

jag åker själv med 4.25 grader camber fram och 3.75 grader bak. jag tycker det e lagom att ha 0.5 grader mer camber fram än bak.
Porsche 968 CS -93
BMW 325d m-sport -09
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010

SeaGull
S2-Poster
Posts: 267
Joined: 2007-06-13 13:51:40
Bilmodell: 968 Ametist
Årsmodell: 1993
Location: Gästrikland
Contact:

#8 Post by SeaGull »

"enligt bilden så är det inte ställt för max camber", det är i denna position jag har 3.5 grader.
"jag åker själv med 4.25 grader camber fram och 3.75 grader bak", vad har du för prylar? Genom att endast skruva på originalinställningarna fick jag max 2 grader bak. Låter bra det, jag kan nu enkelt med fjäderbensfästet ställa 3.5 - 5.0 grader fram.

jonaslarsson
Turbo-Poster
Posts: 542
Joined: 2007-08-18 13:37:30
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Falkenberg
Contact:

#9 Post by jonaslarsson »

kör med kw chassi 140N fram och 220N bak m030 krängare. kan bero på att min bil e mycket lägre då får man ju mer camber automatiskt.
Porsche 968 CS -93
BMW 325d m-sport -09
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010

SeaGull
S2-Poster
Posts: 267
Joined: 2007-06-13 13:51:40
Bilmodell: 968 Ametist
Årsmodell: 1993
Location: Gästrikland
Contact:

#10 Post by SeaGull »

Har märkt, efter att ha åkt ett tag med 3.5grader camber fram, att däckgreppet fram vid bromsning är betydligt sämre med denna vinkel.
Måste vara fel att kompensera krängningen med hjulvinklar.
Har standard krängningshämmare. Gör det stor skillnad att byta till M030 krängningshämmare?
När man ser nyare Porschar på banan, Boxtrar och 911'or, så kränger dessa väldigt lite, även standardmodellerna. Verkar som att Porsche styvar upp chassiet för varje ny modell.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]