Dåliga lager i transaxel?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
eggaD
S2-Poster
Bilmodell: 944 S2 - Såld
Årsmodell: 1990

Dåliga lager i transaxel?

#1 Post by eggaD »

Nyligen efter att jag bytt olja i växellådan har jag fått ett bekymmer.

Jag märkte det först när jag backade, det kändes som om handbromsen var dragen och det kändes som jag fick gasa lite extra. Nu har jag också märkt att drivlinan "durrar" när jag kör långsamt iväg och samtidigt svänger men när jag väl kommit upp i lite fart, typ 20 km/h så låter det inget.
Däremot så när jag kör vanligt så känns det fortfarande som jag kör med handbromsen i, inte helt samma drag som tidigare... dessutom får jag en känsla av att bilen niger bak och går ovanligt lågt.
Transaxeltunneln inne i kupén känns också som den blir ovanligt varm (saker i mittenfacket blir varma) likaså känns växelspaken varm.
som grädde på moset låter bilen så in i h*vete mycket mer med skrammel och rassel från vad jag gissar är transaxeln. Ett visst olud kan jag tolerera men detta är inte bra...

Vissa saker av detta kanske bara är slump eller att jag inbillar mig något extra, men i mitt stilla sinne gissar jag på att det är lagrena i transaxeln som helt och hållet håller på att ge upp. Jag har hissat upp bilen och bakhjulen snurrar då helt smärtfritt.

Kommentarer? Jag behöver hjälp...
Dag Malmberg
PCS 11073
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=14587/]944 S2 -90[/url]

firefish
Turbo-Poster
Bilmodell: 968CS

#2 Post by firefish »

Hissa upp bilen, lägg i en växel och låt någon hålla ner kopplingen. Snurra hjulen och lyssna efter missljud från transaxeln.

Förresten, du hällde i 75W90NS eller hur? Den oljan innehåller tillsatser som ska avhjälpa problem med slitna synkringar. Om du har diffbroms har du förmodligen lamelldiff och då måste du ha en tillsats i oljan, annars går diffen snortungt (eftersom du sa att det durrar när du svänger).
Magnus W
www.bike.se

eggaD
S2-Poster

#3 Post by eggaD »

PM (Dag -> Magnus) wrote:Borde jag ens kunna snurra ena hjulet när det andra är i backen om jag har diffbroms?
Generellt sett med bilen upplyft och i friläge och med dig snurrande ena hjulet:
*Det andra hjulet roterat åt andra hållet = öppen diff/ingen diffbroms, alternativt utsliten lamelldiff.
*Det andra hjulet roterar åt samma håll = lamelldiff. Du kan mäta hur frisk den är genom att ha ena hjulet i backe i vrida det andra med momentnyckel. Det finns ett specificerat moment för din diff, vet ej exakt, men runt 100 Nm vore rimligt.
*Det andra hjulet står still = torsen diff. Den här är lite klurig men om du vet att du borde ha diff och den beter sig på detta vis så har du nog en sådan. Det är nog inte så troligt då torsen mig veterligt blev standard på 968 från '93 (fanns som option '92) i kombination med M220 (limited slip differential).

Om din bil har en fabriksmonterad diffbroms, alltså M220, så antar jag att den har lamelldiff. Har du då hällt i NS olja så har du ökat friktionen avsevärt i diffbromsen som vilket torde orsaka knirr och knak vid svängar eftersom då diffbromsen bromsar för mycket mellan inner- och ytterhjulen.

Om du lyfter upp bilen bak med växel i fast med koppling nedtryckt så kan du rotera hela drivlinan genom att vrida bakhjulen. Har du friläge så kommer ju inte transaxeln att rotera. Känn om det går tungt och lyssna efter missljud.

Du säger att bilen "niger" bak. Om problemet satt i transaxeln så skulle det inte få bilen att niga - transaxel med diff/låda sitter ju fast i bilen så det enda som skulle orsaka nigning torde vara anliggande broms alternativt hjullagerknas (som du borde höra).

Det där med värmen är underligt. Om transaxeln går så tungt att det blir varmt upp genom golvet så borde det höras ordentligt och bilen vara i princip okörbar (detta iofs bara en gissning då jag inte haft sådana problem). Kör bilen en liten bit tills du känner värme och lyft upp den snabbt och känn efter.

/Magnus W
Dag Malmberg
PCS 11073

eggaD
S2-Poster

#4 Post by eggaD »

Jaha... där ser man. Hissade upp bilen och kollade hur hjulen roterade och visst rullade det andra hjulet med. Lamelldiff alltså, och bara för skoj skull kollade jag momentet men fick bara 14 Nm på momentnyckeln. Kan det verkligen stämma?

Lösningen är för övrigt i med LS-tillsatsen?
Dag Malmberg
PCS 11073

Tux
Carrera-Poster
Bilmodell: Cayman (C)S
Årsmodell: Vet ej

#5 Post by Tux »

14nm låter spontant väldigt lite.
Står det någonstans att du har M220 som option?

/P
PCS# 11077
Porsche Cayman (C)S -06
Peugeot 207 1.6 hdi -12 aka Malte Persson aka Franskrost, råttsoffa och bruksbil, risig men betald...

eggaD
S2-Poster

#6 Post by eggaD »

Tux wrote:Står det någonstans att du har M220 som option?
Nope, iaf inte på lappen bak i bagaget. Kollade boken idag också men inga papper eller kvitton som sa det ena eller andra om diffbroms.
Dag Malmberg
PCS 11073

eggaD
S2-Poster

#7 Post by eggaD »

Tux wrote:14nm låter spontant väldigt lite.
Alltså när jag testade detta hade jag växel i neutral, hoppas det var rätt.
Dag Malmberg
PCS 11073

firefish
Turbo-Poster
Bilmodell: 968CS

#8 Post by firefish »

Japp, rätt.

Hör du några missljud när du snurrar på hjulen?
Magnus W
www.bike.se

eggaD
S2-Poster

#9 Post by eggaD »

firefish wrote:Japp, rätt.

Hör du några missljud när du snurrar på hjulen?
Nope, kollade idag och det lät förvånandsvärt ingenting. Man kanske kan friskskriva transaxeln nu då, frånsett det vanliga skramlet ;)

Imorgon blir det i med LS-tillsatsen, 2% och därefter +0,5% tills att ljudet försvinner. Enligt Redline var det inte bra att ta i för mycket direkt.
Dag Malmberg
PCS 11073

chrillekent
NA-Poster

#10 Post by chrillekent »

Är det inte dubbelmass svänghjul på S2:an.
Om du har en massa "klegg" i kopplingskåpan så kan det vara svänghjulet som orsakar en massa vibbrationer och därmed skrammel.

Post Reply